سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 296632

روانپزشک کودکان و نوجوانان گفت: دروره نوجوانی و بلوغ با تغییراتی همراه است و والدین باید به نیازهای فرزندان خود در این دوره توجه جدی کنند.

والدین به نیاز فرزندان در دوران بلوغ توجه کنند

سلامت نیوز:روانپزشک کودکان و نوجوانان گفت: دروره نوجوانی و بلوغ با تغییراتی همراه است و والدین باید به نیازهای فرزندان خود در این دوره توجه جدی کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، مهشید رابطیان  افزود: در مرحله ‌گذار رشد فیزیکی و روانی کودکی به جوانی، والدین باید راه‌های برقراری ارتباط بهتر با فرزند نوجوان خود را درنظر گرفته و از علایق و نیازهای آنان در این سنین کاملا آگاهی داشته باشند. 


وی گفت: در این دوره نخستین هدف نوجوان به دست آوردن استقلال است. فرد نوجوان معمولا می‌خواهد با یافتن علایق و کارهای جدید به نحوی مستقل بودن خود را به اثبات برساند. از طرفی والدین در مواجهه با علایق ناآشنای نوجوان، ممکن است تصمیم بگیرند که از آن انتقاد یا به سادگی از پاسخگویی به نیازهای فرزند خود چشم پوشی کنند که باعث دور شدن آنان از یکدیگر می‌شود.این روانپزشک متخصص کودک و نوجوان تصریح کرد: در مقابل، پدر و مادر می‌تواند در مورد درخواست های فرزند نوجوان خود سوالاتی بپرسد تا بیشتر در مورد آن موضوع اطلاعات کسب کرده و به این ترتیب شناخت تفاوت سلیقه نه تنها به روشی برای نزدیکی بیشتر به هم بلکه باعث بالا رفتن عزت ‌نفس نوجوان خواهد شد.


رابطیان با بیان اینکه در دوره نوجوانی والدین تلاش کنند از تخریب شخصیت فرزند خود در زمان مشاجرات خانوادگی اجتناب کنند، اظهار داشت: گاهی انتقاد از یک حرکت اشتباه جوان و حتی محکوم ‌کردن به جای اینکه انگیزه‌ایی برای تغییر ایجاد کند باعث افزایش حالت دفاعی آن فرد در برابر والدین می‌شود تا بتواند از درد اتهام وارده بکاهد.وی گفت: اگر پدر و مادر از کاری که از فرزند نوجوان سرزده یا انتخابی که کرده ناراحت هستند، فقط در مورد آن موضوع و به طور خاص راجع‌ به همان کار صحبت کنند، انتقاد به طور کلی و در مورد همه کارها، نه تنها آن را، بلکه همه افراد را در حالت دفاعی قرار می دهد.


این روانپزشک کودکان و نوجوانان با بیان اینکه فرد نوجوان در این سن دوست دارد همیشه توضیح دهد، صحبت کند و ابراز عقیده کند، افزود: همین موارد باعث ارتباط و شناخت بیشتر از نوجوان می‌شود، چنانچه پدر و مادر وقت و حوصله بحث ندارند، نخواهند توانست از مسائل و نیازهای آن مطلع شوند. از این رو از فرزند و حتی پذیرش دوستان آن دور می‌شوید.


رابطیان تصریح کرد: والدین توجه کنند بخش از هویت اجتماعی فرزندانشان در همراهی آنها با دوستان از جمله همکلاسی های شکل می گیرد. از دوستان فرزند نوجوان خود باید استقبال کرد تا در کنار و با نظارت خانواده، دنیای اجتماعی مستقل ایجاد و به یکدیگر نزدیکتر شد.


وی تاکید کرد: برای شنیدن سخنان کودک و نوجوان باید وقت گذاشت. شنیدن بخشی از ارتباط برقرار کردن است و والدین خسته از کار هیچگاه ارتباط صحیح با فرزندان نخواهند داشت. چنانچه می‌خواهید با نوجوان خود ارتباط برقرار کنید، ضمن ایجاد زمینه برای گفت و گو به صحبت های آن گوش دهید.
این روانپزشک کودکان و نوجوانان گفت: توجه بیش از اندازه به کارهای نامناسب نوجوانان موجب می‌شود که فرد باور کند که او چیزی جز مجموعه‌ایی از رفتارهای اشتباه نیست. از این رو چنانچه همواره از کارهای خارج از عرف آن انتقادی دارید، برای انجام کارهای خوب او را تشویق کنید. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha