سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
کد خبر: 296643

مایكروویو از آن دست لوازم آشپزخانه است كه طرفداران و مخالفان خاص خود را دارد. از این وسیله نیز اگر در جایگاه خود به شیوه اصولی استفاده كنید هم می‌تواند كارراه‌انداز باشد و هم سلامت‌تان را به خطر نیندازد.اصول 12گانه زیر را در استفاده از مایكروویو برای انجمادزدایی از گوشت هیچ‌وقت فراموش نكنید.

انجمادزدایی از گوشت در مایكروویو به شیوه اصولی

سلامت نیوز:مایكروویو از آن دست لوازم آشپزخانه است كه طرفداران و مخالفان خاص خود را دارد. از این وسیله نیز اگر در جایگاه خود به شیوه اصولی استفاده كنید هم می‌تواند كارراه‌انداز باشد و هم سلامت‌تان را به خطر نیندازد.اصول 12گانه زیر را در استفاده از مایكروویو برای انجمادزدایی از گوشت هیچ‌وقت فراموش نكنید.

1-‌ به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،همیشه پیش از انجمادزدایی از سالم بودن گوشت مطمئن شوید. به‌خصوص در مورد گوشت‌هایی كه دقیقا نمی‌دانید از چه زمانی در فریزر بوده‌اند. هرگونه علائم تغییر رنگ، تغییر بو یا سوختگی ناشی از انجماد (به صورت نقاط تیره‌تر در گوشت مرغ یا گوشت قرمز مشهود است) پیش از انجمادزدایی را در این گوشت‌ها بررسی كنید.

2- حتما گوشت را در ظرف مخصوص مایكرویو قرار داده و از قرار دادن مستقیم آن روی صفحه یا بشقاب دستگاه پرهیز كنید. زیرا در این صورت زحمت شما برای تمیزكردن خونابه گوشت دو چندان می‌شود. می‌توانید از یك كاسه شیشه‌ای یا پلاستیكی مخصوص استفاده كنید.

3- بهتر است وزن تقریبی گوشت را بدانید، زیرا برنامه اغلب دستگاه‌ها برای انجمادزدایی (زمان و توان دستگاه) بر مبنای وزن گوشت است. برای این منظور از ترازوی آشپزخانه استفاده كنید.

4- حتما گوشت را قبل از قرار دادن در مایكرویو از پوشش پلاستیكی آن خارج كنید. زیرا بسیاری از این پوشش‌ها قابل استفاده در ماكرویو نیستند و خطر نشت مواد‌خطرناك به ماده غذایی وجود دارد.

5- دفترچه راهنمای دستگاه را حتما در دسترس داشته باشید تا بتوانید برای انجمادزدایی بر حسب نوع گوشت، وزن آن، وجود قطعات استخوان و غیره بهترین برنامه را انتخاب كنید. در بیشتر دستگاه‌ها توان مورد نیاز برای انجمادزدایی نصف حداكثر توان دستگاه است.

6- معمولا پس از گذشت نیمی از زمان تنظیم‌شده توسط دستگاه و با شنیدن زنگ آن باید قطعات گوشت را وارونه كنید تا تمام قسمت‌های گوشت به صورت یكنواخت انجمادزدایی شوند. در غیر این صورت قسمت‌های زیری كاملا از انجماد خارج و قسمت‌های رو، منجمد باقی می‌مانند.

7- رنگ سطحی گوشت قرمز پس از انجمادزدایی با مایكرویو قهوه‌ای می‌شود. انجمادزدایی گوشت سفید یا ماهی را می‌توانید با نرم ‌شدن بافت آنها و با یك چنگال ارزیابی كنید.

8- قطعات بزرگ گوشت كه حاوی استخوان هستند، حتما باید پس از یكی دو دقیقه از دستگاه خارج شده و كاملا قطعات را از هم تفكیك و سپس وارونه كنید و مایكرویو را ادامه دهید.

9- گوشت‌هایی كه به طور كامل انجمادزدایی نمی‌شوند ممكن است در زمان پخت سفت‌شده یا به‌خوبی پخته نشوند.

10- معمولا گوشه‌های قطعات گوشت خیلی سریع‌تر از بقیه قسمت‌ها انجمادزدایی و حتی پخته می‌شود. بنابراین حتما گوشت را بعد از انجمادزدایی بررسی كنید و فقط قسمت‌های سطحی را ملاك قرار ندهید.

11- پس از انجمادزدایی در كوتاه‌ترین زمان ممكن گوشت را بپزید و هر گز آن را در دمای محیط یا در یخچال قرار ندهید تا چند ساعت بعد آن را بپزید. گوشت‌یخ‌زدایی‌شده محیط مناسبی برای رشد میكروارگانیسم‌هاست؛ چون هم گرم است و هم حاوی مقادیر قابل‌توجهی آب آزاد و مواد مغذی. به یاد داشته باشید انجماد نمی‌تواند بسیاری از باكتری‌ها را از بین ببرد و فقط آنها را غیرفعال می‌كند.

با گرم ‌شدن گوشت و فراهم شدن یك محیط مغذی این باكتری‌ها دوباره فعال می‌شوند.12- گوشت یخ‌زدایی شده را دوباره منجمد نكنید. تكرار چرخه انجماد و خروج از انجماد از نظر میكروبیولوژیك مشكلاتی ایجاد می‌كند. همچنین گوشت در هر‌مرحله از انجمادزدایی مقادیر قابل توجهی از املاح و ویتامین‌های محلول در آب‌خود مانند ویتامین‌های خانواده B را از دست می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha