یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 297313

هرچند استاندار خوزستان، مانند مسئولان آبفای این استان، ورود فاضلاب به آب آشامیدنی مناطقی از اهواز را تکذیب می‌کند، اما نه‌تنها اعضای شورای‌شهر، بلکه بسیاری از کارکنان مرکز بهداشت این شهرستان با مردم هم‌نظر هستند.

دلایلی برای آلودگی آب اهواز

سلامت نیوز: هرچند استاندار خوزستان، مانند مسئولان آبفای این استان، ورود فاضلاب به آب آشامیدنی مناطقی از اهواز را تکذیب می‌کند، اما نه‌تنها اعضای شورای‌شهر، بلکه بسیاری از کارکنان مرکز بهداشت این شهرستان با مردم هم‌نظر هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،به اعتقاد آن‌ها، آب اهواز ازنظر رنگ، بو و مزه کیفیت ندارد و در برخی مناطق هم شکسته شدن خطوط انتقال آب موجب ورود فاضلاب شده و آب این شهر را غیرقابل آشامیدن کرده است؛ مشکلی که در سال‌های اخیر بارها مطرح شده و این بار «محمدرضا ایزدی» عضو شورای شهر اهواز، بر آن صحه گذاشته و از تلاقی آب و فاضلاب در ۳۰۱نقطه شهر و ابتلای بسیاری از مردم به بیماری هپاتیت نوعA خبرداده است.

حالا مسئولان اداره‌های مرتبط اطلاعیه‌هایی مبنی بر تکذیب این ادعا صادر می‌کنند؛ اغلب این اطلاعیه‌ها ازسوی مراجعی صادر می‌شود که چندی پیش وعده رفع مشکل آب غیزانیه را می‌دادند و یادمان نرود، بخش‌های مهمی از غیزانیه هنوز هم آب ندارد.


مسئولان به جای تکذیب  مشکل را رفع کنند

«شیخ جاسم موسی‌پور» یکی از اعضای شورای شهر اهواز است که بارها درباره مشکلات این‌شهر از مسئولان گلایه کرده. او این‌بار هم  تاکید می‌کند اختلاط آب آشامیدنی و فاضلاب در بعضی مناطق اهواز قابل انکار نیست.موسی‌پور البته معتقد است در زمانه شیوع کرونا و بحران‌های ناشی از آن، نیازی به بزرگ‌نمایی و نگران کردن مردم نیست، اما ازسویی، مسئولانی که این مشکل را از اساس رد می‌کنند، بهتر است به‌دنبال عملی کردن اعتبار اختصاص یافته‌شده ازسوی مقام‌معظم‌رهبری از صندوق توسعه ملی برای حل مشکل فاضلاب اهواز باشند، زیرا درغیراین‌صورت روز به‌روز مخاطره‌های بیشتری نصیب دیگر مناطق و حتی نقاط مرکزی اهواز خواهد شد.این عضو شورای شهر، مسئولیت مستقیم این مشکل را متوجه آبفا و وزارت نیرو می‌داند.


دلیل آلودگی آب اهواز از نگاه یک استاد دانشگاه

یک استاد دانشگاه شهید چمران اهواز هم، با توجه به نشانه‌ها و وضع موجود، احتمال آلودگی آب اهواز با فاضلاب را زیاد می‌داند  می‌گوید: «مصرف آب آشامیدنی و بهداشتی کلان‌شهر اهواز و شهر کارون و مقدار تولید آن در تصفیه‌خانه‌ها حدود 700هزارمترمکعب در روز است که از این میزان، حدود 350هزارمترمکعب در روز از طریق طرح نیم‌بند غدیر و آب حیات شوشتر و بقیه، یعنی 50درصد باقی‌مانده، همچنان از کارون تامین می‌شود. این درحالی است که کارون دیگر مثل سابق نیست و از شوری و آلودگی ناشی از پساب‌ها و فاضلاب‌های خانگی و صنعتی رنج می‌برد.»

«مهدی قمشی» با بیان این‌که در اهواز روزانه 500هزارمترمکعب فاضلاب تولید می‌شود، می‌افزاید: «از 2تصفیه‌خانه فاضلاب شرق و غرب اهواز که ظرفیت اسمی آنها حدود 150هزارمترمکعب در روز است، یعنی 30درصد فاضلاب تولیدی، فقط تصفیه‌خانه فاضلاب غرب اهواز قادر به تصفیه 35هزارمترمکعب در روز است و تصفیه‌خانه شرق‌اهواز هنوز وارد مدار نشده.

پس عملا در شهراهواز حدود 93درصد فاضلاب بدون پالایش مستقیما وارد کارون می‌شود. به این مقدار فاضلاب باید پساب بعضی صنایع و پساب‌های کشاورزی بالادست اهواز را هم اضافه کرد.»با استناد به این آمار و ارقام، قمشی تاکید می‌کند که موقعیت تصفیه‌خانه‌های شش‌گانه آب اهواز شامل شماره یک در ملی‌راه، شماره 2 در کیان‌آباد، علی بن مهزیار، شهر کارون واقع در کوت عبدالله، تصفیه‌خانه گلستان و فولاد واقع در پایین‌دست اهواز درمعرض مخلوطی از آب و فاضلاب قرار دارند و به‌ویژه در فصل تابستان که دبی آب کارون پایین است و قدرت خودپالایی رودخانه کاهش می‌یابد، درمعرض آلودگی هستند.»

او به نکته دیگری هم اشاره می‌کند و آن، فرسودگی شبکه اصلی آب و فاضلاب اهواز است. قمشی با بیان این‌که عمر بخش زیادی از هر 2شبکه اصلی آب و فاضلاب اهواز به دوران قبل از انقلاب باز می‌گردد، توضیح می‌دهد: «به گفته مدیرعامل آبفای خوزستان، از 2300کیلومتر شبکه فاضلاب اهواز 1100کیلومتر آن عمری بیش از 50سال دارد. تلاقی شبکه آب با فاضلاب نیز بسیار معمول است.

به‌ویژه در اهواز کانال‌های فاضلابی وجود دارند که ازنظر رقومی با خطوط اصلی و فرعی شبکه توزیع آب هم‌تراز و هم‌مسیر هستند و با توجه به استهلاک بالای هر 2سیستم، امکان وجود نقاط نشت در لوله و اتصالات نیز بسیار بالاست.»

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فشار کم آب، وجود پمپ در محل کنتور، به‌ویژه در مناطق حاشیه‌ای با 50هزارانشعاب غیرمجاز و برعکس شدن جهت فشار آب امکان ورود فاضلاب به آب خانگی را محتمل می‌داند و تصریح می‌کند: «حتی اگر مشکل فشار آب در شبکه آب وجود نداشته باشد، قطع و وصل آب طی شبانه‌روز در برخی نقاط برای رفع شکستگی نقطه‌ای، موجب پدیده کشش فاضلاب به درون شبکه آب می‌شود و در نتیجه به دلیل یکپارچه بودن و بسته بودن سیستم توزیع آب در اهواز، ورود آلودگی در یک نقطه در کل سیستم توزیع خواهد شد.» قمشی درباره ادعای آبفا مبنی بر وجود کلر کافی در آب آشامیدنی اهواز و رد آلودگی با استناد به این مسئله هم توضیح می‌دهد: «کلرزنی برای رفع آلودگی میکروبی است و این ماده اثر خوبی دارد و حتی با کلرزنی می‌توان آب فاضلاب را هم به مصرف آشامیدنی رساند. پس وجود کلر نشانه بالا بودن کیفیت آب آشامیدنی نیست.»


حق خوزستان این نیست

رئیس پیشین مرکز بهداشت خوزستان هم صحبت‌هایی شبیه استاد دانشگاه شهید چمران اهواز مطرح می‌کند؛ ورود فاضلاب به کارون، تصفیه نشدن فاضلاب اهواز، فرسودگی 2شبکه آب و فاضلاب، تلاقی این 2شبکه و فشار کم آب.«سیدمهدی حسین‌زاد» با تاکید بر این‌که آب آشامیدنی اهواز در نتیجه ورود فاضلاب تصفیه‌نشده به کارون کیفیت خوبی ندارد، می‌گوید:

«هرچند با کلرزنی، آب سالم وارد شبکه می‌شود، اما شبکه ممکن است در مناطقی دچار شکستگی شود و از آن‌جا که این خطوط معمولا با فاضلاب تداخل دارند، احتمال نشت فاضلاب به آب آشامیدنی وجود دارد.

باید توجه داشت اگر فشار آب بالا باشد، حتی درصورت شکستگی، آب بیرون می‌زند و احتمال نشت فاضلاب نیست، اما ما درباره شبکه‌ای صحبت می‌کنیم که فشار بسیار کمی دارد و به همین دلیل با برعکس شدن جهت آب، احتمال ورود فاضلاب به آن هست.»او راهکارهای اصلی رفع این نگرانی و مشکل را جلوگیری از ورود فاضلاب به کارون، تصفیه فاضلاب اهواز به‌طورکامل، تامین آب اهواز از سدهای منطقه و نوسازی شبکه آب و فاضلاب شهرستان اهواز می‌داند.


گلایه مشترکان قانونی آبفا در ملاشیه

باوجود این‌که مدیرعامل آبفا وجود مشکل را مربوط به مناطقی می‌داند که اهالی به صورت غیرمجاز به شبکه آب‌رسانی متصل شده‌اند، اما «شیخ عقیل صیاحی» عضو شورایاری ملاشیه، این ادعا را هم مردود می‌داند. او البته منکر وجود برخی انشعاب‌های غیرمجاز نمی‌شود و تاکید می‌کند اغلب اهالی منطقه ملاشیه مشترک قانونی آبفا هستند، اما با وجود این، در شبانه‌روز دو -سه ساعت آب دارند؛ آن هم با بوی تعفن که حتی برای شست‌وشو مناسب نیست.

صیاحی  می‌گوید: «مشکل آب اهواز موضوع تازه‌ای نیست، اما در یک‌سال اخیر علاوه بر افت شدید آب و قطع  شدن آن در طول روز، با کدر شدن آب و بوی تعفن شدید همه مردم مطمئن هستند که این آب با فاضلاب مخلوط شده است. حتی گاهی که شیر را باز می‌کنیم به جای آب چیزی شبیه گل از لوله‌ها بیرون می‌آید.» به گفته او، این مشکل در غرب اهواز، از سه‌راه خرمشهر گرفته تا ملاشیه، وجود دارد و موجب مشکلات زیادی برای مردم شده است.


بوی لجن در پرآب‌ترین استان ایران

«هاشم سواری» یکی از شهروندان منطقه عین2 هم گلایه‌های جالبی را مطرح می‌کند. او از تایید و تکذیب مسئولان متعجب است و می‌پرسد چطور رئیس مرکز بهداشت می‌گوید آب اهواز با فاضلاب ترکیب شده و آن وقت برخی مسئولان استان که اتفاقا در این زمینه تخصص دارند با همه شواهد موضوع را تکذیب می‌کنند؟ این دانشجو با تاکید بر این‌که مردم در بسیاری از مناطق اهواز و کارون در پرآب‌ترین استان کشور از بوی لجن آب گلایه دارند، می‌افزاید: «مردم اهواز هنوز بحران فاضلاب سال گذشته را فراموش نکرده‌اند.

ساکنان پردیس، شهرک دانشگاه و کوت‌عبدالله هنوز حی و حاضر هستند و می‌توانند شهادت دهند هیچ قدمی برای رفع مشکل برداشته نشده است. در زمستان فاضلاب بالا می‌زند و به اتاق خواب مردم می‌رسد و در تابستان با آب آشامیدنی ترکیب می‌شود و رنگ آن را به رنگ کاکائو شبیه می‌کند.» سواری با استناد به صحبت مسئولان شبکه بهداشت می‌گوید: «مسئولان بهداشت صریح می‌گویند آب حاشیه شهر آلوده است، یعنی مناطقی که شبکه فاضلاب دارد، درحالی‌که استاندار می‌گوید فقط روستاها.

حاشیه شهر یعنی ۱۵محله با ۴۵۰هزارنفر جمعیت. این میزان جمعیت یعنی معادل یک‌سوم جمعیت کلان‌شهر اهواز و این درحالی‌است که طبق اعلام خود مسئولان، هیچ روستایی در خوزستان شبکه دفع فاضلاب ندارد.» تایید و تکذیب‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که سال گذشته در جلسه شورای سلامت خوزستان، طبق اعلام سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، ۷۵نقطه دارای سرریز فاضلاب، ۲۰نقطه دارای افت دائم و قطع مکرر آب و ۲۷نقطه دارای استشمام بوی فاضلاب در آب شهر اهواز و ۴۷نقطه دارای کدورت زیاد آب بودند.

ممکن است مسئولان صحبت‌های ایزدی، عضو شورای شهر اهواز، را رد کنند، اما آیا آمار اعلام‌شده در جلسه سلامت هم قابل تکذیب است؟عضو شورای شهر اهواز: مسئولانی که مشکل کیفیت آب را از اساس رد می‌کنند، بهتر است به‌دنبال عملی کردن اعتبار اختصاص یافته شده ازسوی مقام‌معظم‌رهبری از صندوق توسعه ملی برای حل مشکل فاضلاب اهواز باشندیک استاد دانشگاه شهید چمران: 50درصد آب اهواز از کارون تامین می‌شود درحالی‌که کارون دیگر مثل سابق نیست و از شوری و آلودگی ناشی از پساب‌ها و فاضلاب‌های خانگی و صنعتی رنج می‌برد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha