چهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱

روانپزشک و رواندرمانگر گفت: ام اس نوعی اختلال رفتاری است که ماهیت مزمن و پیشرونده‌ای دارد و بر جنبه‌های مختلف زندگی فرد مبتلا به شدت تأثیر می‌گذارد.

ام اس از نگاه نزدیک

سلامت نیوز: روانپزشک و رواندرمانگر گفت: ام اس نوعی اختلال رفتاری است که ماهیت مزمن و پیشرونده‌ای دارد و بر جنبه‌های مختلف زندگی فرد مبتلا به شدت تأثیر می‌گذارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،بهار سلامت بخش به ایرنا گفت: تاکنون هیچگونه علت مشخصی برای شناسایی ام اس پیدا نشده از این رو بدون شک عوامل محیطی از جمله استرس‌ و اضطراب از جمله عوامل روانی به شمار می رود که در تشدید این بیماری و بروز حملات جدید نقش بسزایی دارد.


وی با بیان اینکه برای مبتلایان به ام اس آن­چه بیش از دارو و درمان‌ توصیه می‌شود، دوری از رفتارها و تنش‌های روانی است، ‌اظهار داشت: این بیماری باعث بوجود آمدن اخـتلال در وضـعیت روانشـناختی، درد، سرگیجه، عملکرد جنسی، خستگی، وضعیت مـالی و اشتغال فرد مبتلا می شود، که همه این موارد زمینه ساز کـاهش کیفیت زنـدگی را در پی دارد.


این روانپزشک گفت: رابطه نشانگان روانشناختی ام اس پیچیـده و شیوع آن ممکن است منجر بروز علائم جسمی مانند خسـتگی، نـاتوانی، مشــکلات قابــل ملاحظه در خانواده، کــار و زنــدگی اجتماعی ‌شود و در نتیجه بار التهابی بیماری مزمن را افزایش دهد.


وی تصریح کرد: صدمات و آسیب هـای ایـن بیمـاری بـر سیسـتم اعصاب مرکزی مغز نیز می تواند با نشانگان روانشناختی در ارتباط باشد و افراد مبـتلا به ام اس با مشکلات وابسته بـه این نوع بیماری روبـرو شوند که در نتیجـه مـانع مشـارکت آنان در فعالیت های سـلامت محـور از جمله حضـور در محیط های اجتماعی و یا فعالیت های ورزشی شود.


سلامت بخش گفت: بیش از نیمی از مبتلایان به ام اس از اختلال افسردگی رنج می برند و در برخی مواقع این نگرانی آنان را در معرض خودکشی قرار می دهد و آن دسـته از بیمـارانی کـه بـه اضـطراب بیش از حد دچار هستند اکثرا از قشر زنان هستند که از افسردگی رنج می برند.


وی با بیان اینکه شیوع و گستردگی ام اس در کشور ۴۰ نفر به ازای ۱۰۰ هزار نفر است که در این بین زنان دو تا سه برابر بیشتر از مردان تحت‌ تأثیر این بیماری قرار دارند،‌ اظهار داشت: این بیماری مزمن و پیش‌رونده، به دنبال یک مرحله ثانویه پیشرفته و دوره خفیف، منجر به بروز طیف وسیعی از علائم عصبی همچون تاری دید، از دست‌ دادن تعادل، ضعف عضلانی و اختلالات حسی می‌شود.


مصرف الکل، استرس حضور در اجتماعات و عدم حمایـت و یا کمتر مورد توجه قرار گرفتن این بیماران بخصوص در بین جوانان که خیلی شایع است، از جمله علل عمده اقدام بـه خودکشـی بویژه در میان قشر زنان عنوان شده است.


این رواندرمانگر افزود: اختلال و بروز درد در بین مبتلایان زن دارای بیماری ام اس دو برابر بیشتر از مردان مبتلا به این اختلال است. توجه به درد شامل تجربه‌های عینی از جمله دردهای جسمی و یک تجربه ذهنی شامل ویژگی‌های انگیزشی‌ عاطفی به عنوان نتیجه‌ای از آسیب‌های واقعی یا بالقوه بافتی بیماری ام اس در بین قشر زنان به شمار می رود که بطور طبیعی بیشتر از مردان است. 


وی افزود: براساس مطالعات صورت گرفته تعهد فرد بر افکار خود،‌ می‌تواند به عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل درمان پیامدهای منفی بیماری ام اس در نظر گرفته شود. نشانگان خستگی و درد مزمن یکی از علل عمده شکایت در این دسته بیماران است که دارای ابعاد شناختی و روانی است، اما به دلیل نگرش برخی افراد پیرامون بی‌تأثیر دانستن درمان‌های روان‌شناختی، بیماران برای بهبودی صرفاً به سمت درمان‌های دارویی روی می‌آورند. این رواندرمانگر با بیان اینکه کارایی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بیماران ام اس در حوزه‌های روان‌شناختی لازم و ضروری است، تصریح کرد: با توجه به تاثیر کم درمان های دارویی، صرفا برای مقابله با مشکلات روانی بیماران ام اس، نیاز است به روش‌هایی در درمان احساس این دسته افراد اقدام کرد تا بتوان در کنار درمان‌های دارویی، علائم بیشتری از بیماری از جمله اضطراب، افسردگی و خستگی مزمن را بهبود بخشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha