چند روزی است كه در فضای مجازی سروصدای زیادی از بابت تشکیل کمیسیون ویژه جمعیت و خانواده برپاشده؛ کمیسیونی که قرار است به صورت تخصصی به موضوع خانواده بپردازد؛ موضوعی که این سال‌ها بارها توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است.

هشدار انقراض خانوادگی

سلامت نیوز: چند روزی است كه در فضای مجازی سروصدای زیادی از بابت تشکیل کمیسیون ویژه جمعیت و خانواده برپاشده؛ کمیسیونی که قرار است به صورت تخصصی به موضوع خانواده بپردازد؛ موضوعی که این سال‌ها بارها توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،حالا باید ببینیم نمایندگان مجلس این‌بار با موفقیت روبه‌رو خواهند شد یا مثل قانون‌های پرسروصدا ولی بی‌اثر دیگر فقط چند روزی به آن پرداخته می‌شود. به نظر می‌رسد این کمیسیون ویژه برای مجلس یازدهم اهمیت زیادی دارد.رهبر معظم انقلاب اسلامی روز ۲۲تیر۱۳۹۹ در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس خاطرنشان ‌کردند تا نسبت به مساله فرزند‌آوری و جلوگیری از حرکت کشور به سمت پیری جمعیت توجه ویژه نشان دهند.

ایشان فرمودند: موضوع مسکن به‌عنوان یک مساله بسیار مهم و کلیدی، مساله ازدواج جوانان و راه‌های تسهیل آن، مساله فرزند‌آوری و جلوگیری از حرکت کشور به سمت پیری جمعیت و مساله مدیریت فضای مجازی در کوتاه‌مدت و میان‌مدت از دیگر مسائل اصلی کشور هستند.در پی این دستور، نمایندگان طرح تشکیل کمیسیون ویژه جمعیت و خانواده را تدوین و به هیات‌رییسه مجلس تقدیم ‌کردند. رییس فراکسیون زنان مجلس  در رابطه با تشکیل کمیسیون ویژه جمعیت و خانواده می‌گوید:

«خانواده و فرزند‌آوری از اولویت‌های مجلس یازدهم است؛ به خصوص بعد از دیدار مقام معظم رهبری با نمایندگان مجلس که این موضوع را مساله مهم اجتماعی مطرح ‌کردند، مجلس تصمیم به تشکیل کمیسیون ویژه گرفت.»

خانم فاطمه قاسم‌پور ادامه می‌دهد: «با توجه به ماده 40 آیین‌نامه داخلی، کمیسیونی ویژه برای مسائل مهم و استثنایی کشور تشکیل می‌شود تا بتواند فرایندها را تسریع کند.» او با بیان اینکه به چند دلیل مساله خانواده این روزها یک مساله مهم و اساسی کشور ماست، می‌گوید: «ما به چند دلیل دیدگاه‌مان این است که در حال حاضر مساله جمعیت و خانواده یا به تعبیر دقیق‌تر مساله ازدواج یا فرزند‌آوری، به مسائل مهم کشور تبدیل شده و طبق سیاست‌های کلی نظام، توجه به این مساله اساسی است و حتی اصل دهم قانون اساسی ما مساله خانواده‌محوری را مطرح می‌کند.»

رییس فراکسیون زنان مجلس با اشاره به اینکه روند پرشتاپ تغییرات در حوزه خانواده و جمعیت، تشکیل این کمیسیون را ضروری‌تر کرده است، می‌گوید: «متاسفانه ما در نرخ جمعیت، ازدواج و فرزندآوری کاهش داشته‌ایم.» قاسم‌پور در رابطه با قانون تسهیل ازدواج جوانان که در سال 84 تصویب شد اما دولت به‌درستی آن را اجرا نکرد، می‌گوید:

«قاعدتاً این قانون به بازنگری و اصلاح نیاز دارد. این قانون دوباره به گردش می‌افتد و مجلس بر آن نظارت خواهد داشت.» او درباره مشکلات معیشتی و اقتصادی که این روزها خانواده‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند نیز می‌گوید: «یکی از مسائل مهم و جدی که خانواده‌ها را تحت فشار گذاشته است، حوزه معیشتی و اقتصادی است. در این رابطه حتماً کمیسیون ویژه با کمیسیون‌های تخصصی همکاری خواهند کرد. اعضای کمیسیون ویژه هم هر کدام با تخصص‌های مختلف خواهند بود تا این موضوع از زاویه‌های مختلف بررسی شود.»

به گفته این فعال حوزه زنان و خانواده، مسائلی از جمله نقشه جامع خانواده و آینده‌نگری برای این حوزه، اصلاح نظام آموزش و مشاوره در خانواده، اجرای قانون تسهیل ازدواج، توجه به بسته‌های قانونی و حمایتی در حوزه جمعیت، شفافیت و نظارت بر حُسن اجرای قوانین و پیوست خانواده برای قوانین را در این کمیسیون دنبال خواهیم کرد. قاسم‌پور با بیان اینکه موضوعات مرتبط با خانواده از جمله ازدواج یک مساله فرهنگی یا اجتماعی صرف نیستند، ادامه می‌دهد: «با توجه به اینکه موضوعی همچون ازدواج ابعاد مختلفی را در برمی‌گیرد، باید جامع‌نگری را مدنظر داشته باشیم.به گفته رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی اگر مساله جمعیت مورد توجه قرار نگیرد، در ۳۰ سال آینده با بحران‌های فراوانی روبه‌رو خواهیم بود.

 کمیسیون ویژه خانواده ضرورت داشت

نمایندگان مجلس اظهارنظرهای زیادی در رابطه با این کمیسیون ویژه داشته‌اند. «امیرحسین بانکی‌پور» به تسنیم گفته است: «بر اساس بررسی‌ها و برای جلورفتن امور این حوزه، به این نتیجه رسیدیم که کمیسیون ویژه جمعیت و خانواده داشته باشیم. این کمیسیون بسیاری از طرح‌ها و لوایحی که در دوره‌های قبل تکمیل نشده‌است را به نتیجه می‌رساند. همچنین با این اقدام، قوانینی که از قبل وجود داشته ولی اجرایی نشده‌اند نیز پیگیری می‌شود.»

نماینده مردم اصفهان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفته است: «موضوعات خانواده، پایین‌آمدن سن ازدواج، فرزند‌آوری، جلوگیری از سقط‌جنین‌های گسترده، بیمه و مشکلات ناباروری و مسائل معیشتی زوج‌های جوان ازجمله محورهای اصلی طرح‌ها و لوایحی هستند که با تشکیل کمیسیون ویژه جمعیت مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

همچنین او متذکر شده است كه «قانون تسهیل ازدواج نیز ۱۴ سال پیش در مجلس تصویب شد و هنوز که هنوز است بخش عظیمی از آن در دولت اجرایی نشده است. با تشکیل کمیسیون جمعیت و خانواده، نظارت بر اجرای این قانون نیز تسریع می‌یابد؛ به‌عبارت‌دیگر این کمیسیون در صورت تشکیل، نگاهی خانواده‌محور به تمام لوایح و طرح‌ها می‌اندازد و حتی طرح‌ها و لوایح اقتصادی را از این نظر بررسی می‌کند.»

 جمعیت 40 درصدی پیران در ایران، 20 سال بعد

عضو هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه پیری جمعیت یکی از مشکلات اساسی کشور در سال‌های آینده است، گفت:طرح تشکیل کمیسیون ویژه جمعیت و خانواده با هدف جلوگیری از خطر پیری جمعیت در صحن علنی مجلس بررسی می‌شود. روز گذشته علیرضا سلیمی با اشاره به بررسی تشکیل کمیسیون ویژه جمعیت و خانواده و فضای مجازی در صحن علنی مجلس هفته جاری، گفت: چند سالی است که روند پیر شدن جمعیت ایران آغاز شده و با سرعت به این سمت در حرکت است و در واقع در حال از دست دادن جوانی جمعیت هستیم. پیری جمعیت یقینا یکی از مشکلات اساسی کشور در سال‌های آینده خواهد بود، به نحوی که تا 20 سال آینده بیش از 40 درصد جمعیت پیر و غیرمولد می‌شوند و این، تهدیدی برای کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha