رئیس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران با تاکید بر لزوم استفاده از ماسک گفت: ذرات تنفسی آلوده به ویروس که کوچک‌تر از پنج میکرومتر یا پنج میلیونیوم متر باشند، به دلیل سبکی در هوا معلق می‌مانند و ماسک می‌تواند از ورود این ذرات کوچک به مجاری تنفسی فرد سالم جلوگیری کند.

ماسک مانع ورود ذرات معلق ویروس به مجرای تنفسی می‌شود

سلامت نیوز:رئیس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران با تاکید بر لزوم استفاده از ماسک گفت: ذرات تنفسی آلوده به ویروس که کوچک‌تر از پنج میکرومتر یا پنج میلیونیوم متر باشند، به دلیل سبکی در هوا معلق می‌مانند و ماسک می‌تواند از ورود این ذرات کوچک به مجاری تنفسی فرد سالم جلوگیری کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،تا قبل از انتشار کرونا عده بسیار قلیلی از جمله کادر درمانی از ماسک استفاده می کردند اما دلایلی مانند شیوع بیماری کووید19 و بالا رفتن سطح آگاهی مردم سبب شد استفاده آن به شدت افزایش پیدا کند. به عبارتی کرونا برای اولین بار سبب استفاده همگانی از ماسک در دنیا از جمله ایران شده است. دکتر سید‌محمد جزایری، ویروس‌شناس اظهار داشت: در حال حاضر استفاده از ماسک ساده‌ترین راهکار برای کنترل انتقال عفونت برخی ویروس‌ها از جمله کرونا است.

استفاده از ماسک صرف‌نظر از نوع ویروس، سبب محافظت افراد حتی در مجاورت فرد بیمار می‌شود حتی اگر هم این مجاورت و نزدیکی نسبتا طولانی باشد. البته این به شرطی است که ماسک به خوبی روی دهان و بینی و اطراف آنها را پوشیده باشد. وی تاکید کرد: ذرات حاوی ویروس اگر بزرگ‌تر از 5 میکرومتر (هر یک میکرومتر، یک میلیونویم متر است) باشند، چون نسبتا بزرگ هستند، برابر قانون جاذبه زمین، خیلی معلق نمانده و سریعا تمایل به نشست داشته و بعد از مدت زمانی از بین می‌روند.

به گفته این ویروس‌شناس، در اینگونه موارد اگر فرد بیمار ذرات آلوده را به صورت سرفه یا عطسه به سوی افراد عادی پرتاب کند، بلافاصله وارد دستگاه تنفسی افراد شده و به احتمال فراوان آنان را مبتلا می سازد. اما ذراتی که کوچکتر از 5 میکرومتر یا 5 میلیونویم متر باشند، در هوا به دلیل سبکی معلق می‌مانند و بعد از زمان طولانی تری روی سطوح نشسته و آنها را آلوده می‌کنند. وی ادامه داد: آنچه تاکنون در مقالات علمی در مورد طول عمر یک ذره تنفسی حامل ویروس در محیط خارج از بدن انتشار یافته، بسیار متغیر و بین 5 دقیقه تا 16 ساعت گزارش شده است.

جزایری افزود: هنوز دلایل قطعی و شواهد متقنی برای آلودگی این ذرات سبک معلق در هوا برای کووید19 ثابت نشده ولی آنچه مسلم است سطوح فلزی، پلاستیکی، کاغذی و... هر کدام با زمان های متفاوتی می‌توانند آلوده به این ذرات بوده و فرد را آلوده به ویروس کنند. وی تاکید کرد: باید توجه داشت علاوه‌بر عواملی که سبب ایجاد ذرات آلوده می‌شوند (مانند سرفه، عطسه و...) میزان نزدیکی، فاصله و مدت تماس با بیمار آلوده به کووید19 نیز مهم است.


انواع ماسک‌ها و موارد استفاده از آنها
رئیس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران به انواع ماسک مورد استفاده اشاره کرد و گفت: ماسک‌ها به سه دسته‌ N95، جراحی یک‌بار‌مصرف و پارچه‌ای تقسیم می شوند. البته انواع دیگری از ماسک وجود دارد که هر کدام به نوعی از فیلتر مجهز هستند که برای مصرف عمومی توصیه نمی‌شوند چون هم نسبتا گران قیمت هستند و هم به راحتی در بازار یافت نمی‌شوند.جزایری گفت: ماسک‌های N95 بالاترین کیفیت را دارند و حداقل 95 درصد ذرات کوچک معلق در هوا و از جمله ذرات ویروسی را جذب می‌کنند.

این ماسک‌ها مجهز به فیلتری هستند که وظیفه به دام انداختن ذرات معلق و بزرگتر را دارد. وی ادامه داد: این نوع ماسک برای کادر پزشکی که با بیماران در ارتباط هستند و دیگر مشاغل پرخطر مانند افرادی که در حمل‌و‌نقل اجساد فوت شدگان ناشی از کرونا یا افرادی که اجساد این بیماران را شست‌وشو می‌دهند، بهترین انتخاب است و مصرف آنها برای جمعیت عمومی توصیه نمی‌شود. رئیس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران گفت: نوع دیگری از ماسک که پرمصرف هم هستند، انواع ماسک جراحی است.

این نوع ماسک بعد از استفاده باید دور انداخته شود. وی بیان داشت: این ماسک‌ها در شرایط معمولی قادر به ایجاد سدی در برابر ویروس‌ها و باکتری‌های شایع هستند؛ بنابراین به دلیل عدم‌پوشانده شدن کامل نواحی دهان، در مواقعی که فرد مقابل عطسه یا سرفه می‌کند، فاقد قدرت بازدارندگی ایده‌آل است.‌ جزایری افزود: ماسک‌های جراحی به دو لایه و سه لایه تقسیم می‌شوند و ماسک‌های سه‌لایه بهترین مانع در برابر ذرات هستند.

آنچه در بازار به عنوان ماسک یک‌بار مصرف عرضه می‌شود، از نظر ساختمان و شکل مشابه ماسک جراحی است. وی ادامه داد: انتخاب سوم، ماسک‌های پارچه‌ای است. این نوع ماسک می‌تواند از انواع پارچه انتخاب شود ولی نوع کتان آن مناسب‌تر است. این همان ماسکی است که مجامع بین‌المللی استفاده از آن را برای عموم جامعه توصیه کرده است.

استفاده از ماسک پارچه‌ای برای کارکنان سیستم بهداشتی- درمانی و مشاغل پرخطر از این حیث اصلا توصیه نمی‌شود. جزایری افزود: هرچند قدرت ممانعت از سرایت ذرات در نوع پارچه‌ای از دو ماسک قبلی پایین‌تر است ولی می‌توانند ذرات ویروسی از جمله ذراتی که از طریق بزاق پخش می‌شوند را جذب کرده تا از انتشار ویروس جلوگیری کنند. وی گفت: این نوع ماسک بیشتر سبب محافظت از انتشار ذرات به بیرون از فردی که آن را استفاده می‌کند، می‌شود و قدرت بازدارندگی آن در برابر ورود ذرات تنفسی و... از محیط خارج به دهان و بینی فرد قدری ضعیف است.

جزایری افزود: باید توجه داشت تمام ماسک‌های اشاره شده در بالا فقط چند ساعت امکان محافظت را داشته و حداکثر باید برای همان روز استفاده شوند. اگر چه برخی از افراد ماسک‌های مختلف و خصوصا پارچه‌ای (نوع سوم) را اتو، مایکروویو یا شست‌وشو می‌کنند ولی استفاده مجدد با استفاده از این روش‌ها چندان علمی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha