دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 298447

«لوكونیشیا» اصطلاحی است كه برای اشاره به بروز لكه‌های سفیدروی ناخن‌های انگشتان دست یا پا بیان می‌شود. این لكه‌های سفید ممكن است نقطه‌ای یا رگه‌ای باشند.

چرا روی ناخنم لكه‌های سفید ظاهر شده است؟

سلامت نیوز:«لوكونیشیا» اصطلاحی است كه برای اشاره به بروز لكه‌های سفیدروی ناخن‌های انگشتان دست یا پا بیان می‌شود. این لكه‌های سفید ممكن است نقطه‌ای یا رگه‌ای باشند.

به گزارش سلمت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،از جمله علل احتمالی ایجاد این لكه‌ها می‌توان به  این موارد اشاره كرد:واكنش‌های آلرژیك: حساسیت به ماده به‌خصوصی در لاك ناخن یا لاك پاك‌كن می‌تواند سبب بروز لوكونیشیا شده و ناخن‌هایتان را لكه‌دار كند. انجام مرتب مانیكور و پدیكور و نیز استفاده از ناخن‌های كاشت ژل یا اكریلیك هم بعضا به بستر ناخن‌ها آسیب وارد كرده و موجب لوكونیشیا می‌شود.

قارچ: «اونیكومایكوزیس سطحی سفید» قارچ ناخن رایجی است كه روی ناخن‌های پا پدیدار می‌شود. از علائم اولیه این عفونت قارچی،مشاهده چند لكه سفید كوچك روی ناخن‌هاست. اما این عفونت گاهی رشد كرده و به بستر ناخن هم گسترش پیدا می‌كند.صدمه به ناخن‌ها: لكه‌های سفید روی ناخن‌ها در مواردی بر اثر صدماتی مثل ضربه و آسیب به بستر ناخن ایجاد می‌شوند. مثلا ممكن است دست‌تان لای در مانده باشد یا با جسمی به ناخن‌تان ضربه وارد كرده باشید.

اما از آنجا که معمولا چنین اتفاقاتی را با بی‌خیالی رد می‌كنیم، متوجه نمی‌شویم علت لكه‌های سفید روی ناخن‌های‌مان بوده‌اند. خصوصا این‌كه نتیجه حاصل از ضربه شاید هفته‌ها بعد روی ناخن‌هایمان پدیدار شود. این را هم بدانید كه مانیكور مكرر نیز می‌تواند عارضه‌ساز باشد، زیرا فشار وارده به ناخن‌ها حین مانیكور، گاهی به بستر ناخن صدمه می‌زند.

كمبود مواد معدنی: كمبود زینك و كلسیم در ایجاد لكه‌های سفید روی ناخن‌ها مؤثر است.علل كمتر رایج: ازجمله علل احتمالی نادر می‌توان به بیماری‌های قلبی، نارسایی كلیوی، پسوریازیس، اگزما، ذات‌الریه و مسمومیت با آرسنیك اشاره كرد.شاید بپرسید در مورد این لكه‌های سفید چه زمانی لازم است به پزشك مراجعه كنیم؟ اگر دیدید این لكه‌های سفید روی ناخن‌هایتان از بین نمی‌روند یا در حال بدتر شدن هستند، بهتر است به پزشك مراجعه كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha