استان سیستان و بلوچستان در معادلات اقتصادی کشور به سبب موقعیت جغرافیایی به جهت هم مرز بودن با دو کشور افغانستان و پاکستان ، وجود چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران و شاهراه تجارت جهانی و ده ها مزیت دیگر دارای جایگاه ویژه ای است اما برای استفاده بهینه از این مزیت ها به دلیل فقر در زیر ساخت های آن به ویژه جاده های ایمن واستاندارد رنج می برد.

جاده‌های سیستان و بلوچستان؛ توسعه ترانزیت یا مرگ؟

سلامت نیوز: استان سیستان و بلوچستان در معادلات اقتصادی کشور به سبب موقعیت جغرافیایی به جهت هم مرز بودن با دو کشور افغانستان و پاکستان ، وجود چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران و شاهراه تجارت جهانی و ده ها مزیت دیگر دارای جایگاه ویژه ای است اما برای استفاده بهینه از این مزیت ها به دلیل فقر در زیر ساخت های آن به ویژه جاده های ایمن واستاندارد رنج می برد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، کمتر روزی است که در جاده‌های استان خبری از وقوع حادثه‌ تلخ تصادف به گوش نرسد ، در مواردی حتی رکورد کشور در تعداد فوتی در یک حادثه را شکسته‌ایم که گاهی این آمار به مرز ۱۰ نفر می رسد، کمتر خانواده‌ای پیدا می شود که عزیز یا عزیزانی را در حوادث جاده ای از دست نداده باشد.

بنابه اعلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان در سه ماهه اول امسال ۵۷ فقره تصادف منجر به فوت به ثبت رسیده که تعداد فوت ‌شدگان آن ۷۰ نفر بود. مسئولان مربوط وقوع این حوادث را ناشی از سرعت غیرمجاز، قاچاق سوخت، قاچاق انسان و کالا در مسیرهای مختلف عنوان می کنند.

اما تاکنون هیچ رسانه ای به این موضوع دقت نکرده که ۴۵ هزار تردد انواع وسایط نقلیه سنگین به جهت رشد ۱۷۷ درصدی تخلیه کالای اساسی در بندر چابهار در سال (۹۸) نسبت به سال (۹۷) منهای خودروهای سواری، اتوبوس، مینی بوس و تانکرهای حمل سوخت به ثبت رسیده است این یعنی کاروانی ازماشین‌های سبک و سنگین درجاده های نا ایمن و وقوع حوادث و فاجعه های انسانی که در برخی موارد حتی به سوختن ماشین همراه باسرنشینان منجر می شود.

و یا اداره کل غله که واردات ۸۰ درصد کالاهای اساسی کشور را از طریق بندر چابهار انجام می دهد و بنابراعلام متولیان آن سال گذشته ۲ کشتی ۱۰۰ هزارتنی و در ۵ ماهه اول امسال ۱۴ کشتی به طور میانگین ۶۰ هزارتنی حامل کالاهای اساسی وارد کرده است که یک رشد تصاعدی را نشان می‌دهد. با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت: ۳۲ هزار تردد از قبل این حجم از کالا در جاده های استان به طور خاص از چابهار تا ایرانشهر انجام شده است.

اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان به عنوان متولی ایمن سازی جاده‌ها گرچه اقداماتی انجام داده اماکافی نیست چرا که عوارض ۹ درصدی از هر بارنامه با توجه به هزینه حمل از ماشین های سنگین دریافت می کند.

بیشترین تصادفات در جاده های زاهدان - خاش و ایرانشهر و همچنین مسیرهای منتهی به سراوان واقع می شود اما مسیر چابهار- ایرانشهر از طریق نیکشهر که ۹۹درصد ترددهای مربوط به حمل کالاهای بندر چابهار در آن انجام می شود نیز تصادفات منجر به فوت در آن مشاهده می شود.

اگر چه خدمات ارگان‌های گفته شده در مسیر توسعه استان برکسی پوشیده نیست و این نهادها در بالابردن اشتغال مستقیم و غیرمستقیم مردم منطقه، بالابردن سطح درآمد ملی و کاهش هنجارهای اجتماعی به جهت افزایش تردد در جاده‌ها،نقش بسزایی دارند اما دولت باید برای کاهش آمار فوتی های سوانح رانندگی به ویژه در ۱۶ نقطه حادثه خیز استان ، با تامین بودجه از محل اعتبارات ملی به صورت ویژه نسبت به دو بانده کردن جاده ها اقدام کند و اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان به منظور ارتقای ایمنی به نصب تابلوهای ایمنی، اطلاعاتی، انتظامی و مسیرنما، خط کشی محورهای ارتباطی، ایجاد روشنایی، نصب گاردریل، نیوجرسی و چراغ چشمک زن و اقدامات بلند مدت آموزش و فرهنگی و بروز رسانی دستگاه ها و نصب تجهیزات کنترلی در محورهای ارتباطی از جمله نصب و راه اندازی سامانه های ثبت تخلفات عبور و مرور مبادرت ورزد.

به امیدروزی که سوانح رانندگی درجاده های استان سیستان وبلوچستان به حداقل برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha