كیفیت و بهداشت آب موضوعی است كه همیشه مورد توجه بوده و تضمین سلامت بدن را به‌دنبال دارد. بسیاری از كشورهای دنیا به‌دلیل دسترسی‌ نداشتن به آب آشامیدنی سالم، در معرض ابتلا به بسیاری از بیماری‌های ویروسی و عفونی قرار دارند و سالانه شماری از مردم دنیا به دلیل مصرف آب آلوده جان خود را از دست می‌‌دهند.

آلاینده‌های مرگبار آب

سلامت نیوز:كیفیت و بهداشت آب موضوعی است كه همیشه مورد توجه بوده و تضمین سلامت بدن را به‌دنبال دارد. بسیاری از كشورهای دنیا به‌دلیل دسترسی‌ نداشتن به آب آشامیدنی سالم، در معرض ابتلا به بسیاری از بیماری‌های ویروسی و عفونی قرار دارند و سالانه شماری از مردم دنیا به دلیل مصرف آب آلوده جان خود را از دست می‌‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،گاهی آب آشامیدنی مملو از سموم و موادشیمیایی می‌‌شود كه می‌‌تواند آسیب‌‌زا و حتی مسموم‌‌كننده شود. البته لزوم پایش پیوسته كیفیت آب در دنیا موضوع جدیدی نیست. بلكه مواردی چون تخلیه صنعتی، هرزآب آفت‌كش‌ها و نشت مواد شیمیایی از تانكرهای ذخیره مواد از جمله نگرانی‌های دولت‌هاست. همین موضوع موجب می‌شود با وجود تصفیه‌های گوناگونی كه همواره در كشور ما روی آب لوله‌كشی شهرها انجام می‌شود، پیوسته شهروندان را به پایش كیفیت آب مصرفی توصیه‌كنیم.

آنچه در ادامه مورد اشاره قرار گرفته، مجموعه آلاینده‌هایی است که همواره در فرایند تسویه آب لوله‌کشی شرب شهرهای دنیا تصفیه شده و از چرخه توزیع آب خارج می‌شود یا با پایش مستمر، مقادیر آن همواره در سطح استانداردهای ملی و بین‌المللی و جهانی نگه داشته می‌شود. منابع: NRDC و Global Healing

فلوراید و اختلالات عصبیی

كی از موادی كه به وفور در آب‌های آشامیدنی می‌توان یافت، ماده‌ای به اسم فلوراید است كه تاریخچه استفاده از آن به دهه 1320 شمسی/ 1940 میلادی برمی‌گردد كه اولین بار به‌منظور كاهش پوسیدگی دندان از آن استفاده شد. فلوراید نوعی نوروتوكسین است كه باعث بروز اختلالات عصبی می‌شود.

این ماده به غده تیروئید آسیب وارد كرده و باعث آهكی‌ شدن غده صنوبری می‌شود. این ماده آنقدر سمی است كه چند كشور استفاده از آن را داخل آب برای ضدعفونی‌كردن ممنوع كرده‌اند.

مشكلات تنفسی با مصرف كلورینكلورین

ماده‌ای با ویژگی‌های ضدعفونی‌كننده است كه از آن برای پاك‌كردن محصولات و استخرهای شنا استفاده می‌شود. این ماده حتی برای ضدعفونی ‌كردن فاضلاب و پسماندهای صنعتی نیز به‌كار می‌رود. كلورین را به‌رغم این‌كه خیلی ماده بی‌خطری هم نیست، معمولا به عنوان یك روش تصفیه به آب می‌افزایند.

این ماده یك ماده شیمیایی واكنشی است كه با آب تركیب می‌شود. این تركیب حتی با آب موجود در روده‌های شما هم به‌وجود می‌آید و حاصل آن تولید اسید هیدروكلریك می‌شود كه ماده‌ای سمی است. قرار گرفتن در معرض كلورین می‌تواند علاوه‌بر مشكلات تنفسی، آسیب سلولی را نیز به همراه داشته باشد. اثرات طولانی مدت آن هم شامل از دست رفتن حافظه و مشكل در برقراری تعادل بدن است.

سرب مشكلات رشدی می‌آورد

سرب از خطرناك‌ترین و سمی‌ترین مواد موجود در سنگ مرمر است.لوله‌های خورده شده، تا بیش از ده برابر سرب وارد آب می‌كنند. سرب تقریبا برای تمام اندام‌های بدن سمی است و بیش از هر چیز كودكان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. مشكلات رشدی، تأخیر در رشد، ناشنوایی، مشكلات رفتاری، ناتوانی در یادگیری و آسیب‌های مغزی ممكن است پیامدهای قرار گرفتن در معرض سرب باشد. این ماده اگر در دوران بارداری وارد بدن مادر شود، می‌تواند باعث زایمان زودرس شود. این ماده همچنین می‌تواند با بروز بیماری اوتیسم، سرطان پروستات و مشكلات باروری در مردان و زنان مرتبط باشد.سرب به سیستم قلبی و عروقی و كلیه‌ها هم آسیب وارد می‌كند.

جیوه و دامنه اختلالات جسمی

اگرچه جیوه یك عنصر طبیعی ایجاد شده در طبیعت است، اما دلیلی بر بی‌خطربودن آن نیست. جیوه فوق‌العاده سمی است و می‌تواند آسیب‌های مغزی، نابینایی، آسیب عصبی، ناتوانی شناختی، نقص در عملكردهای حركتی، سردرد، ضعف، تحلیل عضلانی، لرزش اندام‌ها، اختلال خلق، كاهش حافظه و جوش‌های پوستی را به دنبال داشته باشد.این ماده گاهی در آب، سر و كله‌اش پیدا می‌شود و می‌تواند مشكلات زیادی را به‌وجود آورد.

تجزیه بی‌فنیل‌های پلی كلردار در آب آشامیدنی

این مواد كه به PCBs معروف‌اند، در صنایع برای عایق، ساخت ماشین‌آلات، روغن، رنگ، چسب‌ها، مواد الكترونیك و نورهای فلورسانت استفاده می‌شود. اگرچه استفاده از این مواد در سال  1358/ 1979 منع شده، اما هنوز هم در محل‌های دفن زباله وجود دارند و محیط زیست را به خطر می‌اندازند.

این مواد به آهستگی تجزیه شده و به محیط‌زیست نفوذ می‌كنند. آنها را می‌توان در برف و آب دریا كه هزاران كیلومتر هم از محل تولید این مواد فاصله داشته باشد، پیدا كرد. محققان در تست‌های حیوانی نشان داده‌اند كه بیفنیل‌های پلی‌كلردار ممكن است باعث بروز سرطان شده و اثر منفی روی سیستم ایمنی، دستگاه تناسلی، سیستم عصبی و سیستم غدد درون‌ریز داشته باشند.

پركلرات  مشكلات تیروئیدی می‌آورد

پركلرات‌ها مواد كلیدی در سوخت راكت و مواد منفجره هستند. این مواد به‌راحتی حل شده و از مناطق صنعتی و نظامی وارد آب‌های زیرزمینی می‌شوند. بسیاری از افرادی كه پركلرات در خون آنها شناسایی شده از نظر تیروئید دچار مشكل بوده‌اند.مسمومیت جنین بادی‌اكسین‌هادی‌اكسین‌ها در طول فرآیند احتراق مانند سوختن پسماندهای خطرناك، حریق جنگل‌ها، دود سیگار و سوختن روغن و زغال‌سنگ تولید می‌شود. این مواد پس از تولید در محیط‌زیست مستقر شده و منابع آب را تخریب می‌كنند.

قرار گرفتن كوتاه‌مدت در معرض این ماده می‌تواند باعث بروز زخم و نیز مشكلات تنفسی شوند. تماس طولانی‌مدت با آن هم ممكن است سیستم ایمنی، عصبی، غدد درون‌ریز و سیستم‌های تناسلی را دچار مشكل كند. آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان اعلام كرده است كه دی‌اكسین‌ها مواد سرطان‌زا هستند و مسمومیت جنین در حال رشد با این ماده می‌تواند موجب نقص مادرزادی یا تولد جنین مرده‌شود.

ددت، ماده ممنوعه اما رایج

ددت یا دی‌كلرو ‌دی فنیل‌تری كلرواتانول، در دهه 1320/ 1940 برای مقابله با بیماری‌های قابل انتقال از حشرات مانند مالاریا و تیفوس مورد استفاده قرار می‌گرفت و تا مدت‌ها به عنوان پركاربردترین حشره‌كش برای مصارف كشاورزی به كار می‌رفت. تا این كه در دهه 1350/ 1970 به دلیل مشكلات زیست‌محیطی استفاده از آن در ایالات متحده ممنوع شد.اما هنوز هم در برخی نقاط دنیا از آن استفاده می‌شود. مولكول‌های ددت مقاوم بوده و حتی قادرند تا مسافت طولانی در هوا منتشر شوند.این مواد وارد آب‌های زیرزمینی شده و علاوه بر آلوده‌كردن محیط‌زیست، می‌تواند مشكلاتی در دستگاه تناسلی ایجاد كرده و آسیب كبدی به دنبال داشته باشد.

آترازین و اختلال  غدد درون ریز

این ماده شیمیایی مختل‌كننده غدد درون‌ریز است كه یكی از معمول‌ترین آفت‌كش‌های شناسایی شده در آب است و به دلیل اثرات منفی كه روی سلامت عموم مردم به جا می‌گذارد، استفاده از آن مدت‌هاست ممنوع شده است.

عوامل بیماری‌زا بیمارتان می‌كند

گاهی عوامل بیماری‌زایی مانند باكتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها راه خود را به منابع آبی باز کرده  و منابع آبی را آلوده می‌كنند. خوشبختانه این عوامل بیماری‌زا امروزه بیشتر تحت كنترل درآمده‌اند. وجود هركدام از این عوامل بیماری‌زا كه در آب وجود داشته باشد، می‌تواند انواع بیماری‌ها را ایجاد كنند.


خطر مرگ با مصرف آرسنیك

با وجود سمی‌بودن ماده آرسنیك، از آن در برخی فرآیندهای صنعتی استفاده می‌شود.آلودگی محیطی از نتایج دفع نامناسب زباله یا چاه‌های غیراصولی است كه منابع طبیعی را دچار آسیب می‌كند.مسمومیت با آرسنیك می‌تواند موجب تهوع، درد شكمی، اسهال و حتی مرگ شود. قرارگرفتن طولانی‌مدت در معرض این ماده سمی احتمال ابتلا به سرطان پوست، سرطان ریه و سرطان مثانه را افزایش می‌دهد.در تایوان، آرسنیك عامل بروز قانقاریا است كه باعث نابودی عروق خونی می‌شود.


نیترات‌ها، سمی و باروركننده

نیترات‌ها به طور طبیعی در گیاهان و خاك در مقدار كم وجود دارند، اما از آنجا كه به عنوان كود در پای گیاهان از آن استفاده می‌شود، آلودگی آن گسترده می‌شود.  روان‌آب‌های كارخانه‌ها در سطوح و آب‌های زیرزمینی جریان پیدا كرده و وارد آب آشامیدنی می‌شود. نیترات موجود در آب برای زنان باردار و جنین خطرناك است. در موارد نادر، قرارگرفتن جنین در معرض این مواد ممكن است باعث بروز سندرم آبی شود كه از اكسیژن‌رسانی در عروق خونی جلوگیری می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha