روانشناس شخصیت گفت: اضطراب و نگرانی ابتلا به ویروس کرونا در سطح معمول سبب رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مراقبت از سلامتی است، اما تشدید و تداوم این استرس با اختلال در سلامت روان و عملکرد اجتماعی مستلزم مداخله متخصصان روانپزشکی است.

اختلال در سلامت روان و عملکرد اجتماعی، نتیجه تداوم اضطراب کرونا

سلامت نیوز: روانشناس شخصیت گفت: اضطراب و نگرانی ابتلا به ویروس کرونا در سطح معمول سبب رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مراقبت از سلامتی است، اما تشدید و تداوم این استرس با اختلال در سلامت روان و عملکرد اجتماعی مستلزم مداخله متخصصان روانپزشکی است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،عطاءالله محمدی  در خصوص کاهش و رفع اضطراب و تنش ناشی از شیوع کرونا اظهار داشت: امروزه با شیوع این بیماری در سراسر جهان، اضطراب و نگرانی از ابتلاء در هر یک از کشورها (در سطح متعارف) مشاهده می شود.


وی افزود:‌ این اضطراب و نگرانی اما با کسب دانش و آگاهی درباره بیماری، شمار مبتلایان و میزان مرگ و میر در سراسر جهان، وضعیت ابتلا و روش‌های پیشگیری (همچون رعایت اصول و ضوابط بهداشتی) به طور حتم کاهش می‌یابد.


محمدی تصریح کرد: این اضطراب و نگرانی به عنوان یک انگیزه جهت محافظت فردی و مراقبت از سلامتی محسوب می‌شود و به عبارت دیگر محرک برای رعایت اصول بهداشتی است.


این روانشناس ادامه داد: گاه اما تشدید این اضطراب و تنش سبب بروز مشکلات روحی و جسمی می‌شود؛ به عنوان مثال استفاده بیش از اندازه از مواد ضدعفونی و شست وشوی افراطی سبب بروز بیماری‌های تنفسی، پوستی و... شده اما تداوم می‌یابد.


وی افزود: این سطح از اضطراب و تنش که گاه ناشی از ریشه‌های روانی و شخصیت آسیب‌پذیر است، سبب تحمل اضطراب و بار روانی شدیدی برای شخص می‌شود و نیازمند گفت وگو و مشاوره با روانپزشکان و متخصصان روانشناسی است.


محمدی تصریح کرد: به عنوان مثال اضطراب و نگرانی به منظور پذیرش در کنکور (در سطح متعارف) سبب تقویت انگیزه، تلاش و موفقیت دانش‌آموز است. اما افزایش این استرس به طور حتم موجب اختلال در عملکرد و مستلزم مداخله متخصصان روانپزشکی است.


به گفته روانشناس مرکز مشاوره دانشگاه تهران، افزایش و تداوم این اضطراب و تنش گاه با شرکت نکردن در امتحان، خودکشی و... برای داوطلبان نیز همراه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha