سلامت نیوز : رییس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت با اشاره به مزیت‌های زایمان طبیعی نسبت به سزارین، از اجرای روش «وان زایمان در آب» در سه بیمارستان كشور خبر داد.

دكتر صدیق در گفت‌وگو با ایسنا، با استناد به آمار سال 1384 وزارت بهداشت، میزان زایمان سزارین در كشور را 6/40 درصد عنوان كرد و گفت: با توجه به بررسی‌های به عمل آمده علت بالا بودن میزان زایمان به روش سزارین، عدم آ‌گاهی مادران و جامعه از فرآیند زایمان‌، خوشایند نبودن مراحل زایمان در بیمارستان‌ها و عدم استفاده از روش‌های بی‌دردی و كم دردی در بیمارستان‌ها است. هر چند كه در حال حاضر استفاده از روش‌های بی‌دردی و كم دردی در بیمارستان‌های كشور رو به افزایش است.

 اجرای روش وان زایمان در آب در سه بیمارستان كشور

وی گفت: از آنجا كه درد زایمان درد ممتدی نیست، مادر در بین دردها می‌تواند استراحت داشته باشد. استفاده از وان زایمان در آب موجب كاهش درد و خوشایند بودن مراحل زایمان می‌شود. علاوه بر آن طول مدت زایمان نیز كوتاه شده و مادر درد كمتری را احساس می‌كند. در حال حاضر روش استفاده از وان زایمان در آب در بیمارستان شهید اكبرآبادی تهران، ام البنبین (س) مشهد و معتضدی كرمانشاه اجرا می‌شود.

وی زایمان به روش سزارین را یك عمل جراحی بزرگ خواند و با اشاره به مزیت‌های زایمان طبیعی نسبت به سزارین گفت: زایمان به روش سزارین تنها زمانی انجام می‌شود كه خطراتی برای مادر و فرزند در روش زایمان طبیعی وجود داشته باشد.

دكتر صدیق با بیان این كه طبق آمارهای سازمان جهانی بهداشت، 85 درصد مادران می‌توانند زایمان طبیعی داشته باشند، افزود: به این ترتیب 85 درصد زایمان‌ها می‌توانند با ارائه آموزش به مادران و مراقبت صحیح، این روند فیزیولوژیك و طبیعی را به سلامت سپری كند.

وی افزود: انجام زایمان به روش طبیعی با میزان خونریزی و عفونت كمتری همراه است. همچنین مادر پس از زایمان طبیعی بسیار سریع‌تر به شرایط دوران قبل از بارداری بازمی‌گردد و با توجه به بهبودی سریع‌، ارتباط میان مادر و نوزاد به نحو بهتری برقرار شده و شیردهی سریع‌تر آغاز می‌شود. از طرف دیگر با انجام زایمان به روش طبیعی هزینه كمتری به خانواده و جامعه تحمیل می‌شود.

 بیش از 95 درصد زایمان‌ها در كشور ایمن هستند

دكتر صدیق عمده علت مرگ مادران‌ را خونریزی، فشار خون بالا (مسمومیت حاملگی)، بیماری‌های زمینه‌ای مادر و تاخیر در آغاز درمان عنوان كرد و گفت: در مجموع اكنون بیش از 95 درصد زایمان‌ها در كشور ایمن هستند و زایمان توسط فرد دوره دیده و در محیط ایمن انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha