كراك خطرناكترین ماده اعتیاد آوری است كه تا كنون به بازار آمده و به حدی وابستگی آور است كه یك بار مصرف آن، فرد را معتاد می كند و اگر جوانان و خانواده‌ها عمق فاجعه استفاده از این ماده را درك نكنند نسل جوان در معرض تهدیدی جدید و جدی قرار خواهد گرفت.
 
كراك ماده ای محرك است كه در فرآیندی از تصفیه كوكائین بدست می‌آید و ماده به دست آمده در این فرآیند، قوی تر از كوكایین بوده و در دسته مواد مخدر انرژی زا قرار می ‌گیرد.
اما كراكی كه در ایران رایج است ماده جدیدی است كه هیچ شباهتی به كراك به دست آمده از كوكایین ندارد و از مشتقات هرویین است و به مراتب قوی تر و خطرناكتر از هرویین و تریاك است و اعتیاد بسیار سنگینی را به دنبال دارد.
یكی از دلایل مهم شیوع مصرف این ماده مخدر، مصرف راحت، بی بو و زود اثر بودن آن است و مهمتر از همه اینكه گفته می شود مصرف این ماده اعتیادآور نیست.
كسانی كه مصرف تریاك به صورت كشیدنی دارند با توجه به دردسرهای این نوع مصرف، نظیر بوی قوی و شناخته شده آن و همچنین زمان قابل توجه برای مصرف و نیاز به مكان امن، تحت تأثیر اطلاعات غلط و تبلیغات مواد كراك قرار گرفته و به مصرف آن گرایش پیدا می‌كنند.
مصرف كنندگان كراك در ابتدا با مقادیر بسیار كم شروع می‌كنند و پس از مدتی نقطه تحمل آنان بالا رفته و دوز مصرفی شان به شدت افزایش می یابد.
كراك كرم رنگ و شبیه گل، كمرنگ است كه آن را معمولا بر روی سوزن یا سنجاق گذاشته و با حرارت دادن، با لوله می‌كشند و هنگام استعمال بویی از آن استشمام نمی‌شود. در حقیقت كراك همان هرویین با درجه خلوص بالا است.
در اوایل، مصرف‌كنندگان نمی‌دانستند كه این ماده هرویین است زیرا از گذشته برای مصرف‌كنندگان تریاك، هرویین یك خط قرمز تلقی می‌شد كه به راحتی سراغ آن نمی‌ رفتند.
اما آمدن ماده‌ای با نام جدید كراك كه علایم خماری تریاك را برطرف می‌كرد، باعث شد كه عده‌ای ندانسته پا به وادی هرویین بگذارند.
این عده كه حاضر نبودند به هرویین آلوده شوند، ندانسته به مصرف موادی روی آوردند كه بدتر از هرویین و همان هرویین خالص است.
عضو مركز ملی مطالعات اعتیاد دانشگاه علوم پزشكی تهران در این خصوص گفت: كراك دارای چند خاصیت است كه آن را به خطرناكترین ماده مخدر تبدیل كرده است.
دكتر علیرضا نوروزی در گفت و گو با ایرنا افزود: یكی از این ویژگی ها، بالا بودن ماده موثره نسبت به هرویین است كه باعث شده است كراك توانایی بسیار بالایی برای ایجاد وابستگی در افراد داشته باشد ضمن اینكه افرادی كه این مواد را مصرف می كنند ممكن است به سمت مصرف تزریقی كشیده شوند كه خطرات بسیاری را به دنبال خواهد داشت.
وی یكی از مهمترین خطرات مصرف تزریقی كراك را بیش مصرفی عنوان كرد و گفت: بیش مصرفی باعث مسمومیت شدید خواهد شد و حتی ممكن است به مرگ فرد منجر شود.
عضو مركز ملی مطالعات اعتیاد دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: مصرف تزریقی كراك، ابتلا به بیماری های روانی مانند افسردگی را افزایش می دهد و باعث افت شدید كاركرد فرد شده و مشكلات شغلی و خانوادگی متعددی را برای وی ایجاد خواهد كرد.
دكتر نوروزی افزود: تزریق مشترك همچنین خطر ابتلا به بیماری های عفونی كه از طریق خون منتقل می شود مانند ایدز و هپاتیت را افزایش می دهد و فرد معتاد به كراك پس از حدود دو سال مصرف به ناتوانی كامل می رسد.
وی آسیب شدید مغزی و ابتلا به بیماری های روانپزشكی را از جمله عوارض مصرف كراك عنوان كرد و گفت: خطر مرگ و میر در بین مصرف كنندگان كراك نسبت به سایر معتادان بسیار بیشتر است.
نوروزی اعتیاد به كراك را قابل درمان دانست و افزود: شیوه درمان این نوع اعتیاد، به صورت تركیبی از روش های دارو درمانی و روان درمانی طولانی مدت است.
وی ادامه داد: مشكلات و آسیب های مغزی ناشی از مصرف این مواد نیز در صورت ادامه درمان به صورت طولانی مدت، تا حدود زیادی قابل درمان است.
پزشك متخصص داخلی و فعال در درمان اعتیاد نیز گفت: دردهای عضلانی و شكمی، دل پیچه، عطسه، آبریزش بینی، ریزش اشك، خمیازه، سیخ شدن موها، افت فشار خون و پایین افتادن ضربان قلب از علایم و عوارض محرومیت از كراك است.
دكتر بیات رحیمی مقدم افزود: متادون و بوپر نورفین برای درمان كراك تجویز می‌شود و این داروها كمك می‌كند كه علایم محرومیت از مصرف به حداقل كاهش یابد و وسوسه و تمایل به ماده مخدر تا حدود زیادی كنترل شود.
وی، نگرانی و بیقراری شدید برای تهیه دوباره كراك، سر درد وافسردگی شدید، از بین رفتن انرژی بدنی و بی اشتهایی و داشتن حس نفرت نسبت به خود را از علایم فرد معتاد به كراك ذكر كرد.
مدیركل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز گفت: كراك یك ماده مخدر سنگین در رده هرویین و از مشتقات تریاك است كه به علت وابستگی شدید جسمی و روانی كه در فرد ایجاد می كند، درمان آن نیازمند به كار گرفتن درمانگران آموزش دیده و صرف زمان كافی و همچنین جلب انگیزه بیماران برای مشاركت در درمان است.
محمدباقر صابری زفرقندی در گفت و گو با ایرنا افزود: عوارض كراك شبیه هرویین است و ضمن اختلال در سیستم قلب و عروق، اعصاب و روان، سیستم گوارشی و ادراری، باعث كاهش بهداشت فردی و عوارض ناشی از آن می شود و با كاهش عملكرد شغلی، خانوادگی و اجتماعی، فرد را مستعد آسیب های دیگر می كند.
وی درباره شمار مصرف كنندگان كراك در كشور گفت: پژوهشی برای تعیین میزان شیوع و تركیب جمعیتی مصرف كنندگان مواد از سوی مراجع ذیربط در حال انجام است كه بزودی اطلاعات به روز شده آن اعلام می شود.
صابری زفرقندی اظهار داشت: مرگ و میر معتادان به كراك بیشتر به علت بیش مصرف مواد و بیماری های همراه از جمله بیماری های ناشی از رفتارهای پرخطر است و علاوه بر این، الگوهای مصرف پرخطر مانند مصرف تزریقی نیز در افزایش مرگ و میر نقش دارد.
به باور كارشناسان، الگوی مصرف مواد مخدر در حال دگرگونی و چرخشی عجیب به سمت مواد مخدر جدید شامل كراك و شیشه است كه در این میان كراك جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است بنابراین آگاهی خانواده ها باید در این خصوص بیش از پیش افزایش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha