دبیر کشوری نسخه الکترونیک سازمان بیمه سلامت، ضمن تشریح اقدامات انجام شده در جهت حذف تدریجی دفترچه کاغذی بیمه از نیمه دوم امسال، گفت: از زمانی که اعلام کردیم تاریخ دفترچه بیمه ملاک ارائه خدمت به بیمه‌شده نیست، نشان دادیم ملاک عمل برای ما خدمات الکترونیک است؛ از این رو به دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد اعلام کرده‌ایم دیگر دفترچه بیمه جدید صادر نکنند.

دفترچه جدید بیمه سلامت دیگر صادر نمی‌شود + جزییات

سلامت نیوز: دبیر کشوری نسخه الکترونیک سازمان بیمه سلامت، ضمن تشریح اقدامات انجام شده در جهت حذف تدریجی دفترچه کاغذی بیمه از نیمه دوم امسال، گفت: از زمانی که اعلام کردیم تاریخ دفترچه بیمه ملاک ارائه خدمت به بیمه‌شده نیست، نشان دادیم ملاک عمل برای ما خدمات الکترونیک است؛ از این رو به دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد اعلام کرده‌ایم دیگر دفترچه بیمه جدید صادر نکنند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر محمد جعفری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره حذف تدریجی دفترچه‌های کاغذی بیمه و استفاده از نسخه نویسی الکترونیک، گفت: از دو سال قبل که طراحی سامانه نسخه الکترونیک و ارجاع دفترچه بیمه در دستور کار قرار گرفت، ابتدا یک استان و سپس در ۱۰ استان به شکل پایلوت این موضوع اجرایی شد. هم‌اکنون نیز همه استان‌ها و شهرستان‌های کشور در حال اجرای طرح نسخه الکترونیک هستند و اکنون نزدیک به ۱۳ هزار مطب از ۱۶ هزار مطب طرف قرارداد با سازمان بیمه سلامت در کشور به روش الکترونیک نسخه تولید می‌کنند؛ همچنین در خصوص سایر مراکز مانند داروخانه، رادیولوژی و... حدود ۶ هزار مرکز از ۹ هزار مرکز طرف قرارداد، پذیرش نسخ الکترونیک را انجام می‌دهند.

وی افزود: در طول مدت اجرای نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک زنجیره‌های متعددی به این چرخه اضافه شدند؛ از جمله پیش‌بینی تداخلات دارویی، اعمال سایر نکات ضروری بر نسخه و... . با این فرایند پس از تولید نسخه و ایجاد هزینه، دیگر نیازی نیست در ادارات بیمه نسخ مجددا مورد بررسی قرار گیرند و شفافیت در گردش مالی میان مراکز ارائه دهنده خدمت و سازمان بیمه سلامت ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه داده‌ها به شکل برخط رسیدگی می‌شود، تاکید کرد: از طرف دیگر با توجه به اتصالاتی که با وزارت بهداشت در حال برقراری آن هستیم، گام بزرگی در جهت تحقق اهداف پرونده الکترونیک سلامت برداشته می‌شود. با این کار پزشک این قدرت را دارد که با دید بازتری تصمیم‌گیری کند و این در حالی است که موضوع ناخوانا بودن نسخ از بین می‌رود و خطاهای احتمالی هنگام نسخه پیچی به حداقل خواهد رسید.

جعفری با اشاره به اینکه از نیمه دوم سال جاری استفاده از دفترچه کاغذی به حداقل خود خواهد رسید، تصریح کرد: بر این اساس مراکز دولتی نیز با تجهیز مراکز و اتصال به سامانه الکترونیک ما به تحقق زودتر این موضوع کمک خواهند کرد؛ این در حالی است که سایر سازمان‌های بیمه‌گر نیز در حال حرکت به سمت کاهش استفاده از دفترچه‌های کاغذی تا زمان حذف آن هستند.

وی افزود: از ابتدای تیر ماه به مراکز طرف قرارداد اعلام کردیم تاریخ دفترچه بیمه ملاک عمل برای سازمان بیمه سلامت نیست و این موضوع خود دلیل محکمی است تا نشان دهیم ملاک عمل برای ما خدمات الکترونیک است. بر این اساس به دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد اعلام کرده‌ایم دیگر دفترچه جدید صادر نکنند و در صورت تمایل فرد، مُهر تمدید تاریخ دفترچه روی آن اعمال شود.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت اتمام برگه‌های دفترچه بیمه آیا این زیرساخت در تمام مراکز درمانی وجود دارد که نسخه نویسی بدون دفترچه بیمه فیزیکی صورت گیرد یا خیر، گفت: افراد حتی بدون داشتن دفترچه بیمه می‌توانند به پزشک مورد نظر مراجعه کرده و با کد ملی ویزیت شوند.

جعفری در عین حال گفت: بیشترین دغدغه ما برای نیمه دوم سال جاری برای مراکز دولتی است تا به سیستم‌های الکترونیکی ما بپیوندند و به این ترتیب به تدریج دفترچه بیمه فیزیکی حذف شود. اگر بیماری که دفترچه بیمه ندارد بخواهد خدمات را با پوشش بیمه دریافت کند، باید به پزشکان و مراکز طرف قرارداد ما که متصل به سامانه الکترونیک هستند، مراجعه کند تا حلقه اتصال تمام مراکز درمانی برای نسخه نویسی الکترونیک کامل شود؛ البته خوشبختانه بیش از ۸۰ درصد مراکز به این سامانه متصل هستند. در مورد مراکز دولتی نیز سیستم الکترونیک موجود است و تنها اتصال آنها به سازمان‌های بیمه‌گر باقی مانده است‌.

دبیر کشوری نسخه الکترونیک سازمان بیمه سلامت ادامه داد: حرکت به سوی نسخه نویسی الکترونیک می‌تواند در وهله اول ما را به هدف تکمیل پرونده الکترونیک سلامت نزدیک کند و در وهله دوم حرکت به سمت پزشکی از راه دور و خدمات تله‌مدیسین را میسر می‌کند.

وی گفت: از همراهی جامعه پزشکی برای ایجاد این تغییر بزرگ بسیار خرسندیم و از سایر پزشکان نیر خواهشمندیم با همراهی با ما در جلوگیری از ارسال نسخ به شکل موازی کمک‌مان کنند. به بیمه شدگان نیز این نوید را می‌دهیم که در آینده نزدیک امکان دسترسی به پروفایل شخصی آنها برایشان فراهم می‌شود تا بیمه شده بتواند شناسنامه شخصی خود در سامانه را مشاهده کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha