کرونا به حد انفجار رسیده است. موج سوم کرونا در راه است. کرونا پاییز سیاهی را رقم می‌زند. رنگ‌بندی کرونایی ندارم و همه کشور قرمز شده است. این سخنان رعب‌آور وضعیت کشور را از حیث شیوع کرونا نشان می‌دهد.

همه ایران قرمز

سلامت نیوز: کرونا به حد انفجار رسیده است. موج سوم کرونا در راه است. کرونا پاییز سیاهی را رقم می‌زند. رنگ‌بندی کرونایی ندارم و همه کشور قرمز شده است. این سخنان رعب‌آور وضعیت کشور را از حیث شیوع کرونا نشان می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،تازه‌ترین هشدار دلهره‌آور هشدار معاون کل وزارت بهداشت بود که گفت شیوع ویروس کرونا در کشور به مرز انفجار رسیده است.ایرج حریرچی پنجشنبه شب در تبریز ، طی گفت‌وگوی خبری با بیان این‌که دیگر رنگ‌بندی کرونایی معنایی ندارد، گفت: نارنجی و زرد نداریم، کل کشور در وضعیت قرمز قرار دارد و در صورت ادامه این روند آمار کشته‌های کرونا به ۴۵هزار نفر هم خواهد رسید.

وی در مورد  وضعیت قرمز کرونایی کشور گفت: انفجار کرونایی در برخی شهرها اتفاق افتاده است. در شهر تبریز از زیر ۴۰ بستری روزانه به ۱۶۰بستری رسیده‌ایم و در قم نیز از ۱۰بستری روزانه به ۱۶۰بستری رسیدیم.معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: ویروس کرونا ایدئولوژی ندارد و هر گونه تماس اجتماعی و ضرورت را نمی‌سنجد و هرگونه تماس اجتماعی که بدون رعایت دستورالعمل بهداشتی باشد خطرناک است، ۱۴.۵میلیون دانش‌آموز، یک میلیون و ۲۰۰ هزار معلم و حجم زیادی از رانندگان سرویس مدارس و والدین حدود یک پنجم جامعه را تشکیل می‌دهند و اگر دستورالعمل‌ها رعایت نشود دانش‌آموزان به عنوان عامل انتقال کرونا در جامعه محسوب خواهند شد.

آمار تکان‌دهنده ایرج حریرچی از شیوع موج جدید کرونا در کشور، نیاز به عزم همگانی برای استفاده از ماسک را بیش از قبل کرده است. روزانه ۱۶۰بستری در قم و همین تعداد در تبریز درحالی که یک هفته قبل این عدد تنها ۱۰بیمار بوده، عمق موج جدید فاجعه در کشور را نشان می‌دهد. البته معاون‌کل وزارت بهداشت یادآوری کرد: درصورت استفاده ۹۵درصدی از ماسک و کاهش ۵۰ درصدی ترددها میزان مرگ کاهش خواهد یافت.

وی افزود: ترس آگاهانه و هراس منطقی از کرونا توام با تدبیر و تعقل رفتاری در هموطنان عامل اصلی در کاهش تماس انسانی و تردد فیزیکی و استفاده حداکثری از ماسک است.

کرونا روی مدارسرعت 

حالی حریرچی وضعیت کشور را از حیث شیوع کرونا در کشور در حد انفجار می‌داند که چند روز پیش نیز از موج سوم کرونا سخن گفته شد.موجی که با همدستی با آنفلوآنزا می‌تواند کابوس‌های تلخ کرونایی مسئولان را تعبیر کند و به آن رنگ واقعیت ببخشد.چند روز پیش حسین فشلاقی، عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به همزمانی آنفلوآنزا با کووید ۱۹، گفت: موج سوم کرونا با شدت بیشتری رخ خواهد داد و  احتمالا شاهد افزایش ناگهانی آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا باشیم.تک رنگ شدن وضعیت کرونایی کشور و به رنگ قرمز در آمدن اغلب شهرهای کشور از حیث شیوع کرونا و ظهور موج سوم کرونا امری دور از ذهن نبود.

پیش‌تر نیز مسئولان بهداشتی وقوع این موج را با توجه به تعطیلات عاشورایی و مراسم محرم و همچنین بازگشایی مدارس در پاییز  اجتناب‌ناپذیر دانستند و نسبت به آن هشدار داده بودند. اکنون که هشدار مسئولان در حال وقوع است به طور دقیق مشخص نیست که دلیل افزایش آمار کرونا در ایران برگزاری مراسم عزاداری‌های محرم بوده یا  مسافرت‌های عاشورایی یا بازگشایی مدارس، اما پیش از محرم کارشناسان و حتی برخی مقامات رسمی هشدار داده بودند که پس از ایام عزاداری و در آستانه پاییز میزان شیوع کرونا افزایش خواهد یافت و از آنجا که سقف اقدامات و مسئولیت اغلب مسئولان فقط به هشدار ختم می‌شود، اقدامی عملی خاصی برای مقابله با این وضعیت انجام نگرفت تا جایی که اکنون مراجعه بیماران کرونایی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نسبت به چند وقت پیش دو برابر شده است.

انفجار کرونا و فرا رسیدن موج سوم این ویروس از لحاظ زمانی  با فصل‌های سرد سال همزمان شده است. بنابراین بیم آن می‌رود این ویروس با بیماری‌هایی مانند سرما خوردگی و آنفلوآنزا دست به دست هم بدهد و تلفات سنگین‌تری را از خود به جا بگذارد‌.دو روز پیش فرمانده مقابله با کرونا در تهران  در زمینه افزایش مبتلایان کرونا گفت: در ۲۴ ساعت اخیر با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در بخش‌های سرپایی و بستری روبرو بودیم.

زالی  افزود: ۶۵۹ بیمار جدید در ۲۴ساعت گذشته در بیمارستان‌های تهران بستری شده‌اند که از این تعداد ۱۴۳نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند.در حالی که خبرهای خوبی از شیوع کرونا در کشور مخابره نمی‌شود ویروس کرونا در کشورهای دیگر نیز فعال است.

کرونا در جهان

براساس آمار دانشگاه جان‌هاپکینز، شمار افراد شناسایی شده مبتلا به کووید۱۹ در جهان از ۳۰میلیون نفر عبور کرده است.تاکنون همچنین بیش از ۹۴۰ هزار نفر نیز پس از ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند. آمریکا، هند و برزیل کشورهایی هستند که به لحاظ آماری بالاترین تعداد مبتلایان و جان‌باختگان را دارند، این در حالیست که مجددا موج تازه‌ای از شیوع کرونا در اروپا آغاز شده است. بیشتر کشورهای نیم کره شمالی زمین همزمان با فرا رسیدن فصل زمستان خود را برای موج دوم شیوع کووید ۱۹ آماده می‌کنند.

در بریتانیا دولت در فکر ایجاد محدودیت‌هایی برای جلوگیری از شیوع مجدد کرونا است. آمریکا همچنان بیشترین آمار را دارد و تاکنون ابتلای بیش از ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر تایید شده و بیش از ۱۹۷ هزار نفر نیز جان خود را در این کشور از دست داده‌اند. قاره آفریقا براساس گزارش‌ها تاکنون بیش از یک میلیون نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند اما این تنها آمار رسمی است و دقیقا مشخص نیست که در این قاره چه تعداد افراد به کووید ۱۹ مبتلا شده باشند.

براساس گزارش‌های موجود تعداد تست‌های تشخیص ویروس کرونا در این قاره بسیار کم بوده و همین امر بر میزان صحت آمار فعلی شک و تردید وارد می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha