دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 300090

یک فوق تخصص آنژیوپلاسی و سکته‌های مغزی با اشاره به انواع سردرد گفت: زمانی سردرد خودش یک بیماری است و گاهی علامت یک بیماری خطرناک است، خیلی مهم است که بین این دو تفاوت قائل شد.

با هر دردی سریع مسکن نخورید

سلامت نیوز:یک فوق تخصص آنژیوپلاسی و سکته‌های مغزی با اشاره به انواع سردرد گفت: زمانی سردرد خودش یک بیماری است و گاهی علامت یک بیماری خطرناک است، خیلی مهم است که بین این دو تفاوت قائل شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، سیدحسین آقامیری در برنامه تلویزیونی طبیب با اشاره به اینکه در کل سردردها دو دسته‌اند، عنوان کرد: زمانی سردرد خودش یک بیماری است و گاهی علامت یک بیماری خطرناک است، خیلی مهم است که بین این دو تفاوت قائل شده و آنها را بشناسیم، اگر سردردی ناگهانی و با بیشترین شدت ایجاد شود با حداکثر شدت در ثانیه اول که تا به حال تجربه آن را نداشتیم، این سردرد خطرناک است و فرد باید سریع به اورژانس مراجعه کند،

این سردرد معنی‌دار است، سردردی که همراه با تاری دید است و دو سه هفته‌ای طول کشید یعنی فشار مغز بالاست و باید سریع به اورژانس مراجعه شود.
وی ادامه داد: سردردی که با استفراغ‌های جهنده همراه است و استفراغ و سردرد قطع نمی‌شود چون در میگرن درد به همراه استفراغ کم می‌شود، سردردی که با بروز تشنج همراه است، این سردرد نشانه یک بیماری مهم در مغز است و باید حتماً آنها را جدی گرفت. اما یک سری سردردهای اولیه خودشان بیماری هستند مثل میگرن و تنشن که دو گروه اصلی سردردهای اولیه هستند، متأسفانه ریشه‌کن نمی‌شوند و یا به سختی می‌شوند و فقط قابل کنترل هستند و این قانون نیست که در سنی از بین بروند و ممکن است حتی بدتر هم بشود، اما مشکل اینجاست که اغلب داروهایی که برای این افراد تجویز می‌شوند خودشان با عوارضی مثل افزایش اشتها، افزایش وزن، ریزش مو، خشکی دهان، خواب‌آلودگی همراه هستند.


این پزشک متخصص در خصوص اینکه افراد عصبی مشکل روانی دارند یا مشکل مغزی، تصریح کرد: این یک ایراد ساختمانی نیست، ایراد شیمیایی و یا بیوشیمی است، مغز ما از میلیاردها سلول عصبی تشکیل شده و هر کدام ارتباطات الکتریکی و شیمیایی با هم دارند که توسط یک سری مواد شیمیایی با هم مرتبط هستند و بالا و پائین شدن این مواد می‌تواند حالات روحی و روانی ما را تغییر دهد و بیماری‌های روانی ایجاد کند، مثلاً کم بودن سروتونین می‌تواند خستگی، بی‌حوصله‌گی، افسردگی و وسواس ایجاد کند، یا کم بودن برخی مواد بدن را مستعد اعتیاد می‌کند، برای همین می‌گویند اعتیاد جرم نیست یک بیماری است، ممکن است کم بودن این مواد در بدن به صورت ژنتیکی بوده و یا در طول زمان به دلیل اتفاقات مختلف شخص را مستعد رجوع به مواد کند.
آقامیری تأکید کرد: این مشکلات نهایتاً به مغز برمی‌گردد اما ایراد ساختمانی نیست برای همین اگر ام آر آی کنیم مشکلی در جای خاصی نمی‌بینیم، اینجا داروهایی تجویز می‌کنیم که این مواد شیمیایی را متعادل می‌کنند تا در نهایت شخص هم متعادل شود. اما عملی که به صورت طبیعی این مواد را متعادل می‌کند ورزش است.


این متخصص مغز و اعصاب در پاسخ به این سؤال که «وقتی سه شبانه‌روز نمی‌خوابیم مغز عملکرد بدن را ضعیف می‌کند یا برعکس» گفت: هیچکدام، مغز ما ظرفیت خیلی بالایی دارد، ما حتی اگر ۲۴ ساعت هم نخوابیم مغز می‌تواند توانایی‌اش را حفظ کند اما ممکن است عملکردش پائین بیاید، بی‌خوابی مزمن مشکلی است که نهایتاً می‌تواند روی جسم تأثیر بگذارد، اما در طولانی‌مدت، برعکس آن هم خستگی جسمی و نامنظم بودن فعالیت جسمی می‌تواند روی خواب ما تأثیر بگذارد.


وی در خصوص مصرف خودسرانه داروهای خواب‌آور یادآور شد: توصیه من این است که از این داروها بیش از ۱۰ روز استفاده نشود، مصرف این داروها برای شرایط حاد گذرا است، علت اغلب بی‌خوابی‌ها سبک زندگی است مغز ما دوست دارد که شب بخوابد و حتی ساعتی از آن هم قبل از ساعت ۱۲ باشد، اما ما تا ساعت چهار صبح سرمان در گوشی است، چون ما یک ساعت فیزیولوژیک داریم و این طور نیست که بگوئیم در هر ساعتی می‌توانیم شش ساعت بخوابیم، باید سبک زندگی‌مان را طوری تنظیم کنیم که شب بخوابیم و بعد از طلوع آفتاب بلند شویم، دیر خوابیدن و دیر بیدار شدن هر دو در فعالیت روزانه ما تأثیر دارد.


آقامیری ادامه داد: این افراد با دارو ۱۰ روز خواب‌شان می‌برد، بعد از آن باید دوز آن را بالا ببرند و بعد از شش ماه باید آن را بخورند تا در روز حالشان خوب باشد و دیگر تأثیر خواب‌آور ندارد و باید برای ترک آن مراجعه کنند، مثلاً کسی که زولپیدن بخورد فراموشی قبل از خواب به او دست می‌دهد یعنی یکی دو ساعت قبل از خواب را هم فراموش می‌کند.فوق تخصص آنژیوپلاسی در خصوص خواب رفتن دست و پا گفت: برخی از گزگز دست و پا می‌ترسند که شاید از علائم ام اس باشد، این علامت مشکلی ندارد و قابل درمان است و اغلب علت اضطرابی یا کم‌خونی و کم‌حرکتی داشته و یا ممکن است به دلیل بیماری اعصاب محیطی در دست باشد، اما گاهاً می‌تواند نشانه ام اس باشد که در آن صورت باید بیش از ۲۴ ساعت طول بکشد و حتی ماه‌ها.


آقامیری در ادامه با اشاره به اینکه پس از شیوع کرونا ما شاهد علائم عجیب و غریب مغزی هستیم، تصریح کرد: کرونا یک اتفاق جدید با رفتارهای ناشناخته است، شاید در آینده بیمارانی که خوب شدند علائمی پیدا کنند که ناشی از کرونا باشد، چون ما نمی‌دانیم این ویروس بعد از بهبود با بدن ما چه کار می‌کند.
وی همچنین در خصوص علامت‌های قبل از سکته مغزی نیز توضیح داد: ممکن است قبل از سکته بدن علامت دهد که یک جایی از بدن در حال ایجاد لخته است، در سکته گذرا لخته‌ای به مغز وارد شده که مکانیسم ضد لخته بدن ما خودش فعال شده و آن لخته کوچک را برطرف کرده و علامت برطرف شده، اما باید این علامت را جدی گرفت، شرایط در این بیمار طلایی است چون بیمار می‌تواند سریع به بیمارستان مراجعه کرده تا آن محلی که در حال ایجاد لخته است را پیدا کرده و برطرف کنیم.


این پزشک متخصص در خصوص رفع مشکل افراد عصبی نیز اظهار کرد: اگر شدت و تعداد مشکلات عصبی در یک فرد از یک حدی بیشتر باشد باید دارو استفاده شود، ولی شدت کمتر آن با تکنیک‌های روان‌درمانی و فراگیری یک سری از اصول درمان می‌شود. اما در خصوص اینکه برخی از پزشکان همه مشکلات را به اعصاب ربط می‌دهند باید بگویم اختلالات روانپزشکی وقتی تشدید شوند می‌توانند جسم را هم تحت تأثیر قرار دهند اما این تشخیص آخر ماست و باید دردها در ابتدا خوب معاینه و تشخیص داده شوند.


وی در پایان در خصوص سندروم پای بیقرار گفت: این سندروم در بیداری و بی‌حرکتی وجود دارد و معمولاً افراد قبل از خواب پای‌شان را مرتب تکان می‌دهند یا پاشنه پا را به زمین می‌کوبند چون درغیر این صورت احساس ضعف می‌کنند، علت آن می‌تواند پائین بودن یکی از مواد شیمیایی در مغز باشد که با یک قرص درمان می‌شود اما اینکه افراد در وقت ایستادن این پا و آن پا می‌کنند و یا زمان نشستن روی صندلی یا مبل پای‌شان را مرتب تکان می‌دهند اکثر مواقع پای بی‌قرار نیست و می‌تواند علت اضطرابی، مشغله ذهنی بوده و یا برای ایجاد تمرکز باشد. همچنین در خصوص پریدن پلک نیز باید توضیح دهم که بیش از ۹۹ درصد علت جسمی و مغزی ندارد و اضطرابی است، اگر بعد از چند روز درمان نشود با یک نصف قرص آن را رفع کرده و اگر بهتر نشد کمتر از یک درصد فرد را را ام آر آی مغزی خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha