پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴

چند سالی است با بالا رفتن جمعیت سالمندان، موضوع مشکلات سالمندان اهمیت زیادی پیدا کرده و مورد بحث و بررسی قرار گرفته است؛ آن‌قدر که در آستانه روز جهانی سالمند، فراکسیون سالمندان در مجلس شورای اسلامی تشکیل شد.

فراکسیونی برای سالمندان

سلامت نیوز:چند سالی است با بالا رفتن جمعیت سالمندان، موضوع مشکلات سالمندان اهمیت زیادی پیدا کرده و مورد بحث و بررسی قرار گرفته است؛ آن‌قدر که در آستانه روز جهانی سالمند، فراکسیون سالمندان در مجلس شورای اسلامی تشکیل شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،ماجرا این است که حدود  10درصد جمعیت کشور ما را سالمندان تشکیل می‌دهند. قشری از جامعه که سلامت جسمی و روانی و... اهمیت بالایی برای آنها دارد؛ مسائل مهمی که سند سالمندان هم در همین چارچوب به ثبت رسید. متاسفانه پیش از این در مجلس شورای اسلامی به طور اختصاصی سازوکاری برای سالمندان انجام نشده بود و این برای اولین بار است که چنین اتفاقی در مجلس می‌افتد. 

درست است که جمعیت جوانی داریم، ولی به‌سرعت در حال حرکت هستیم و جامعه ما خیلی زودتر از کشورهای دیگر به سمت سالمندی حرکت کرده است. تشکیل فراکسیون هم در چارچوب ایجاد قوانین مناسب برای این قشر از جامعه است.ما مشکلاتی در حوزه قوانین سالمندی داریم که نیازمند رسیدگی و بهبود است. متاسفانه سهم قوانین در حوزه سالمندی برای جمعیت 10درصدی سالمندان کشور، شاید یک درصد هم نباشد.

حالا قرار است مجلس شورای اسلامی به عنوان قوه قانونگذار، با همگرا کردن سازمان‌های مختلف مانند شورای ملی سالمندان، وزارتخانه‌ها، دانشگاه‌ها، سازمان‌های غیردولتی و... در جهت حل مشکلات این حوزه قدم بردارد؛ اقدامی که به سند ملی سالمندان هم کمک قابل توجهی خواهد کرد. البته شاید این تفکر که تنها با تشکیل فراکسیون مشکلات یک حوزه خاص حل نشود، وجود داشته باشد.

درست است؛ طبیعتا اگر یک فراکسیون جنبه عملیاتی نداشته باشد، هیچ مشکلی حل نخواهد شد، اما فراکسیون سالمندان کاملا هدفمند تشکیل شده است و هدف‌های بسیار ارزشمندی دارد و امیدواریم بتوانیم با همفکری، تمام ایده‌ها را در مسیری درست اجرایی کنیم. این روزها بیشتر از همیشه، مشکلات سالمندان دیده و احساس می‌شود؛ روزهایی که علاوه بر سلامت جسمی، سلامت روحی سالمندان هم در خطر است و رفع این مسائل به برنامه‌ریزی‌های خیلی دقیقی نیاز دارد.

در واقع تمام این مشکلاتی که برای همه مردم به وجود آمده ، برای سالمندان بیشتر بوده است. آنها تنها هستند. باید در خانه بمانند و ارتباط اجتماعی ندارند. به نظر می‌رسد اول وظیفه خانواده‌هاست که برای سالمندان‌شان برنامه‌ای بچینند و بعد از آن هم دولت باید رسیدگی به این قشر آسیب‌پذیر را در اولویت برنامه‌ها قرار دهد. در مجموع، رسیدگی به همه این مسائل، نیازمند برنامه‌ریزی دقیقی است که باید در فراکسیون سالمندان به آن پرداخته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha