بالا رفتن نرخ دلار موجب شده تا قیمت برخی محصولات خارجی نسبت به چند ماه گذشته به شکل عجیبی افزایش پیدا کند؛ به طوری‌که برخی محصولات همچون خمیردندان‌ها و مسواک‌های خارجی کمیاب شده‌اند و گزارش‌های میدانی نشان‌دهنده آن است که قیمت برخی از آنها از ۳۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تومان، افزایش یافته است.

فروش کالاهای تاریخ گذشته به بهانه تحریم‌ها

سلامت نیوز: بالا رفتن نرخ دلار موجب شده تا قیمت برخی محصولات خارجی نسبت به چند ماه گذشته به شکل عجیبی افزایش پیدا کند؛ به طوری‌که برخی محصولات همچون خمیردندان‌ها و مسواک‌های خارجی کمیاب شده‌اند و گزارش‌های میدانی نشان‌دهنده آن است که قیمت برخی از آنها از ۳۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تومان، افزایش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،از سویی علی شریعتی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، درباره چرایی کمبود خمیردندان‌ها گفته است، «حدود یک سالی می‌شود که ثبت سفارش خمیردندان بسته است. به همین دلیل ممکن است تعدادی از خمیردندان‌های موجود در بازار تاریخ مصرف گذشته باشند و بعضی به شکل قاچاق تامین و فروخته می‌شوند» مورد مهم دیگری باید به آن اشاره کرد، گران شدن و فروش لوازم آرایشی مصرف گذشته است که برخی فروشندگان تحریم‌ها را بهانه‌ای برای سودجویی‌های از این دست می‌دانند.

تاثیر گران شدن نرخ دلار بر برخی کالاها هر روز بیش از گذشته نمایان می‌شود و این در حالی است که افزایش قیمت کالاهای خارجی به مراتب بیش از محصولات داخلی است. گرچه به عقیده کارشناسان، این مساله موقتی است و انتظار می‌رود از چند ماه آینده شاهد گرانی افسارگسیخته کالاهای اساسی داخلی باشیم.

بر اساس یک گزارش میدانی، برخی فروشندگان کالاهای خارجی همچون لوازم صوتی و تصویری و موبایل، قیمت محصولات را اعلام نمی‌کنند و تعدادی دیگر علاوه بر گرانی بی حد و حصر ارز، نبود کالا در بازار را عامل اصلی افزایش نرخ‌ها می‌دانند. نکته جالب آن است که دامنه گرانی‌های قابل توجه در برخی محصولات کوچک مصرفی از قبیل خمیردندان‌ها، مسواک و لوازم آرایشی خارجی هم کشیده است و اقلام مذکور در یک ماه گذشته نرخ‌های عجیبی را متوجه خود ساخته است.


خمیردندان‌های خارجی 500 هزار تومانی
در چند روز گذشته خبری مبنی بر فروش برخی خمیردندان‌های خارجی از 300 هزار تومان تا 500 هزار تومان منتشر شد. این در حالی است که مشاهده‌ها حاکی از آن است که مسواک و خمیردندان‌های مذکور در فروشگا‌ه‌ها و داروخانه‌ها کمیاب شده و قیمت آنها هم متاثر از گران شدن نرخ دلار، به شکل عجیبی افزایش یافته است.

از سوی دیگر علی شریعتی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، درباره چرایی کمبود خمیردندان‌ها اظهار کرد: حدود یک سالی می‌شود که ثبت سفارش خمیردندان بسته است. به همین دلیل ممکن است تعدادی از خمیردندان‌های موجود در بازار تاریخ مصرف گذشته باشند.

تعدادی از خمیردندان‌ها در بازار یا تاریخ انقضا گذشته هستند یا بعضی به شکل قاچاق تامین و فروخته می‌شوند. بر اساس گزارش تجارت‌نیوز، او با اعلام اینکه، هزینه خمیردندان‌های خارجی با نرخ دلار است، افزود: یک خمیردندان خوب بین شش تا 10 دلار هزینه دارد. بنابراین اگر هزینه حمل و نقل و سود خرده‌فروشی را در نظر بگیریم قیمت یک خمیردندان حدود نیم میلیون تومان یعنی 500 هزار تومان آب می‌خورد. او اضافه کرد: برخی خمیردندان‌ها نیز تحت لیسانس هستند که با شرکت‌های داخلی در کشور تولید می‌شود.

در بازار دیگر کالایی به نام خمیردندان خارجی نداریم. در عین حال اما بختیار علم‌بیگی، رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران، درباره علت گرانی خمیردندان‌ها نیز تصریح کرد: هنوز تولیدکنندگان شوینده و کالاهای بهداشتی و آرایشی مجوز افزایش قیمت را از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان دریافت نکرده‌اند. چنانچه تولیدکنندگان خمیردندان کالاهای خود را گران کرده باشند، این اقدام غیرقانونی محسوب می‌شود. او در پایان شرایط تولید خمیردندان را مناسب دانست و اعلام کرد در بازار کمبود خمیردندان نداریم!


گران شدن 70 درصدی مواد شوینده!
گزارش‌های میدانی حکایت از آن دارد، ظرف یک ماه گذشته قیمت محصولات شوینده بالاخص خارجی‌ها، متاثر از موج گرانی‌های افسارگسیخته به شکل قابل عجیبی افزایش یافته است. از طرف دیگر با مراجعه به برخی از فروشگاه‌های بزرگ متوجه خواهیم علاوه بر آنکه محصولات شوینده خارجی به شکل محسوسی کمیاب شده است، بسیاری از مردم پس از مشاهده نرخ‌های کنونی قید خرید آنها را می‌زنند و این می‌تواند به معضل جدی برای سبد خانوارهای تبدیل شود.

اضافه بر آن، پس از شیوع ویروس کرونا میزان مصرف مواد شوینده با کیفیت بالا در کشور افزایش یافته است و به عقیده کارشناسان نرخ فعلی محصولات تمیزکننده خارجی مشکلات بسیاری را برای دهک‌های کم درآمد در پی دارد. گفتنی است طبق اعلام فروشندگان نرخ این کالاها (محصولات شوینده) نسبت به سه ماه اول سال جاری بیش از 70 درصد افزایش یافته است.

لازم به ذکر است دست اندرکاران تولید محصولات بهداشتی می‌گویند 80 درصد از مواد اولیه تولید شوینده‌ها در داخل ایران تولید می‌شود، اما تولید همین مواد اولیه نیز نیازمند مواد دیگری است که عموما وارداتی هستند و بالا رفتن نرخ دلار را می‌توان عامل مهمی برای افزایش قیمت آنها دانست. آنها همچنین در گذشته بارها متذکر شدند که کمبود مواد اولیه می‌تواند یکی دیگر از عوامل مهم برای گران شدن نرخ محصولات شوینده باشد. به‌عنوان مثال یکی از این موارد، شیره نارگیل است که از مالزی وارد می‌شود تا در تولید تگزاپون که پرمصرف ترین ماده اولیه در شوینده است به کار رود.


لوازم آرایشی تاریخ مصرف گذشته
مهم‌ترین مساله‌ای که در میان کمبود کالاها و گرانی، می‌توان به آن اشاره کرد مساله فروش محصولات تاریخ گذشته آرایشی و بهداشتی است. به عبارت دقیق‌تر برخی از فروشندگان تحریم‌ها را بهانه کردند تا نسبت به فروش محصولات از پیش مانده خود اقدام کند. لازم به ذکر است گران شدن دلار و تحریم، راه سوء‌استفاده را هموار کرده است.

این در حالی است که استفاده از محصولات آرایشی تاریخ مصرف گذشته می‌تواند اثرات مخرب بی‌شماری را برای صورت و بدن به همراه داشته باشد. از طرف دیگر نرخ بعضی از آنها به حدی گران شده است که همین عامل آش بازار سودجویان را بیش از پیش شور کرده و انتظار آنها برای گران‌فروشی بیشتر دوچندان شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha