فرمانده مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به افزایش چشمگیر مرگ‌و میر کرونا بعد از هر تعطیلات تجمیعی، خواستار ممنوعیت سفرهای غیرضروری و اعمال جریمه مسافران شد.

جهش‌های دراماتیک هنوز در ویروس کرونا رخ نداده/افزایش چشمگیر مرگ‌و میر بعد از هر تعطیلات تجمیعی

سلامت نیوز:فرمانده مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به افزایش چشمگیر مرگ‌و میر کرونا بعد از هر تعطیلات تجمیعی، خواستار ممنوعیت سفرهای غیرضروری و اعمال جریمه مسافران شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،«علیرضا زالی» فرمانده مقابله با کرونا در کلانشهر تهران درباره جهش‌های ویروس کرونا و تاثیر آن بر شدت بیماری گفت: ویروس کرونا به خانواده ویروس‌های RNA تعلق دارد و اصولا موتاسیون و جهش ذات این نوع ویروس‌ها است. اساسا از روزهای آغازین تمام ویروس‌های نوپدید برای بقای بیشتر و افزایش سرایت‌پذیری بیماری‌زایی جهش دارند.


وی ادامه داد: اما به نظر می‌رسد، جهش‌های شکل گرفته در این بیماری در عرصه جهانی و در کشور ما هنوز آن جهش‌هایی نیست که تحت عنوان جهش‌های دراماتیک ویروس تلقی می‌شود و این تغییراتی که در ساختار و عملکرد ویروس براثر جهش‌ها شکل گرفته، هنوز به آن نقطه تجمیعی نرسیده است، بنابراین باید کماکان از نظر عملکردی ویروس را مانند روزهای آغازین همگن تلقی کنیم.


نیازی به بیمارستان‌ صحرایی در تهران نیست
فرمانده مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: شاید بیشتر از اینکه ویروس تغییر کند، رفتار ما تغییر پیدا کرده است و شاید مهمترین مسئله‌ای که در جهش رفتاری ویروس باید ببینیم، در رفتار خودمان باید جستجو کنیم و طبیعتا هر چه به شیوه‌نامه‌های بهداشتی کمتر توجه شود، پروتکل‌ها رعایت نشود و این موارد در رفتار اجتماعی ما کمرنگ‌تر شوند، اینها بیشتر از جهش‌های ویروس خطرناک‌تر است و اگر هم ویروس جهش پیدا کند، قبل از اینکه ما نگران جهش ویروس باشیم، باید نگران این باشیم که خدایی نکرده فرسوده شدن نیروی درمانی و فرسایش بیماری و مزمن بودن آن موجب کمرنگ شدن هشدارهای بهداشتی نشود.
زالی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به افزایش بیماری در تهران نیاز است که بیمارستان‌ صحرایی در شهر راه‌اندازی شود، گفت: در پیک اول بیماری در تهران در کمتر از یک هفته توانستیم، ۱۴ هزار تخت نقاهتگاهی را آماده کنیم که هم مورد استقبال قرار نگرفت و هم نیازی به آن تخت‌ها نشد. طبیعتا چنانچه در این پیک نیازمند تخت‌های اضافی باشیم با همان شدت و با همان شتاب می‌توانیم تخت‌ها را ایجاد کنیم، اما همانطور که دکتر نمکی نیز اشاره کرده‌اند، فعلا در شرایط موجود نیازی به بیمارستان‌های صحرایی نیست.


ارائه خدمات در بیمارستان‌ صحرایی به اندازه بیمارستان‌های عمومی نیست
وی ادامه داد: اما نکته مهم این است که بیماران کرونایی و بیمارانی که نیاز به بستری دارند، باید برای بالا بردن قدرت اثربخشی پروتکل‌های درمانی در بیمارستان‌های عمومی بستری شوند، چراکه معمولا بیمارستان‌های عمومی از ظرفیت بالاتری برخوردار هستند و طبیعتا خدمات در بیمارستان‌های صحرایی به اندازه حد مراقبت در بیمارستان‌های عمومی و متعارف نیست، بنابراین این موضوع اگرچه به عنوان گزینه‌ای است که به عنوان بالقوه همیشه خواهد بود، اما در این شرایط که درمان بیماران کرونایی بسیار سخت است و باید تخصص‌های مختلف در آن مشارکت کنند، به نظر می‌رسد ما باید بیش از هر زمان دیگری تمرکز و توجه‌مان به بیمارستان‌های عمومی باشد. در صورت لزوم در تهران همواره این آمادگی وجود دارد که در اسرع وقت با همکاری نیروهای مسلح بیمارستان‌های صحرایی را ایجاد شود و در این زمینه جای هیچ نگرانی وجود ندارد.


فرمانده مقابله با کرونا در کلانشهر تهران خاطرنشان کرد: من به مردم اطمینان خاطر می‌دهم که امروز چنین نیازی را احساس نمی‌کنیم، اما اگر خدایی نکرده به این نقطه برسیم و چنانچه نیاز باشد، قطعا در اسرع وقت همانطور که در پیک اول ۱۴ هزار تخت ایجاد کردیم، قوی‌تر از گذشته این کار را انجام دهیم.


خواستار محدودیت‌های بیشتر و منع سفرهای غیرضروری هستیم
زالی همچنین درباره تمدید محدودیت‌های بین شهری گفت: یکی از مواردی که در روزهای سخت اپیدمی به ما کمک می‌کند، تقلیل سفرهای بین شهری و درون شهری است. بنابراین ما خواستار اعلام محدودیت‌های بیشتر نسبت به گذشته درباره منع سفرها به ویژه سفرهای غیرضروری هستیم، چراکه سفر علاوه بر اینکه از نظر بیولوژیک می‌تواند فردی را که در سفر است در معرض خطر بیشتر قراردهد و شانس سرایت بیماری را در این فرد بیشتر کند، در عین حال نیز می‌تواند یک نقش تجمیعی در گسترش بیماری داشته باشد.


اعلام نتایج ۴ پژوهش میدانی در تهران
وی با اشاره به به پژوهش‌های صورت گرفته در تهران تصریح کرد: متاسفانه در تهران ۴ پژوهش میدانی ما حاکی از این بود که بعد از یک بازه زمانی دو هفته‌ای در انتهای هر تعطیلات تجمیعی که شاهد سفرهای بین شهری بودیم با توجه به اینکه این کلانشهر بالاترین میزان مبداء سفر را داشته است ابتدا میزان ابتلای بیماران سرپایی و بعد میزان مبتلایان بستری و بعد از ۳ تا ۴ هفته میزان مرگ ومیر به چشمگیری افزایش پیدا کرده است.


رییس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران خاطرنشان کرد: بنابراین با توجه تاثیراتی که سفر در افزایش بیماری دارد، منع سفر با ایجاد مداخلات جدی‌تر قطعا درخواست ستاد مقابله با کرونا استان تهران خواهد بود. ما دو درخواست در گذشته نیز داشتیم که نخست منع سفرهای غیرضروری و دوم اعمال جرائم برای افرادی است که سفر می‌روند و پیشنهاد ما نیز این است، اگر فردی خودش یا خانواده‌اش در طول سفر غیرضروری دچار بیماری شدند، بار هزینه آن فرد و خانواده‌اش از عهده وزارت بهداشت خارج شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha