از ابتدای دولت روحانی در سال ۱۳۹۲ تاکنون قیمت مواد پروتئینی شامل گوشت و مرغ، به شدت افزایش داشته است. بیشترین گرانی در بین مواد پروتئینی در دوره دولت‌های یازدهم و دوازدهم مربوط به گوشت گوسفند بوده که ۳۰۹ درصد نسبت به ابتدای شروع به کار دولت تدبیر و امید افزایش قیمت داشته و به عبارت ساده‌تر چهار برابر شده است.

گوشت هم لاکچری شد/سفره های مردم روز به روز کوچک‌تر می شود

سلامت نیوز:از ابتدای دولت روحانی در سال ۱۳۹۲ تاکنون قیمت مواد پروتئینی شامل گوشت و مرغ، به شدت افزایش داشته است. بیشترین گرانی در بین مواد پروتئینی در دوره دولت‌های یازدهم و دوازدهم مربوط به گوشت گوسفند بوده که ۳۰۹ درصد نسبت به ابتدای شروع به کار دولت تدبیر و امید افزایش قیمت داشته و به عبارت ساده‌تر چهار برابر شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،در پی این افزایش قیمت، روز به روز سفره‌‌‌های مردم کوچک‌‌تر می‌‌شود و بسیاری از مردم دیگر توان خرید گوشت قرمز را ندارند. آنطور که پیداست قرار نیست جلوی این افزایش قیمت گرفته شود و این سیر صعودی همچنان ادامه دارد.دیگر برای مردم تقریبا عادی شده است كه هر‌باری برای خرید مایحتاج مراجعه می‌کنند، با بالارفتن قیمت‌ها مواجه شوند.

این موضوع فشار روانی زیادی بر خانواده‌ها ایجاد می‌کند. گوشت قرمز یکی از اقلامی است که قیمت آن هر چند هفته یک بار افزایش پیدا می‌‌کند؛ بنا‌بر گزارش میدانی، قیمت هرکیلوگرم گوشت گوسفندی شقه ایرانی در بازار تهران از 115 هزار تومان تا 140 هزار تومان با توجه به شرایط کیفی در فروشگاه‌های مختلف قیمت‌گذاری می‌شود.

قیمت هر کیلوگرم گوشت سردست گوسفندی با استخوان نیز حدود 157 هزار تومان، گوشت ران گوسفندی با استخوان 158 هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم گوشت سردست گوسفندی بدون دنبه 160 هزار تومان و ران گوسفندی بدون استخوان و ماهیچه با استخوان 161 هزار تومان به فروش می‌رسد؛ اما مسوولان مربوطه این افزایش قیمت را به گران شدن گوسفند زنده ربط می‌دهند.

آقای علیاصغر ملکی، رییس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی در ارتباط با افزایش قیمت گوشت گوسفندی در هفته‌های اخیر اظهار کرد: دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز به دلیل گرانی گوسفند زنده است، به طوری که قیمت گوسفند زنده به‌یکباره از کیلویی 44 تا 45 هزار تومان به 57 تا 58 هزار تومان افزایش یافته است.

وی افزود: به طور معمول از هر کیلوگرم گوسفند زنده نیم‌کیلوگرم گوشت به دست می‌‌آید و طبیعی است که با افزایش قیمت گوسفند نرخ گوشت نیز در قصابی و فروشگاه‌ها افزایش یابد.رییس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی ادامه داد: از دو هفته قبل 12 هزار تومان به قیمت گوسفند زنده اضافه شده و قیمت گوشت قرمز را نیز حدود 24 هزار تومان بالا برده است. وی در ارتباط با دلایل افزایش قیمت گوسفند‌زنده تصریح کرد:

تولید و عرضه دام به بازار کم‌شده و دام سال قبل رو به اتمام است؛ از طرفی نهاده‌های دامی گران‌قیمت و قاچاق دام زنده به خارج کشور، قیمت‌ها را در بازار افزایش داده است. ملکی درباره قیمت امروز هرکیلوگرم گوشت شقه گوسفندی در تهران گفت: هر کیلوگرم گوشت شقه نر و با کیفیت به قیمت 125 تا 130 هزار تومان به دست خرده‌فروشان می‌‌رسد که آنها نیز می‌‌توانند با 10 درصد سود خرده‌فروشی این محصول را به فروش برسانند.

قیمت گوشت گوساله بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار تومان است

مسوولان وزارت صمت به راحتی اعلام می‌‌کنند که قیمت گوشت گوساله 120 تا 140 هزار تومان است، در حالی که انگار نمی‌دانند همین قیمت برای اقشارحتی متوسط جامعه گران است و خیلی از مردم مجبور به صرف‌نظر‌‌کردن از این خوراک ضروری خانواده می‌‌شوند. در همین رابطه عباس قبادی، معاون وزیر صمت در رابطه با تنظیم بازار گوشت قرمز، اظهار كرد:

قیمت تمام‌شده تولید گوشت قرمز گوساله حدود ۹۹ هزار تومان است و در نقاط مختلف کشور قیمت عرضه گوشت قرمز برای مصرف‌کننده نیز متفاوت است. وی با بیان اینکه وضعیت تولید گوشت قرمز مساعد است، گفت: برای تنظیم بازار گوشت قرمز مقرر شده بود که توزیع گوشت قرمز در میادین میوه و تره‌بار شهرداری انجام شود؛ به این ترتیب که میادین مکان‌هایی را برای توزیع گوشت قرمز در اختیار توزیع‌کننده با اجاره‌بهای پایین یا به صورت رایگان قراردهند که ظاهراً این موضوع مورد استقبال توزیع‌کنندگان گوشت قرمز قرار نگرفته است.

وی افزود: پیگیری‌های لازم برای توزیع گوشت از طریق میادین میوه و تره‌بار انجام خواهد شد تا از روز شنبه گوشت قرمز در این میادین با قیمت تمام‌شده به علاوه ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان سود توزیع شود.

 قبادی با بیان اینکه گوشت قرمز مشمول قیمت‌گذاری نیست، بیان كرد: با توافقی که بین شرکت پشتیبانی امور دام و تولیدکنندگان دام سنگین انجام شده است، مقرر شد تا این شرکت ذخایر استراتژیک خود را از تولیدات داخلی خریداری و تأمین کند و همچنین دام خریداری و کشتار کند تا در میادین میوه و تره‌بار برای عرضه توزیع شود.

معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه قیمت گوشت قرمز مشمول قیمت‌گذاری نیست و وزارت جهاد اعتقادی به قیمت‌گذاری این محصول ندارد، گفت: در حال حاضر قیمت مناسب برای عرضه گوشت گوساله بر اساس نوع گوشت بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار تومان است و بیش از این قیمت گران‌فروشی محسوب می‌شود؛ این در حالی است که قیمت‌ها در مغازه‌‌‌های گوشت‌فروشی متفاوت هستند و کسی هم نظارتی بر اوضاع ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha