معمولا سه چهارم از زنان در طول زندگی خود حداقل دوبار به عفونت قارچی ناحیه واژن و اطراف آن مبتلا می شوند.

سه چهارم زنان حداقل دو بار به عفونت قارچی دچار می شوند

سلامت نیوز: معمولا سه چهارم از زنان در طول زندگی خود حداقل دوبار به عفونت قارچی ناحیه واژن و اطراف آن مبتلا می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و به نقل ازمرکز تحقیقات پیشگیری از بیماری های زنان، ناحیه واژن و اطراف مدخل واژن  می تواند توسط دسته ای از قارچ ها یعنی مخمرهایی مانند کاندیدا آلبیکنز مبتلا به عفونت قارچی شود.

این عفونت جز عفونت های منتقله جنسی نیست ولی شانس ابتلا به آن بعد از اولین رابطه جنسی افزایش می یابد.

علائم این عفونت قارچی چیست؟

خارش، قرمزی و تورم اطراف واژن، درد، قرمزی و خارش واژن، سوزش و درد در هنگام ادرار، درد در هنگام رابطه جنسی، ترشحات آبکی، سفید و چسبندگی کم و نمای پنیر دلمه شده از مهمترین علائم ابتلا به این عفونت است.

به صورت طبیعی در ناحیه واژن جمعیت متعادلی از باکتری ها و قارچ ها زندگی می کنند. در حالتی که بدلیل مصرف انتی بیوتیک، استرس، عدم شست و شوی مناسب، رطوبت، دیابت کنترل نشده، حاملگی، نقص ویا کاهش سیستم ایمنی و هورمون درمانی هایی که باعث افزایش سطح استروژن می شوند، در تعادل جمعیت باکتریایی قارچی این ناحیهتغییری به وجود آید، این عفونت ایجاد می شود.

 اگرچه در اکثر مواقع علائم کاملا مشخص است ولی برای تعدادی از افراد به دلیل شباهت علائم این عفونت با باقی عفونت های ناحیه واژن تشخیص قارچی بودن عفونت سخت است. معمولا پزشک با معاینه بالینی قادر به تشخیص است ولی گاهی ویبا استفاده از سواپ با نمونه گیری ازمایعات روی مخاط واژن و مشاهده آن زیرمیکروسکوپ به دنبال عامل قارچی می گردد.

 مشابه این تست ها برای تشخیص واژینوزیس باکتریایی و تریکومونازیس که انواع دیگری از عفونت های ژنیتال هستند هم صورت می گیرد.

اگرچه درمانهای مختلفی برای عفونت قارچی وجود دارد ولی معمولا با داروهای موضعی که بر واژن و اطراف آن قرار می گیرند درمان می شود.  

چه زمان متوجه شوم که بهبود یافته ام؟

شما بلافاصله ممکن است بعد از چند روز از شروع درمان احساس بهبود کنید. اگر بعد از پایان درمان باز هم علائمی داشتید به پزشک مراجعه کنید چرا که احتمالا نیاز به تغییر دارو داشته باشید.

اگر مکرر دچار عفونت قارچی می شوید حتما به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که صد در صد این عفونت قارچی و از این نوع مخمر است چرا که علائم این عفونت مشابه سایر عفونت های واژینالتوسط عوامل دیگر و یا آلرژی است. علت دیگر ابتلا مکرر شما هم می تواند بدلیل نقص ایمنی باشد.

راه های پیشگیری از عفونت چیست؟

از دوش واژینال استفاده نکنید.

از نوار بهداشتی با تأسیون و محصولات عطردار استفاده نکنید.

از حمام با آب داغ پرهیز کنید.

خود سرانه انتی بیوتیک مصرف نکنید.

همواره ناحیه تناسلی خود را خشک و تمیز نگه دارید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha