محققان شیوه درمانی جدید برای سرطان کبد ابداع کرده اند که رشد تومور را به میزان قابل توجهی کاهش و طول عمر مبتلایان به این بیماری را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهد.

شیوه جدید درمانی موجب طول عمر بیماران مبتلا به سرطان کبد می‌شود

سلامت نیوز: محققان شیوه درمانی جدید برای سرطان کبد ابداع کرده اند که رشد تومور را به میزان قابل توجهی کاهش و طول عمر مبتلایان به این بیماری را به میزان چشمگیری افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، در این شیوه جدید از فناوری حذف با بسامد رادیویی (RFA) به همراه یک داروی شیمی درمانی موسوم به sunitinib استفاده می‌شود. با وجود این که هریک از روش‌های مذکور به تنهایی تا حدی بر درمان سرطان کبد تاثیر دارند، ترکیب این دو شیوه با هم موجب بروز یک واکنش سیستم ایمنی قوی و نابودسازی سلول‌های سرطانی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری ساینس،در تحقیقات محققان دانشگاه میسوری در آمریکا که با استفاده از موش‌ها انجام شد، موش‌های مبتلا به سرطان کبد ابتدا با داروی sunitinib تحت درمان قرار گرفتند تا توانایی سلول‌های سرطانی در گریز از سیستم ایمنی کاهش یابد. سپس از فناوری RFA به عنوان محرکی برای ایجاد واکنش سیستم ایمنی بدن در برابر تومور سرطانی استفاده شد. در نتیجه این اقدام سرعت رشد تومور به میزان قابل توجهی کاهش یافت و طول عمر موش‌های تحت درمان با این شیوه  افزایش چشمگیری یافت.

به گزارش موسسه ملی سرطان آمریکا، سرطان کبد (HCC) چهارمین علت عمده مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان محسوب می‌شود و به دلیل افزایش آمار مبتلایان به چاقی و دیابت نوع دو، به سرعت در حال گسترش است. این بیماری معمولا در افراد بالای ۵۰ سال و به خصوص در مردان دیده می‌شود.

سیروز یا زخم‌شدن کبد، هپاتیت B و C ، عفونت ویروسی، التهاب مزمن کبد، هموکروماتوز (تجمع آهن در بدن) و مصرف الکل، مهمترین دلایل ابتلا به سرطان کبد هستند.

کبد با ۱.۳۶ کیلوگرم وزن، بزرگترین عضو داخلی بدن است که بیش از ۵۰۰ عملکرد حیاتی را کنترل می‌کند. مهمترین وظیفه کبد، فیلترکردن خونی است که از دستگاه گوارش وارد کبد می‌شود و قرار است در سراسر بدن جریان یابد. تمام مواد سمی و مضر خون در کبد جدا می‌شوند. کبد با تولید صفرا، چربی غذا را تجزیه کرده و آن را تبدیل به انرژی می‌کند. ذخیره قند بدن نیز به عهده کبد است.

تولید و سنتز عناصر مهم پلاسمای خون و ذخیره برخی از مواد مغذی از جمله ویتامین‌ها و آهن نیز به عهده کبد است. سم زدایی، تنظیم هورمون، سنتز پروتئین، هضم غذا و تجزیه سلول‌های قرمز خون نیز از مهمترین وظایف کبد به شمار می‌آیند.

مراحل اولیه بیماری‌های کبد هیچ علایمی ندارد. بنابراین کوچکترین نشانه‌ای نیز باید جدی گرفته شود. زرد شدن پوست و چشم، شکم درد مزمن، تورم شکم، خارش مداوم پوست، ادرار تیره، مدفوع کم رنگ یا خونی، خستگی، تهوع، کبود شدن پوست و از دست دادن اشتها، مهمترین علایم بیماری‌های کبد هستند.

مطالعات محققان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد مصرف انواع سبزیجات، گریپ فروت، گردو، لیمو، آووکادو، چای سبز، سیر، چغندر، سبزیجات با برگ‌های سبز پررنگ و زردچوبه مهمترین غذاهایی هستند که کبد را سالم نگه می‌دارند.

در ادامه نتایج این تحقیقات آمده است که استفاده از غذاهای آماده و حاضری، الکل و سیگار، روغن و غذاهای سرخ کرده و بی تحرکی مهمترین دلایل آسیب به کبد هستند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Journal for ImmunoTherapy of Cancer منتشر شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha