برای رفع اسهال و استفراغ می‌توان از برخی گیاهان و دارو‌های خانگی استفاده کرد.

درمان‌های خانگی برای رفع اسهال و استفراغ

سلامت نیوز:برای رفع اسهال و استفراغ می‌توان از برخی گیاهان و دارو‌های خانگی استفاده کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اسهال و استفراغ شرایط بسیار ناراحت کننده‌ای هستند که به طور معمول در اثر مسمومیت غذایی یا مشکلات معده ایجاد می‌شوند و ممکن است در همه سنین بروز پیدا کنند.

مسمومیت غذایی

مسمومیت غذایی هنگامی اتفاق می‌افتد که روده شما توسط باکتری‌ها، انگل‌ها یا ویروس‌ها آلوده شود. این مورد پس از مصرف غذای آلوده که به درستی تهیه و پخته نشده است، اتفاق می‌افتد. معمولا چندین ساعت پس از مصرف غذای آلوده، علائم مسمومیت غذایی را تجربه خواهید کرد.

علائم رایج مسمومیت غذایی شامل اسهال خونی، استفراغ، گرفتگی و درد شکم،، تب و حالت تهوع است. برای جلوگیری از مسمومیت غذایی قبل از پخت و پز و تهیه غذا، دستان خود را به خوبی بشویید.

ورم معده و روده‌ ویروسی

گاستروآنتریت ویروسی، عفونت روده‌ای است که توسط ویروس ایجاد می‌شود. در حالی که این بیماری آنفلوانزای معده خوانده می‌شود، ویروس‌ آنفلوانزا باعث ایجاد این عفونت نمی‌شود. ویروس‌های آدنوویروس، آستروویروس، نورو ویروس و روتاویروس به طور معمول باعث التهاب معده می‌شوند. این ویروس‌ها می‌توانند هر کسی را بدون در نظر گرفتن سن تحت تأثیر قرار دهند، اما انواع آدنو ویروس، آسترو ویروس و روتا ویروس معمولاً نوزادان و کودکان نوپا را آلوده می‌کنند.

ویروس‌ها از طریق مدفوع و استفراغ از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند. اگر به گاستروآنتریت ویروسی مبتلا هستید، پس از استفاده از سرویس بهداشتی دستان خود را کاملا بشویید تا از انتشار عفونت جلوگیری شود. علائم ورم معده و روده‌ ویروسی ممکن است شامل درد و گرفتگی شکم، تب (گاه به گاه)، حالت تهوع، استفراغ و اسهال آبکی باشد.

استفراغ و اسهال بدون تب

اگر تب ندارید، اسهال و استفراغ ممکن است توسط عوامل دیگری مانند آنتی بیوتیک‌های خاص و دارو‌های ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن و آسپرین، دارو‌های شیمی درمانی یا متفورمین، پرخوری یا مصرف بیش از حد الکل، بارداری، استرس و اضطراب ایجاد شود. گاهی اوقات، یک مورد خفیف از گاستروآنتریت ویروسی می‌تواند باعث اسهال و استفراغ بدون تب شود.


استفراغ و اسهال ممکن است طی چند روز بدون درمان پزشکی برطرف شود. بهتر است هنگام ابتلا به اسهال و استفراغ آب مورد نیاز بدن خود را تامین کرده و برخی از روش‌های درمانی زیر را برای تسکین علائم استفاده کنید.

زیره

زیره یک گیاه معطر کوچک است که میوه‌هایی دانه مانند دارد. زیره از خانواده جعفری است و ادویه‌ای با کاربرد‌ دارویی است. برای رفع حالت تهوع و استفراغ، چای زیره بنوشید. زیره باعث ترشح آنزیم‌های لوزالمعده می‌شود، که به رفع حالت تهوع ناشی از مشکلات گوارشی کمک می‌کند. برای تهیه چای زیره، نصف قاشق غذاخوری دانه زیره آسیاب شده را به آب جوش اضافه کنید. مخلوط را به مدت پنج دقیقه بخیسانید. چای را صاف کرده و روزی یک یا دو بار بنوشید.


رازیانه


دانه رازیانه دارای خواص ضد میکروبی و برخی مواد بی حس کننده است که می‌تواند حالت تهوع و استفراغ ناشی از سوء هاضمه را برطرف کند. برای تهیه چای رازیانه، یک قاشق غذاخوری دانه رازیانه را خرد کنید. دانه‌ها را به یک فنجان آب جوش اضافه کرده و مخلوط را به مدت ده دقیقه بخیسانید. چای را صاف کرده و حداقل یک یا دو بار در روز بنوشید. می‌توانید بجای نوشیدن چای، دانه رازیانه را بجوید.


نعناع فلفلی

به گفت محققان مصرف روغن نعناع به طور چشمگیری از شدت و تعداد موارد استفراغ در زنان باردار می‌کاهد. رایحه با طراوت نعنا و روغن فرار آن، به رفع نفخ، یبوست، اسهال، سوءهاضمه، حالت تهوع و سایر مشکلات معده کمک می‌کند.

برای تهیه چای نعناع، یک قاشق غذاخوری برگ خشک نعناع را به یک فنجان آب داغ اضافه کرده و مخلوط را به مدت ده دقیقه بخیسانید. توصیه می‌شود حداقل هر روز یک بار چای نعناع را میل کنید. برای رفع استفراغ می‌توانید برگ‌های نعناع تازه را نیز بجوید.

نعنا

منشاء اسهال و استفراغ می تواند مشکلات معده باشد که  پس از یک الی دو روز خود به خود برطرف می‌شود، اما اگر علائم شدیدی دارید که بیش از چند روز طول کشیده است، با پزشک مشورت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha