دوران قاعدگی بخشی از زندگی زنان است که بعضی آن را دوره‌ای سخت و ناخوشایند می‌دانند. ولی همین دوران قاعدگی است که زنان را سالم نگه می‌دارد.

با رعایت این 6 توصیه دوران قاعدگی آسانی داشته باشید

سلامت نیوز: دوران قاعدگی بخشی از زندگی زنان است که بعضی آن را دوره‌ای سخت و ناخوشایند می‌دانند. ولی همین دوران قاعدگی است که زنان را سالم نگه می‌دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،آگاهی از نکات بهداشتی دوران قاعدگی و رعایت آن‌‌ها موجب می‌شود که دوران قاعدگی سالمی داشته باشیم و از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کنیم.

۱. رژیم غذایی سالم

نیمی از مشکلات قاعدگی مانند درد شدید و بی‌نظمی‌های قاعدگی به‌دلیل عادت های غذایی ناسالم ایجاد می‌شوند. وقتی به دوران قاعدگی خود نزدیک می‌شوید، از مصرف غذاهای پرادویه و شور پرهیز کنید زیرا این غذاها احتمال لخته‌شدن خون را افزایش می‌دهند و به گرفتگی‌های عضلانی به‌شدت دردناک منجر می‌شوند، همچنین بهتر است میوه‌هایی مانند موز را بیشتر مصرف کنید.

2. افزایش فعالیت بدنی

‌افزایش فعالیت بدنی و ورزش از نکات بهداشتی دوران قاعدگی است. به‌جای مصرف داروهای مسکن، فعالیت بدنی خود را افزایش دهید. برای نمونه می‌توانید حرکات کششی انجام دهید. فعالیت بدنی در کاهش فشار بر قسمت‌های تحتانی بدن موثر است.

3. کارهای ممنوع را بشناسید

گرفتگی‌های قاعدگی دردهایی است که در طول دوران قاعدگی یا روزهای قبل و بعد از آن ایجاد می‌شود.این دردها معمولا در کمر، شکم و پاها ایجاد می‌شوند. دلایل اصلی گرفتگی قاعدگی مصرف گوشت و لبنیات و سیگار کشیدن است. معمولا استعمال دخانیات موجب توقف تولید تخمک در تخمدان‌ها می‌شود و از دلایل عمده بی‌نظمی‌های قاعدگی است.

4. کیسه آب گرم

استفاده از کیسه آب گرم برای بهبود جریان خون و کاهش درد قاعدگی؛ معمولا در ماه‌های سرد سال، دوران قاعدگی طولانی‌تر و دردناک‌تر می‌شود. برای برطرف‌کردن درد می‌توانید کیسه‌ آب‌ گرمی را روی شکم خود قرار دهید تا با تسهیل و روان‌‌کردن جریان خون، شدت درد را کاهش دهد.

5. نوسانات خلقی را جدی بگیرید

بعضی از زنان در دوران قاعدگی دچار نوسانات خلقی می‌شوند.مصرف مواد غذایی سالم در برطرف‌کردن این تغییرات خلقی نقش زیادی دارد. در این میان، مصرف نخود، ماست، سویا، شیر، برنج قهوه‌ای، عدس و سایر حبوبات بسیار مهم است زیرا در برطرف‌کردن عدم تعادل هورمونی موثر هستند.

6. تغییر سبک زندگی

مهم‌ترین موضوع در نکات بهداشتی دوران قاعدگی، تغییر سبک زندگی است.امروزه پیشرفت فناوری موجب تنبلی و بی‌تفاوتی نوجوانان درباره سلامتی‌شان شده است. درنتیجه، عادت‌ماهانه دختران جوان زمانی شروع می‌شود که هنوز به سن نوجوانی نرسیده‌اند و بسیاری هم  دچار بی‌نظمی‌های قاعدگی می‌شوند. بیشتر دختران نوجوان به فعالیت‌های بدنی‌ مانند ورزش و بازی‌‌های حرکتی کاملا بی‌توجه هستند.    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha