موضوع حذف اجباری بودن غربالگری جنین که پس از توییت رئیس شورای اجتماعی زنان مطرح شد، به یکی از نگرانی‌های کارشناسان حوزه خانواده تبدیل شده است زیرا این کارشناسان معتفدند غربالگری جنین برای مادران باردار برای اینکه فرزندی سالم به دنیا بیاورند، ضروری است.

عضو انجمن مامایی کشور: لغو غربالگری جنین پاک کردن صورت مساله است

سلامت نیوز: موضوع حذف اجباری بودن غربالگری جنین که پس از توییت رئیس شورای اجتماعی زنان مطرح شد، به یکی از نگرانی‌های کارشناسان حوزه خانواده تبدیل شده است زیرا این کارشناسان معتفدند غربالگری جنین برای مادران باردار برای اینکه فرزندی سالم به دنیا بیاورند، ضروری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، غربالگری سلامت جنین از اوایل دهه 80 در ایران آغاز شد. از این رو کارشناسان حوزه خانواده معتقدند برای مشخص شدن وجود بیماری مادرزادی یا احتمال آن در جنین، آزمایش غربالگری ضروری است و هدف این آزمایش‌ها تشخیص زودهنگام نقص‌ها و اختلالات کروموزومی و ژنتیکی در جنین است.

در عین حال با روی کار آمدن مجلس یازدهم، افزایش جمعیت به عنوان یک دغدغه جدی از سوی نمایندگان مطرح شد و به دنبال آن حذف اجباری بودن غربالگری در مجلس یازدهم مطرح شد که البته هنوز به طور کامل با آن موافقت نشده است. این طرح شامل دو بند است که بند اول آن مبنی بر حذف غربالگری اجباری برای تمام سنین مصوب شده و گفته می‌شود در قانون، لزوم انجام غربالگری دومرحله‌ای به صورت الزام‌آور وجود داشته اگرچه مادر می‌توانست به تشخیص خود هیچکدام از مراحل غربالگری را انجام ندهد اما این امر توسط بسیاری از پزشکان به مادر توصیه می‌شود. کبری خزعلی، رئیس شورای‌ اجتماعی زنان، در توییتی نوشت که با تلاش «نمایندگان انقلابی مجلس اجبار مادران به غربالگری پیش ‌از زایمان» برداشته شده است. هرچند توییت او پس از ساعتی حذف شد اما طرح این مساله موجب واکنش‌ها و نگرانی‌هایی شد. بسیاری از کارشناسان معتقدند این کار موجب افزایش تولد نوزادان معلول می‌شود. بسیاری این گمانه را مطرح کردند که ممکن است مجلس با حذف بودجه غربالگری در لایحه بودجه سال آینده به نوعی هزینه‌های غربالگری از زیر چتر بیمه خارج کرده باشد.

علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با بیان اینکه غربالگری جنین اجباری نبوده است، گفت: «ما به دنبال ساماندهی وضعیت غربالگری جنین هستیم و لغو غربالگری اجباری پیشنهاد کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت است و هنوز مصوب نشده است.»

این نماینده مجلس ادامه داد: «مساله حذف غربالگری مادران باردار در حد پیشنهاد است و هنوز در این زمینه تصمیم‌گیری نشده است.»

لغو غربالگری جنین پاک کردن صورت مساله است

زهرا مرادی، عضو انجمن مامایی درباره تصمیم مجلس برای لغو غربالگری جنین با تاکید بر اینکه حذف اجبار غربالگری در دوران بارداری پاک کردن صورت مساله است، به پانا گفت: «از هر هزار تولد زنده، ۵ نوزاد با اختلال ژنتیکی متولد می‌شوند که سالانه تعداد زیادی از کودکان با اختلال ژنتیکی به دنیا می‌آیند و غربالگری جنین مانعی برای تولد نوزادان با اختلال ژنتیکی است. بنابراین طرح این مسائل برای افزایش جمعیت پاک کردن صورت مساله در کشور است.»

این پزشک متخصص زنان و زایمان گفت: «غربالگری ناهنجاری‌های کروموزومی تحولی در نظام مراقبت از مادران باردار است که هیچگاه اجباری نبوده و با آگاه سازی والدین انجام می‌شود که انجام آن کاملا اختیاری و آگاهانه است اما حذف اجبار آن امری غیرمنطقی است.»

مرادی با بیان اینکه تولد کودک معلول علاوه بر بار مالی بر دوش دولت و خانواده مشکلات اجتماعی را نیز به‌دنبال دارد، گفت: «معمولا سایر فرزندان سالم این خانواده‌ها شانس ازدواج موفق کمتری نسبت به سایرین دارند، قطعا انجام این غربالگری‌ها موجب کاهش تولد نوزاد معلول می‌شود.»

عضو انجمن مامایی در ادامه تاکید کرد: «انجام آزمایش‌های غربالگری در سراسر جهان برای خانواده‌ها اختیاری است و نمی‌توان خانواده‌ها را برای انجام این کار اجبار کرد و همچنین نمی‌توان مقابل خانواده‌هایی را که برای انجام آزمایشات غربالگری تمایل دارند را گرفت.»

وی با تاکید بر اینکه برای ۸۴ اختلال در جنین مجوز سقط جنین داده می‌شود، گفت: «قطعا غربالگری ژنتیک یکی از راه‌های موثر برای جلوگیری از تولد کودک معلول است.»

این پزشک متخصص درباره ضرورت بیمه آزمایش‌های غربالگری نیز گفت: «با توجه به اینکه هزینه غربالگری برای برخی خانواده‌های کم درآمد، سنگین است ضرورت دارد که این هزینه‌ها برای متقاضیان تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha