شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 307015

با فوت مهرداد میناوند و وخامت حال علی انصاریان شوک بزرگی به جامعه وارد شده و با وجود اینکه یک سال از شیوع کرونا می‌گذرد، بسیاری از ورزشکاران در کنار مردم با توئیت «واکسن بخرید» یا «واکسن کرونا مطالبه ملی» از دولت و مسئولان خواستند که خرید واکسن کرونا را هر چه سریع‌تر در دستور کار قرار دهند.

موج چهارم جدی‌تر شد؛ واكسن در ابهام...

سلامت نیوز: با فوت مهرداد میناوند و وخامت حال علی انصاریان شوک بزرگی به جامعه وارد شده و با وجود اینکه یک سال از شیوع کرونا می‌گذرد، بسیاری از ورزشکاران در کنار مردم با توئیت «واکسن بخرید» یا «واکسن کرونا مطالبه ملی» از دولت و مسئولان خواستند که خرید واکسن کرونا را هر چه سریع‌تر در دستور کار قرار دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، در روزهایی که هنوز مسئولان کشور به جمع‌بندی برای خرید واکسن از منابعی که واکسن کرونایشان مورد تایید قرار گرفته، نرسیده‌اند و هر روز نام یک کشور به میان می‌آید، بیش از ۵۰ کشور جهان واکسیناسیون عمومی کرونا را آغاز کرده‌اند، ولی در کشور ما فقط اخبار متناقض میان دولت و ستاد ملی کرونا در رابطه با خرید واکسن به گوش می‌رسد و برخی از این اظهارنظرها، بعضا با واکنش‌های منفی دو طرف روبه‌رو می‌شود.

دکتر نمکی، وزیر بهداشت از مردادماه امسال بارها تاکید کرده که از معتبرترین منابع واکسن کرونا را خریدار می‌کنیم و بارها این جمله را از شخص وزیر بهداشت شنیده‌ایم که «سبدمان را در صف خرید واکسن کرونا گذاشته‌ایم» او در آخرین اظهار نظر اعلام کرده: «به احتمال زیاد واکسن کرونا را یا از چین، هند، روسیه یا کشور اروپایی خریداری می‌کنیم» ولی به‌طور قطعی از کشور خاصی نام نبرده است.

این گفته‌ها پس اظهار نظر رئیس دفتر دکتر روحانی بود که در میان خبرنگاران گفت: «تا پیش از 22 بهمن (حداکثر 10 روز آینده) اولین محموله واکسن روسی کرونا وارد کشور می‌شود»، همزمان نیز وزیر امور خارجه اواسط هفته پیش پس از دیدار با وزیر روسیه از تایید واکسن کرونای «اسپوتنیک روسیه» توسط مسئولان بهداشت ایران خبر داد، اما روز قبل از این اظهارنظرها، عضو کمیته علمی مقابله با کرونا از خرید واکسن کرونای آسترازنکا سوئدی خبر داده بود.

این درحالی است که در آخرین اظهار نظر، محرز ضمن اینکه تاکید کرده که واکسن کرونای روسیه را تزریق نمی‌کند، به یکی از رسانه‌ها گفت: «اگر قرار باشد واکسن کرونای روسی به کشور ما وارد شود باید مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار گیرد. تهیه و واردات واکسن کرونای روسی توسط دولت از شانس بد مردم ایران است. در حال حاضر به هیچ عنوان از این انتخاب راضی نیستم. من به عنوان یکی از اعضای کادر درمان این واکسن را تزریق نمی‌کنم!» اما محرز روز بعد این صحبت‌ها را پس گرفت و گفت:‌«من نمی‌دانم چند نوع واکسنی، کدام واکسن تایید شده و چگونه قرار است وارد ایران شود، تصمیم‌گیری در مورد واردات واکسن کرونا در کمیته واکسن ریاست جمهوری انجام می‌شود.»

این صحبت‌ها نشان می‌دهد که ظاهرا بار دیگر و پس از یک سال که برخی از نهادها در رابطه با آمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از شیوع کرونا همدیگر را به پنهان کاری محکوم می‌کردند و در این بین بارها میان اعضای شورای شهر تهران با سخنگوی وقت وزارت بهداشت، مشاجره‌های کلامی‌شان به مصاحبه‌های رسانه‌ای کشیده می‌شد، حال این تناقض گویی به خرید واکسن کرونا رسیده که برای یک چهارم جمعیت ایران که سالمند یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، امری حیاتی به نظر می‌رسد.


مردم به واکسن روسی اعتماد ندارند؟
در شرایطی که واکسن‌های چینی «سینوفارم» و «سینوواک» و واکسن «اسپوتنیک 5» روسیه به احتمال زیاد وارد کشور می‌شود، هر دو واکسن از ویروس کشته شده کرونا ساخته شده و در این میان واکسن اسپوتنیک، نخستین واکسن روسی است که در مرداد ماه امسال معرفی شد. مقام‌های موسسه دولتی گامالیا با همکاری وزارت بهداشت این کشور این واکسن را تولید کرده‌اند. روسیه اعلام کرده که واکسن اسپوتنیک تا 92 درصد اثربخشی مثبت از خود نشان داده است.

طی هفته گذشته مشخص گردید که کشورهای آرژانتین، ونزوئلا، مجارستان، بلاروس و الجزایر (درحال مذاکره) نخستین محموله‌های واکسن اسپوتنیک را از روسیه تحویل گرفته‌اند. این درحالی است که بسیاری از مردم ایران به این واکسن‌ها اعتماد چندانی ندارند و موافقان و مخالفان بسیاری در کشور ما دارد، اما سازمان غذا و دارو اعلام کرد که «مجوز مصرف اضطراری واکسن اسپوتنیک‌وی روسیه در ایران صادر شده است» همان‌طور که کیانوش جهانپور، سخنگوی این سازمان بیان کرده: «روند بررسی واکسن‌های دیگر از مبداء هند، چین، روسیه و ... کماکان ادامه دارد.»

اما نماینده پیشین مجلس که پزشک هم است، نظر دیگری دارد و معتقد است که «اکثر مردم ایران واکسن روسی را نخواهند پذیرفت.» بهرام پارسایی در حساب توییتر خود نوشت: «یادمان باشد وقتی مردم این سرزمین ... واکسن مورد تایید مراجع علمی جهان را می‌خواستند تا زنده بمانند، وزیر خارجه کشور که باید مدافع منافع ملی باشد، از روسیه واکسن تایید نشده می‌خرید، وزیر بهداشت به جای سلامت به دنبال سیاست و مجلس به جای ادای وظیفه نمایندگی و منافع و جان مردم دنبال انتخابات 1400 بود. من به عنوان عضو جامعه پزشکی و یک ایرانی، چنین واکسنی را استفاده نخواهم کرد. با پول نفت مردم، واکسن مورد تایید سازمان بهداشت جهانی بخرید.»

موافقان واکسن چینی و روسی
پروفسور علی کرمی، متخصص بیوتکنولوژی پزشکی به «آرمان ملی» گفته است: «اطلاع‌رسانی‌ها در رابطه با واردات واکسن کرونا متناقض است و اظهارنظرهای مسئولان و ستاد ملی کرونا با یکدیگر تفاوت بسیاد دارد و در این بین مردم سردرگم شده‌اند. مردم هنوز نمی‌دانند از کدام کشور، چه واکسی خریداری می‌شود.»

او که از موافقان واکسن‌های چینی و روسیه است، اعتقاد دارد: «جمع‌بندی صحبت‌های مسئولان نشان می‌دهد که آنها قصد دارند که واکسن سینواک یا سینوفارم، شرکت‌های چینی را خریداری کنند که شباهت زیادی به واکسن ستاد اجرایی فرمان امام و انستیتو رازی دارد که از ویروس کشته ساخته شده است.»

این متخصص بیوتکنولوژی پزشکی به صحبت‌های مینو محرز در رابطه واکسن آسترازنکای سوئد که گفته بود «واکسن سوئدی نوترکیب است و قبلا نیز سابقه استفاده دارد و مورد تایید ما است» واکنش نشان داد و افزود: «این واکسن هیچ سابقه تزریق به انسان را نداشته و در قالب واکسن‌های تحقیقاتی برای ایدز و ابولا ساخته شده و مانند فایزر و مدرنا اولین بار استفاده می‌شود.»


آماده‌باش برای موج چهارم
آنچه که مسلم است، درصورت واردات این واکسن نیز اقشار آسیب‌پذیر مانند کادر درمانی، افراد با سن بالا و دارای بیماری‌های زمینه واکسن‌های وارداتی را تزریق خواهند کرد و اکثر مردم باید در انتظار واکسن تولید داخل بمانند که در اردیبهشت و خرداد 1400 به بازار خواهد آمد.

در این شرایط بسیاری از کارشناسان و در راس آنها وزیر بهداشت از انفجار موج چهارم کرونا در کشور ابراز نگرانی شدید می‌کنند و برخی دیگر مانند خسرو صادق نیت رئیس بیمارستان امام خمینی معتقدند که «در نیمه دوم بهمن و اسفند، با افزایش آمار کرونا مواجه خواهیم بود.» سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز اعلام کرده که «استان مازندران دوباره به وضعیت خطر بازگشته و این نگرانی‌ها برای چند استان دیگر از جمله تهران، اصفهان و برخی از استان های جنوبی نیز وجود دارد.»

همزمان طاهره چنگیز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، هم خبر داد «آمار کرونا در این استان با شیب ملایم در حال افزایش است.» عبدالرضا قاسم‌پور، جانشین استاندار در ستاد مبارزه با کرونای استان فارس نیز گفت: «همه بیمارستان‌های استان برای موج چهارم کرونا به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.» در همین حال مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «شاهد افزایش دوباره بیماران در بیمارستان‌ها هستیم، علت اصلی این افزایش بی‌توجهی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و اگر با همین روند جلو برویم احتمالا در اسفند ماه شاهد خیز جدید و موج چهارم انتشار کرونا در ایران خواهیم بود.»


آخرین آمار کرونا در کشور
بنا بر آخرین اعلام وزارت بهداشت از پنجشنبه (9 بهمن) تا جمعه (10 بهمن) 85 بیمار دیگر کرونا فوت کردند و شش هزار و 527 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد که 546 نفر از آنها بستری شدند. 4018 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. براساس این آمار 18 شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، 154 شهرستان در وضعیت زرد و 276 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha