فهمیدن علت سردرد به شما کمک می‌کند اقدامی مناسب انجام دهید. بنابراین می‌توانید جلوی وقوع این نوع سردرد را در روزهای بعد بگیرید.

دلایل سردردهای شبانه

سلامت نیوز: فهمیدن علت سردرد به شما کمک می‌کند اقدامی مناسب انجام دهید. بنابراین می‌توانید جلوی وقوع این نوع سردرد را در روزهای بعد بگیرید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، وسط روز است و حالا دچار سردرد شده‌اید، سردردی که احتمالاً قرار است برنامه‌ی باقی روزتان را به هم بریزد و نتوانید یک شب آرام داشته باشید و مقابل تلویزیون لم بدهید و سریال شبتان را تماشا کنید. یا حتی بدتر، ممکن است نیمه شب با یک سردرد بد از خواب بیدار شوید و مجبور شوید تصمیم بگیرید آیا باید از رختخواب بیرون بیایید و دارویی مصرف کنید یا سعی کنید دوباره بخوابید تا از شر این سردرد رها شوید.
فهمیدن علت سردرد به شما کمک می‌کند اقدامی مناسب انجام دهید. بنابراین می‌توانید جلوی وقوع این نوع سردرد را در روزهای بعد بگیرید.

استرس دارید
هر کسی استرس را تجربه کرده خوب می‌داند که به سختی می‌توان از حمله‌ی بی‌امان استرس‌های روزمره (تلفن‌های پشت سر هم، رئیسی که مدام غُر می‌زند، بچه‌هایی که در حال آموزش آنلاین هستند و شما هم مجبورید در همین محیط به کارتان بپردازید و ...) فرار کرد. اما استرس موجب سردرد می‌شود. سردردهای ناشی از استرس اغلب سردردهای تنشی هستند که زمانی به آن‌ها سردردهای استرسی هم می‌گفتند.
کنترل استرس یا فراگرفتن ریلکسیشن یا همان آرام‌سازی ذهنی و بدنی، درمانی معمول برای آرام کردن ذهن است که می‌توان با آن احتمال سردردهای تنشی را کاهش داد. تنفس عمیق، گوش دادن به موسیقی آرامش‌بخش و تصویرسازی ذهنی هدفمند (چشمانتان را ببندید و مکانی را که برایتان آرامش‌بخش است تصور کنید، مثلاً کنار دریا زیر نور خورشید دراز کشیده‌اید)، چند ابزار مفید هستند که می‌توانید شب‌ها قبل از خواب با کمک آن‌ها خودتان را آرام کرده و برای خوابیدن آماده شوید.

زمان زیادی را مقابل کامپیوتر سپری می‌کنید
با توجه به پاندمی کرونا و دورکار شدنِ بیشتر افراد، بعید نیست شما هم بیشتر از زمانی که در محل کارتان حاضر می‌شدید، روزتان را مقابل کامپیوتر طی کنید. به دلیل دور کار شدن، ساعات کاری خیلی از افراد بیشتر شده است. وقتی هم که بیشتر به مانیتور کامپیوتر نگاه می‌کنید، احتمال اینکه دچار سندرم بینایی کامپیوتر شوید هم بیشتر می‌شود. این سندرم شامل علائمی مانند فشار چشم، درد گردن و شانه و سردرد است.
اگر از عینک استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که عینک تجویز شده، مناسب صفحه‌ی اسکرین است. وضعیت بدنی‌تان را اصلاح کنید و قانون 20-20-20 را رعایت کنید؛ یعنی هر بیست دقیقه که با کامپیوتر کار می‌کنید، بیست ثانیه به چیزی که بیست فوت (تقریباً هفت متر) از شما دور است نگاه کنید.

سردرد هیپنیک یا سردرد ساعت زنگ‌دار دارید
سردرد هیپنیک که به آن سردرد ساعت زنگ‌دار هم می‌گویند بیشتر در میان افراد بالای 50 سال شایع بوده و فقط شب‌ها رأس ساعت مشخصی هر شب رخ می‌دهد. این سردردها بسیار منظم‌اند و هر شب شما را سر ساعت از خواب بیدار می‌کنند؛ درست مانند یک ساعت کوک شده! لازم به ذکر است که این سردردها نادرند. برای تشخیص علت این سردردهایتان باید به پزشک مراجعه کنید. جالب است که مصرف کافئین در زمان خواب، یکی از درمان‌های رایج این نوع سردردهاست.

دندان قروچه می‌کنید
سردرد یکی از علائم شایع دندان قروچه است. پاندمی ویروس کرونا، استرس مضاعفی به افرادی که معمولاً دندان قروچه می‌کنند و آرواره درد دارند وارد کرده است. اگر شما هم دندان قروچه می‌کنید (البته ممکن است خودتان ندانید اما دندان‌پزشک شما در صورتی که دندان‌هایتان علائم را نشان بدهند این مشکل را تشخیص خواهد داد)، پس احتمالاً به محافظ دندان نیاز دارید تا از دندان‌هایتان در برابر آسیب محافظت کنید.
در پیش گرفتن یک برنامه‌ی کنترل استرس، در این روزها بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید تا به جای اینکه مدام دندان قروچه کنید، استرستان را کاهش دهید.

به یک اختلال سردرد دچار هستید
میگرن، سردردهای تنشی و سردردهای خوشه‌ای، سه دسته‌ی بزرگ و شایع از سردردها هستند. این سردردها در هر زمانی می‌توانند روی بدهند، از جمله شب‌ها و عوامل گوناگونی نیز می‌توانند برانگیزاننده‌ی این سردردها باشند، مثلاً کسر خواب یا خواب زیاد، غذا، داروها و استرس.
شما مجبور نیستید که با درد زندگی کنید. اگر سردرد اغلب اذیتتان می‌کند، ببینید دقیقاً چه احساسی دارید. توضیح دقیق شما به پزشک به او کمک می‌کند تشخیص درست‌تری بدهد. سردردهای میگرنی به صورت ضربان‌دار هستند، اغلب شدید بوده و شروعشان می‌تواند همراه با آئورا (دیدن نورهای بسیار درخشان) باشد. سردردهای تنشی مثل این هستند که کش محکمی دور سرتان بسته شده باشد. سردردهای خوشه‌ای نیز حسی شبیه سوزش ایجاد می‌کنند.

یک شرایط واقعا اورژانسی وجود دارد
اگر می‌توانید سردردتان را با عنوان «بدترین سردرد عمرتان» توصیف کنید پس علامت هشداری است که می‌تواند نیاز به اقدام اورژانسی داشته باشد. یکی از علت‌های بالقوه می‌تواند پارگی آنوریسم مغزی باشد که منجر به خونریزی مغزی شده و می‌تواند مرگ‌آور باشد. پس اگر بدترین سردرد عمرتان را تجربه می‌کنید هر چه سریع‌تر به اورژانس مراجعه کنید.

اضطراب یا افسردگی دارید
وقتی که شب از راه می‌رسد، تمام ماجراهایی که طی روز پشت سر گذاشته‌ایم به ذهنمان هجوم می‌آورند. هر چند علائم اضطراب یا افسردگی را در هر زمانی از شبانه‌روز می‌توان احساس کرد، اما برای برخی از افراد، این علائم در زمان مشخصی از روز حادتر و شدیدتر باشند.
سردرد به خودی خود می‌تواند نشان‌دهنده‌ی این باشد که دچار اختلال اضطراب هستید. ضمناً کسانی که دچار علائم شدیدتری از اختلالات خلقی هستند، بیشتر ممکن است میگرن داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha