بارداری و زایمان همیشه با ترسی نهفته همراه است؛ از نگرانی تولد نوزاد ناسالم تا مرگ هنگام زایمان. این ترس گاهی به دلایل متعدد چندین برابر است. برای مثال، اگر تجربه اتفاقات ناخوشایند برای مادر یا جنین در خانواده وجود داشته باشد پس از بارداری بعضی از مادران دچار «افسردگی پس از زایمان» می‌شوند. این عارضه نیز علت‌های مختلفی دارد که می‌خواهیم درباره نشانه‌ها، علت‌ها و راهکارهای کنترل آن بیشتر بدانیم.

درباره افسردگی پس از زایمان بیشتر بدانیم

سلامت نیوز: بارداری و زایمان همیشه با ترسی نهفته همراه است؛ از نگرانی تولد نوزاد ناسالم تا مرگ هنگام زایمان. این ترس گاهی به دلایل متعدد چندین برابر است. برای مثال، اگر تجربه اتفاقات ناخوشایند برای مادر یا جنین در خانواده وجود داشته باشد پس از بارداری بعضی از مادران دچار «افسردگی پس از زایمان» می‌شوند. این عارضه نیز علت‌های مختلفی دارد که می‌خواهیم درباره نشانه‌ها، علت‌ها و راهکارهای کنترل آن بیشتر بدانیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، افسردگی پس از زایمان می‌تواند به دلایل مختلف اتفاق افتد که از آن جمله می‌توان به تغییرات هورمونی، شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و رابطه زن و شوهر پس از تولد فرزند اشاره کرد. سه روز پس از تولد نوزاد، میزان دو هورمون استروژن و پروژسترون که در زمان بارداری مادر در سطح بالایی قرار داشتند، به طور ناگهانی افت می‌کنند. این تغییر هورمونی یکی از دلایل تغییر خلق در مادر است.
برای درمان افسردگی پس از زایمان، شناسایی نشانه‌ها، حمایت همسر و هر دو خانواده و درصورت نیاز، کمک گرفتن از روانشناس یا روانپزشک، بسیار مفید است.
 
نشانه‌ها را بشناسیم
افسردگی پس از زایمان با نشانه‌هایی مانند اختلال خواب، تغییر در میزان اشتها، خستگی دائمی، بی‌حوصلگی به‌ویژه برای توجه به خود، کاهش میل جنسی، نوسان خلق، بی‌میلی به نوزاد و گریه دیده می‌شود. این نشانه‌ها با نشانه‌های افسردگی عمومی متفاوت است؛ اگرچه شاید تشابهاتی هم بین آنها دیده شود. برای مثال فکر کردن به خودکشی در این نوع افسردگی وجود ندارد.
 
به درمانگر مراجعه کنید
اگر نشانه‌هایی که به آنها اشاره شد به این حالت ادامه پیدا کنند، باید به درمانگر مراجعه کنید:
1- بیش از دو هفته طول بکشد
2- زندگی عادی را مختل کند
3- با همراهی همسر یا خانواده‌ها درمان نشود
4- باعث آسیب به خود یا نوزاد شود
5- کارهایی که برای بازگشت به زندگی عادی انجام می‌دهید؛ مانند دیدن دوستان، خرید، تفریح و... نتواند شما را به حالت عادی بازگرداند.
نکته: به ‌‌‌هیچ عنوان از داروی آرام‌بخش و... بدون تجویز روان‌پزشک مصرف نکنید؛ به این دلیل که می‌تواند روی شما یا نوزادتان تأثیر منفی یا حتی مرگبار داشته باشد. برای این کار حتماً به درمانگر، روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha