احتمال رشد 3 برابری آمار سرطان در 20 سال آینده/ ابتلای سالانه 16000 زن ایرانی به سرطان سینه فلوشیپ جراحی بیماری‌‌های پستان با اشاره به احتمال دو تا سه برابر شدن آمار سرطان در کشور تا ۲۰ سال آینده گفت: در بین زنان ایرانی، سرطان سینه شایع‌‌ترین سرطان است که سالانه حدود ۱۵ تا ۱۶ هزار نفر را درگیر می‌‌کند.

احتمال رشد ۳ برابری آمار سرطان در ۲۰ سال آینده/ ابتلای سالانه ۱۶۰۰۰ زن ایرانی به سرطان سینه

سلامت نیوز: احتمال رشد 3 برابری آمار سرطان در 20 سال آینده/ ابتلای سالانه 16000 زن ایرانی به سرطان سینه
فلوشیپ جراحی بیماری‌‌های پستان با اشاره به احتمال دو تا سه برابر شدن آمار سرطان در کشور تا ۲۰ سال آینده گفت: در بین زنان ایرانی، سرطان سینه شایع‌‌ترین سرطان است که سالانه حدود ۱۵ تا ۱۶ هزار نفر را درگیر می‌‌کند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر محمد هادی‌‌زاده در گفت‌‌وگو با تسنیم، با بیان این‌‌که میزان ابتلا به سرطان در کشور ما در حد متوسط دنیاست، اظهار کرد: شیوع سرطان در کشورهای پیشرفته جهان، بالاتر است؛ درصد آمار سرطان در کشور ما نیز در حال صعود است و به همین دلیل، باید در پیشگیری از بروز سرطان‌‌ها تلاش کنیم زیرا در 10 تا 20 سال آینده، جمعیت مبتلایان سرطان در کشور ما ممکن است دو تا سه برابر شود!

فلوشیپ جراحی بیماری‌‌های پستان در پاسخ به سؤالی درباره شایع‌‌ترین سرطان‌‌ در زنان ایرانی تصریح کرد: در بین زنان، سرطان پستان شایع‌‌ترین سرطان است که سالانه حدود 15 تا 16 هزار نفر را درگیر می‌‌کند؛ در کشورهای پیشرفته این آمار دو تا سه برابر است اما ما فکر می‌‌کنیم که طی 20 سال آینده ما نیز به آمار کشورهای پیشرفته برسیم که این مسئله نگران‌‌کننده است.

هادی‌‌زاده با بیان این‌‌که نسبت به کشورهای همسایه وضعیت خوبی از لحاظ درمان سرطان داریم، بیان داشت: جراحی، اولین حرف را در درمان سرطان می‌‌زند؛ به طوری که جراحی حدود 49 درصد درمان‌‌های سرطان را تشکیل می‌‌دهد؛ رادیوتراپی 40 درصد و شیمی‌‌درمانی 11 درصد در درمان سرطان اثربخش هستند.

وی ادامه داد: از نظر درمان سرطان با جراحی در وضعیت خوبی قرار داریم اما در زمینه درمان سرطان با رادیوتراپی نسبت به کشورهای توسعه یافته امکانات کمتری داریم. از نظر بقا و نگه داشتن بیماران مبتلا به سرطان به خصوص بیمارن مبتلا به سرطان پستان در مرکز تحقیقات سرطان، از نُرم دنیا بالاتر هستیم و از این لحاظ با کشورهای توسعه یافته مقایسه می‌‌شویم.

وی درباره تأثیر سبک زندگی بر پیشگیری از ابتلا به سرطان تشریح کرد: ما سه پیشگیری در بیماری سرطان داریم؛ پیشگیری اولیه، یعنی باید کارهایی انجام دهیم که افراد جامعه به بیماری سرطان مبتلا نشوند؛ اصلاح سبک زندگی، عادات غذایی، افزایش فعالیت بدنی و انجام کارهایی که باعث کاهش مواد سرطان‌‌زا در بدن می‌‌شوند، از جمله مواردی است که در پیشگیری اولیه می‌‌توان انجام داد؛ پیشگیری ثانوی، یعنی این‌‌که باید افراد مبتلا به سرطان را در مراحل اولیه بیماری پیدا کنیم که این امر از طریق غربالگری صورت می‌‌گیرد؛ در مرحله سوم پیشگیری نیز، باید کارهایی انجام دهیم که افراد مبتلا به سرطان، کیفیت زندگی بهتری پیدا کنند.

معاون مرکز تحقیقات سرطان  با اشاره به کاهش مراجعه مردم به مراکز درمانی پس از شیوع بیماری کرونا، خاطرنشان کرد: شیوع کرونا باعث کاهش مراجعه بیماران و درنتیجه کاهش تشخیص و درمان بیماری سرطان می‌‌شود. مردم باید در ابتدا به پیشگیری اولیه، یعنی اصلاح سبک زندگی و عادات تغذیه‌‌ای و افزایش فعالیت بدنی توجه داشته باشند و با اطلاع‌‌رسانی مناسب به مردم، باید شناسایی و درمان سرطان به موقع انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha