یک متخصص زنان و زایمان گفت: با یائسگی که توقف کارکرد تخمدان است، روند پوکی استخوان تشدید می‌شود

توقف کارکرد تخمدان، روند پوکی استخوان را تشدید می‌کند

سلامت نیوز:یک متخصص زنان و زایمان گفت: با یائسگی که توقف کارکرد تخمدان است، روند پوکی استخوان تشدید می‌شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،نغمه منصوری، متخصص زنان و زایمان اظهار کرد: سن یائسگی، به عواملی مانند ژنتیک بستگی دارد. در فرایند آنتی بادی علیه تخمدان، در سنین زیر ۴۰ سال، لازم است ارگان‌های داخلی بدن چک شوند. زمانی فرد را یائسه می‌دانند که یک سال از آخرین خونریزی قاعدگی اش گذشته باشد.


منصوری ادامه داد: کار تخمدان، فقط هورمون سازی و آزادسازی تخمک نیست، بلکه می‌تواند کارکرد‌های مفید دیگری هم در بدن داشته باشد، تخمدان باعث ایجاد عوامل مفیدی می‌شود که برای سلامت تراکم استخوان و حفظ طراوت سلولی و حمایت از سیستم قلب و عروق موثر است.
او گفت: با یائسگی که توقف کارکرد تخمدان است، تمام سیستم‌های حمایتی تخمدان، برداشته می‌شود و روند پوکی استخوان تشدید می‌شود، روند پیری سلول‌ها آغاز می‌شود و مشکلات قلبی و عروقی یک خانم شبیه یک آقا می‌شود یعنی ریسک سکته قلبی و مغزی افزایش می‌یابد و فشار خون نیز زیاد می‌شود.


منصوری بیان کرد: اختلالات خلق و خو یکی از نشانه‌های ورود به یائسگی است. همچنین احساس گُر گرفتگی شدیدی که در خواب شبانه مشکل ایجاد می‌کند و وقتی فرد نمی‌تواند به راحتی بخوابد، خستگی اش مزمن می‌شود و آستانه تحملش کم می‌شود.


تخمدان، نقش حفاظتی از بدن زنان دارد
او ادامه داد: تخمدان نقش حفاظتی از بدن زنان دارد و باعث می‌شود پوست دیرتر چروک شود، به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند و روند پوکی استخوان و تحلیل آن را کُند می‌کند. در طی دوره یائسگی تمام این مسیر‌ها پیری پوست و استخوان را سریع‌تر می‌کند به شکلی که در دوره یائسگی، ممکن است یک ضرب دیدگی سادگی باعث شکستگی استخوان شود.
این متخصص زنان افزود: تخمدان علاوه بر هورمون زنانه، هورمون مردانه هم می‌سازد که این هورمون مردانه سطح انرژی افراد را بالا می‌برد. به طور کلی با از کار افتادن تخمدان، هورمون مردانه هم از بین می‌رود و متابولیسم و نشاط در زنان کاهش می‌یابد و در نتیجه اضافه وزن و چاقی‌های شکمی ایجاد می‌شود که با کنترل رژیم و ورزش می‌توان جلوی آن را گرفت.
او تاکید کرد: به طور کلی هر قسمتی از بدن که هورمون‌ها حمایت نکنند را می‌توان با تغذیه سالم و مناسب و ورزش، مدیریت و به سلامتش کمک کرد، برای مثال با توجه افزایش سن و عدم تعادل بین هورمون‌ها با چین و چروک‌ها و مشکلات پوستی مواجه می‌شویم اما با ورزش، ماساژ، استفاده از آبرسان و رعایت نکات دیگر به راحتی می‌توان این روند پیری پوست را به تاخیر انداخت.
منصوری بیان کرد: با توجه به این نکته که یائسگی در سنین بالا اتفاق می‌افتد به طور کلی بدن دچار تغییرات، افت انرژی و بعضا مشکلاتی می‌شود و نباید تمام مشکلات جدید به وجود آمده را جز علائم یائسگی دانست. تمام کار‌هایی که باید در یک سیستم سالم انجام شود در دوران قبل و حین یائسگی نیز باید انجام داده شود.
این متخصص زنان گفت: باید یاد بگیریم به جای درمان، چکاپ کنیم و تمام دستورالعمل‌های تعریف شده برای سلامت را مرتب تکرار کنیم، برای مثال انجام پاپ اسمیر به فاصله، ۳ تا ۵ سال بسیار اهمیت دارد، همچنین به شرط سلامت معاینه، انجام ماموگرافی در فاصله ۱ تا ۲ سال بسیار حائز اهمیت است. آزمایش مدفوع نیز جزو آزمایشاتی است که از ۴۵ تا ۵۰ سالگی باید آغاز شود و سالانه نیز فشار خون باید تست و کنترل شود.


انجام آزمایشات زیاد، ملاک سلامت نیست
او تصریح کرد: خیلی از موارد کم خونی در زنان، به دلیل انجام آزمایش‌های مکرر غیر ضروری است، بنابراین لزومی ندارد افراد بدون هیچ دلیلی و تحت عنوان چکاپ هر ۶ ماه یک بار برای انجام آزمایش خون اقدام کنند. بعضی از چکاپ‌ها لازم است بین ۱ تا ۵ سال انجام شود و لزومی ندارد که سر خود فاصله و تعداد دفعات آزمایش‌ها کم باشد.
منصوری گفت: بهتر است افراد یک پزشک ثابت داشته باشند که سالانه در جریان نتیجه آزمایش‌های فرد باشد و در صورت بروز مشکل با توجه به اطلاعات و پیشینه بیماری و مشکلات فرد او را به پزشک متخصص معرفی کند.
این متخصص زنان توصیه کرد: در دوران یائسگی از تمام چیز‌هایی که چرخه طبیعی زندگی را مانند مصرف الکل، دخانیات، استرس، تغذیه نامناسب، کم تحرکی و ... مختل می‌کند، پرهیز کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha