سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو گفت: از ابتدای امسال بیش از ۱۰ هزار نفر بر اثر مسمومیت بر اثر مصرف مواد اعتیادآور به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند و بیشترین عامل مسمومیت با مواد مخدر و محرک، سوءمصر متادون و ترامادول بوده است.

متادون و ترامادول اصلی‌ترین عامل مسمومیت دارویی در ایران

سلامت نیوز:سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو گفت: از ابتدای امسال بیش از ۱۰ هزار نفر بر اثر مسمومیت بر اثر مصرف مواد اعتیادآور به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند و بیشترین عامل مسمومیت با مواد مخدر و محرک، سوءمصر متادون و ترامادول بوده است.


به گزارش سلامت نیوزر به نقل از ایرنا ، نوشین محمدحسینی افزود: یکی از دغدغه های سازمان غذا و دارو بروز عوارض ناشی از مسمومیت با متادون و به دنبال آن فوت ناشی از سوء مصرف این داروست.


به گزارش سازمان غذا و دارو، سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده های سلامت تصریح کرد: در بررسی های صورت گرفته براساس آمار ارسالی از بیمارستانهای ۵۷ دانشگاه کشور، در سال ۱۳۹۸و نیمه نخست ۱۳۹۹، اصلی ترین عامل مسمومیت با مواد مخدر و محرک، با اختلاف زیاد از دیگر عوامل مخدر و محرک، داروهای متادون و ترامادول بوده است؛ همچنین تریاک، شیشه، حشیش و هروئین در رده های بعدی قرار دارند.


دکتر محمد حسینی خاطرنشان کرد: تعداد کل موارد مسمومیت عوامل مخدر و محرک مراجعه شده به بیمارستانهای ۵۷ دانشگاه در کل کشور  در سال های ۱۳۹۸ و نیمه نخست ۱۳۹۹ به ترتیب برای متادون ۱۲۳۶۱ و ۵۵۲۷ ، ترامادول ۷۲۷۴ و ۲۹۷۴ ، تریاک ۶۴۴۶  و ۲۸۹۶ و شیشه ۲۲۸۳ و ۱۰۹۹ مورد ثبت شده است.
وی خاطرنشان کرد: براساس توصیه سازمان جهانی بهداشت، توزیع متادون باید مانند سایر داروها از طریق داروخانه ها صورت گیرد. بنابراین برای پیشگیری از بروز بسیاری از مسمومیت ها و سوء مصرف متادون، این دارو باید تحت کنترل بیشتری به بیماران ارائه شود.


سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو  با تاکید براینکه با تلاش سازمان غذا و دارو فرآیند رهگیری و ردیابی اقلام دارویی مورد استفاده در مراکز ترک، در قالب سیستم TTAC در حال اجراست، عنوان کرد: درصورت همکاری بخش های مرتبط درمان اعتیاد، قادرخواهیم بود هرگونه قاچاق و تخلف احتمالی را کاملا رصد و شناسایی کنیم.


وی گفت: گرچه آموزش‌های لازم در خصوص پیشگیری از مسمومیت ها خصوصا متادون از طریق معاونت های غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی کشور طی سال های متمادی ارائه شده، اما به رغم آموزش های ارائه شده توسط سازمان غذا و دارو و دانشگاه ها، همچنان مسمومیت با این دارو مشاهده می شود.


سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو  ادامه داد: از سال ۱۳۹۵ تا نیمه نخست ۱۳۹۹ بیش از ۴۳ هزار و ۴۰۰ مورد مسمومیت ناشی از مصرف متادون در کشور ثبت شده است.


محمدحسینی گفت: از جمله مشکلات مبتلا به در حوزه متادون می توان به قاچاق این دارو و عرضه غیرمجاز آن در بازار سیاه، عرضه دارو بدون رهگیری مصرف کننده واقعی دارو، عدم نظارت مناسب به توزیع متادون در مراکز توزیع کنونی متادون و فقدان  انجام بازرسی منظم، سهل انگاری مصرف کنندگان داروی متادون و عدم رعایت نکات ایمنی در نگهداری صحیح دارو، مسمومیت اتفاقی خانواده ها، کودکان و بستگان فردی که تحت درمان اعتیاد با متادون قرار دارد، مصرف اتفاقی متادون، فقدان اطلاع مصرف کنندگان از عوارض ناخواسته متادون و بی توجهی به رعایت ضوابط مربوط به تحویل شربت متادون در ظروف مقاوم در برابر کودکان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha