شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
کد خبر: 308388

چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران پس از یک‌سال وقفه به‌دلیل شیوع کرونا در ایران هفته گذشته برپا شد و عصر دیروز به‌کار خود پایان داد. اما این مانور تبلیغاتی برای سفر در ایران با انتقادات بسیار مواجه شد.

سفرهای نوروزی در برزخ

سلامت نیوز:چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران پس از یک‌سال وقفه به‌دلیل شیوع کرونا در ایران هفته گذشته برپا شد و عصر دیروز به‌کار خود پایان داد. اما این مانور تبلیغاتی برای سفر در ایران با انتقادات بسیار مواجه شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،موضوع اصلی عدم‌رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این نمایشگاه بود، تا آنجا که استاندار تهران را نیز به واکنش واداشت و انوشیروان محسنی بندپی به ایسنا خبر داد که دانشگاه‌های علوم پزشکی در حال بررسی تخلفات نمایشگاه گردشگری تهران هستند و با متخلفان برخورد جدی انجام خواهد شد. روزنامه  یک روز پیش از برپایی نمایشگاه گردشگری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در گزارشی با عنوان«آخر هفته خطرناک» در شمال تهران نسبت به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این نمایشگاه هشدار داده بود.

در آن گزارش البته مجری برپایی این نمایشگاه به همشهری گفته بود که مراجعین از بدو ورود به نمایشگاه تب‌سنجی می‌شوند و تدابیری درنظر گرفته شده است تا ورود افراد به سالن‌ها با محدودیت مواجه باشد و تمامی غرفه‌ها نیز با شیشه‌های پلاستیکی پوشانده شده‌اند و نمایندگان ستاد ملی مقابله با کرونا در سالن‌ها حضور دارند تا نسبت به اعمال دقیق پروتکل‌های بهداشتی نظارت داشته باشند. او حتی گفته بود فاصله‌گذاری اجتماعی و ضدعفونی‌کردن مداوم سالن‌ها و غرفه‌ها در این نمایشگاه انجام می‌شود.


رزمایش شکست

رسانه‌ها روایت دیگری از نمایشگاه گردشگری تهران در دوران جولان کرونای انگلیسی در کشور ارائه دادند که با آنچه مجری برگزاری نمایشگاه گردشگری تهران به همشهری گفته بود تناقض کامل دارد. روز نخست نمایشگاه بسیار شلوغ بود. مردم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را کنار گذاشته بودند و وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز با جمع زیادی از همراهان به بازدید از غرفه‌ها پرداخت.

نادیده‌گرفتن پروتکل‌های بهداشتی برخلاف وعده‌ای که وزارت میراث‌فرهنگی به ستاد ملی مقابله با کرونا برای برپایی ایمن این نمایشگاه داده بود، کار را به جایی رساند که انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران،  اعلام کرد: در مورد تجمع و برخی تخلفات در رعایت پروتکل بهداشتی در نمایشگاه گردشگری به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شد تا بررسی لازم را انجام دهند که قطعا با متخلفین برخورد خواهد شد.

ولی تیموری، معاون گردشگری، گفته است، نمایشگاه گردشگری یک رزمایش بود تا ما برای برنامه‌های پیش‌رو آماده ‌شویم. سعی شد همکاران در قالب رزمایش یکدیگر را ببینند تا این ۴روز فرصت همفکری، تبادل نظر و آمادگی برای سفرهای پیش‌رو باشد. اما این رزمایش رقمی معادل 3میلیارد تومان تنها از محل اجاره و فروش زمین غرفه‌ها به شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه نصیب برگزارکنندگان این رزمایش کرده است.


شرط سفر در نوروز 1400

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، همین دیروز  از شناسایی بیش از یکصد بیمار مبتلا به کرونای جهش‌یافته انگلیسی در کشور خبر داد و گفت، با تداوم این وضعیت سفرهای نوروز1400 نیز منتفی خواهد بود. پیش‌تر ولی تیموری، معاون گردشگری کشور، در گفت‌وگو با همشهری خبر داده بود که وزارت میراث‌فرهنگی به ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد داده است که با طرح سفرهای نوروزی آن وزارتخانه که مبتنی بر 2 مدل سفر با تور و اقامت در مراکز مجوزدار و همچنین سفر با خودروی شخصی اما در هماهنگی با تور یا داشتن رزرو هتل‌ها و مراکز اقامتی رسمی است موافقت کند.

علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز گفته است که در طرح تصویب‌شده در ستاد ملی کرونا 3نوع سفر تعریف شده که سفرهای نوع اول و دوم مدیریت شده است و در قالب تورهای گردشگری یا اقامت‌ها در محل‌های مجاز گردشگری است که دغدغه وزارت بهداشت درخصوص این مکان‌ها کمتر است، چراکه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و بر عملکرد آنها نظارت می‌شود.اما نگرانی درخصوص سفرهای انبوه بدون برنامه است که برای کنترل و مدیریت اینگونه سفرها به همه استانداران ابلاغ‌هایی شده که مثلا در عید نوروز کمپینگ، چادرزدن و اجتماع ممنوع است.


شهرهای همیشه ممنوع

براساس پیگیری‌های همشهری مشخص شده است که هم‌اکنون وزارت کشور، نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی کشور درحال تدوین برنامه‌‌ای برای محدودکردن سفرهای نوروزی انبوه و البته بدون برنامه هستند تا زنجیره هجوم مسافران خودرویی به شهرهای مختلف در نوروز1400 متوقف شود.

برهمین اساس نیز دیروز، سردار سیدتیمور حسینی، جانشین پلیس راهور ناجا، از ممنوعیت بدون محدودیت سفر به 4استان و 7شهر کشور خبر داد. شهرها و استان‌هایی که جانشین پلیس راهور ناجا آنها را سفر ممنوع اعلام کرده است عمدتا از مقاصد مهم گردشگری نوروزی هستند. به‌گفته حسینی، سفر به استان خوزستان و خروج از آن به‌طور کامل ممنوع است. گیلان، مازندران و گلستان نیز در ردیف سفرممنوع قرار گرفته‌اند.

سفر به شهرهای مشهد، شیراز، اصفهان، بوشهر، بندرعباس، کیش و قشم نیز در ردیف شهرهای بسته برای سفر قرار گرفته‌اند.دلیل آن را نیز علیرضا رئیسی به‌صورت واضح عنوان کرده است. او گفته است، کرونای انگلیسی مانند بنزین روی آتش است که ناگهان شعله‌ور می‌شود و پیش‌بینی می‌شود با کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور موج چهارم کرونا در فروردین‌ماه در کشور شعله‌ور شود که در این صورت پیش‌بینی می‌شود نوروز امسال نیز سفر ممنوع شود، چون چاره‌ای جز ممنوعیت سفر برای حفظ جان مردم وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha