نتایج یک بررسی نشان میدهد: مصرف داروهای ضد افسردگی رایج خطر سکته مغزی هموراژیک را افزایش نمی دهد.

بررسی تاثیر داروهای ضد افسردگی در خطر بروز سکته مغزی

سلامت نیوز:نتایج یک بررسی نشان میدهد: مصرف داروهای ضد افسردگی رایج خطر سکته مغزی هموراژیک را افزایش نمی دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، نتایج اولیه یک بررسی حاکی از آن است: رایج ترین داروهای ضد افسردگی که در ایالات متحده مصرف می شوند با افزایش خطر ابتلا به کشنده ترین نوع سکته مغزی مرتبط نیستند.


در این بررسی ارتباط بین مهارکننده‌های بازجذب سروتونین ((SSRI و خونریزی مغزی مورد بررسی قرار گرفت. این نوع سکته زمانی رخ می دهد که عروق خونی مغز پاره و خون در بافت اطراف پخش می شود.


شایع ترین دلایل این نوع سکته، فشار خون بالا و ضربه به سر است اما برخی تحقیقاتی که در گذشته انجام گرفته حاکی از آن بود که مهارکننده‌های بازجذب سروتونین ممکن است این خطر را افزایش دهند. مهارکننده‌های بازجذب سروتونین شامل داروهایی مانند پروزاک یا فلوکستین و زولوفت یا سرترالین هستند.


در این بررسی نزدیک به ۱۲۸ هزار نفر که در فاصله سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ دچار سکته مغزی شده بودند مورد مطالعه قرار گرفتند. از میان آنان، تنها بیش از ۱۷ هزار نفر پیش از سکته از قرصهای ضد افسردگی مصرف کرده بودند و نزدیک به ۱۱۱ هزار نفر از این داروها مصرف نکرده بودند.


به گزارش  خبرگزاری یونایتدپرس، بر اساس یافته ها، میزان خونریزی مغزی در افرادی که داروهای ضد افسردگی مصرف کرده بودند ۱۱ درصد و برای افرادی که از این داروها تجویز نشده بود، ۱۴ درصد بوده است. محققان با در نظر گرفتن فاکتورهای خطرزای سکته مغزی از قبیل سن، فشار خون بالا و دیابت نتیجه گرفتند که خطر سکته مغزی هموراژیک در هر دو گروه مشابه بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha