یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
کد خبر: 308794

با وجود تمیزکردن سبزیجات توسط مصرف‌کنندگان و فروشندگان باقیمانده باکتری روی برگ‌های سبزیجات می‌تواند گاهی اوقات باعث مسمومیت غذایی شود. نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد که آب القاء‌شده با حباب‌های صوتی و میکروسکوپی هوا، ممکن است کابوس دوری افراد از میز سالاد را از بین ببرد.

سبزیجات خود را با صوت ضدعفونی کنید

سلامت نیوز:با وجود تمیزکردن سبزیجات توسط مصرف‌کنندگان و فروشندگان باقیمانده باکتری روی برگ‌های سبزیجات می‌تواند گاهی اوقات باعث مسمومیت غذایی شود. نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد که آب القاء‌شده با حباب‌های صوتی و میکروسکوپی هوا، ممکن است کابوس دوری افراد از میز سالاد را از بین ببرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محققان دانشگاه ساوت‌همپتون ایالات‌متحده می‌گویند: این روش علاوه بر ساخت تمیزکننده سبزیجات (برای سالاد) ممکن است باعث کاهش ضایعات موادغذایی و مقابله با مشکل مقاومت ضدمیکروبی شود.


به گزارش  نیوز،درحالی‌که خوردن منظم سالاد، میوه و سبزیجات برای حفظ سبک زندگی سالم مهم هستند اما این محصولات سبز بسیار حساس به آلودگی باکتری‌های مضر نیز می‌باشند و علت آن نیز مسیر تولید تا دسترسی مصرف‌کننده است.


تعداد کمی از افراد سبزیجات آب‌پز مصرف می‌کنند، بنابراین شست‌وشو آخرین دفاع بین میکروب‌ها و معده محسوب می‌شود. محققان معقدند که شستن محصولات با صابون یا مواد ضدعفونی‌کننده نیز ایده خوبی نیست.


اما آب به تنهایی حذف کلیه باکتری‌ها را تضمین نمی‌کند. با توجه به این نکته، گروه تحقیقاتی سعی کردند، برگ اسفناج را با استفاده از جریان‌های صوتی آب تمیز کنند سپس نتایج را با سایر برگ‌های اسفناج که فقط با آب شسته شده بودند، مورد مقایسه قرار دادند.


محقق این تحقیق، پروفسور تیموتی لیتون اظهار کرد: «جریان آب، حباب‌های میکروسکوپی و امواج صوتی را به پایین برگ منتقل می‌کند. در آنجا میدان صدا در سطح برگ‌ها و درون شکاف‌های برگ پژواک ایجاد می‌کند و حباب‌ها را به سمت برگ و به داخل شکاف‌ها می‌کشاند. میدان صدا همچنین باعث می‌شود که دیوارحباب‌ها خیلی سریع مواج شوند و به ماشین‌آلات میکروسکوپی «اسکراب (تمیزکننده)» تبدیل شوند. دیواره مواج حباب باعث می‌شود که جریان‌های شدیدی در آب اطراف حباب حرکت کرده و میکروب‌ها را از روی برگ حذف کنند. باکتری‌ها، بیوفیلم‌ها (زیست لایه، مجموعه‌ای از یک یا چند نوع میکروارگانیسم) و خود حباب‌ها پس از شست‌وشو، برگ را تمیز و عاری از بقایای آلوده می‌کنند.


نتایج نشان داد که برگ‌های اسفناج که فقط با آب اولتراسونیک فقط به‌مدت دو دقیقه تمیز شدند، «بار میکروبی» بسیار کمتری را در مقایسه با برگ‌های شسته‌شده با آب معمولی نشان دادند. نکته مهم، آب اولتراسونیک به اسفناج آسیب نرساند و حتی به نظر می‌رسد که ماندگاری را افزایش داد.
نتایج این تحقیق در نشریه Ultrasound in Medicine and Biology منتشر شده است.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha