یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 309149

یک کارشناس ورزشی اعتقاد دارد برای داشتن بدن سالم باید حواسمان به چیزهایی که می‌خوریم باشد. باید یک سری مواد غذایی ضروری را حتماً مصرف کنیم و در مقابل مصرف مواد غذایی کم‌ارزش را به حداقل برسانیم. باید تغذیه‌مان را اصلاح کنیم و رژیم غذایی فعلی‌مان را به یک رژیم غذایی سالم و متعادل تغییر بدهیم.

از تغذیه ناسالم تا سرطان راهی نیست

سلامت نیوز:یک کارشناس ورزشی اعتقاد دارد برای داشتن بدن سالم باید حواسمان به چیزهایی که می‌خوریم باشد. باید یک سری مواد غذایی ضروری را حتماً مصرف کنیم و در مقابل مصرف مواد غذایی کم‌ارزش را به حداقل برسانیم. باید تغذیه‌مان را اصلاح کنیم و رژیم غذایی فعلی‌مان را به یک رژیم غذایی سالم و متعادل تغییر بدهیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مجتبی کرمی با اشاره به اصول تغذیه صحیح و رژیم‌های غذایی خاص عنوان کرد: رژیم غذایی سالم، رژیمی است که حاوی مواد مغذی لازم برای درست کار کردن بدن است. برای داشتن تغذیه‌ی مناسب، باید بیشتر کالری روزانه‌ی خود را از مواد زیر دریافت کنید.
وی در پاسخ به اینکه رژیم غذایی سالم چیست، ادامه داد: میوه‌های تازه، سبزیجات تازه، غلات کامل، حبوبات، آجیل و پروتئین بدون چربی بخشی از مواد غذایی برای تامین سلامت هستند.


چرا داشتن رژیم غذایی مناسب مهم است؟
این کارشناس تصریح کرد: اندام‌ها و بافت‌های بدن برای درست کار کردن نیاز به تغذیه‌ مناسب دارند. در غیر این‌ صورت بدن بیشتر مستعد بیماری، عفونت، خستگی و عملکرد ضعیف می‌شود. کودکانی که سوء‌تغذیه و رژیم غذایی ناسالم دارند دچار مشکلات رشدی و عملکرد تحصیلی ضعیفی می‌شوند. همچنین از دیگر اثرات رژیم غذایی ناسالم می‌توان به دیابت، چاقی، بیماری‌های قلبی و سرطان اشاره کرد.


لازمه تغذیه صحیح برای حفظ سلامتی
کرمی اظهار کرد: هسته‌ی رژیم غذایی مناسب را موادی تشکیل می‌دهند که قند و چربی کمی دارند، ولی سرشار از ویتامین، مواد معدنی و مواد مغذی دیگر هستند. گروه‌های غذایی مثل میوه‌ها و سبزیجات از بخش‌های ضروری یک رژیم غذایی سالم و لازمه تغذیه صحیح در راستای حفظ سلامتی است.
این کارشناس تربیت بدنی با تاکید بر اهمیت میوه‌ها بیان کرد: میوه‌ها علاوه بر این‌که فایده زیادی برای بدن دارند، جزو تنقلات خوشمزه هم هستند. سعی کنید همیشه میوه‌های فصل را در برنامه غذایی خود بگنجانید چرا که علاوه بر تازگی فایده بیشتری نیز دارند.


اهمیت سبزیجات و غلات سبوس‌دار
وی اضافه کرد: سبزیجات منبع اصلی ویتامین و مواد معدنی هستند. به‌طور کلی می‌توان گفت سبزیجاتی که برگ تیره‌ دارند (مثل اسفناج، کلم پیچ، لوبیا سبز، کلم بروکلی، کولارد سبز و برگ چغندر) مغذی‌تر هستند و در هر وعده‌ی غذایی می‌توانید از آنها استفاده کنید.
مجتبی کرمی با بیان اینکه غلات ارزش غذایی بالایی دارند، توضیح داد: امروزه آرد سفید بیشتر از فراورده‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گجیرد، متأسفانه آرد سفیدِ تصفیه شده ارزش غذایی زیادی ندارد، چون طی فرایند تصفیه‌سازی پوست دانه‌ها جدا می‌شود؛ در حالی که این قسمت بیشترین ارزش غذایی را دارد، بنابراین بهتر است به ‌جای آرد سفید از غلات سبوس‌دار استفاده شود.


منابع اصلی دریافت پروتئین
این مربی ورزشی با اشاره به اینکه گوشت و لوبیا منبع اصلی پروتئین هستند، گفت: پروتئین ماده‌ای ضروری برای رشد مغز و عضلات است. از گزینه‌های خوب برای دریافت پروتئین هم می‌توان به گوشت‌های کم‌چربی مثل مرغ و ماهی اشاره کرد. برای کم کردن میزان چربی و کلسترول گوشت، می‌توانید پوست و چربی‌های آن را جدا کنید.


وی تاکید کرد: سلامت و تغذیه‌ی حیوانات بر روی سلامت گوشت‌شان تأثیر می‌گذارد، بنابراین سعی کنید گوشت حیوانات علف‌خواری را مصرف کنید که از سلامت تغذیه‌شان اطمینان دارید.  


کرمی یادآور شد: از دیگر منابع پروتئین می‌توان به فیبر، عدس، لوبیا، نخود فرنگی، بادام، دانه‌های آفتابگردان و گردو اشاره کرد. محصولات مبتنی بر سویا نیز منابع خوبی برای دریافت پروتئین و همچنین جایگزین‌های سالمی برای گوشت هستند.


به گفته‌ی این کارشناس تربیت بدنی محصولات لبنی حاوی کلسیم، ویتامین D و دیگر مواد مغذی و حیاتی هستند.
وی می‌افزاید: البته این محصولات چربی زیادی هم دارند. بنابراین بهتر است از تکه‌های کوچک پنیر پرچرب، ماست و شیرهای کم‌چرب یا بدون چربی استفاده کرد. محصولات حاوی شیر گیاهی، مثل موادی که از سویا، تخم کتان و بادام تهیه شده‌اند نیز جایگزینی عالی برای محصولات لبنی گاوی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha