نایب رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران، با اشاره به انجام سنت قدیمی خانه تکانی در روزهای پایانی سال و در آستانه فرا رسیدن نوروز، از هموطنان خواست مراقب سلامت خود باشند.

مراقب آسیب های اسکلتی و عضلانی در خانه تکانی باشید

سلامت نیوز:نایب رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران، با اشاره به انجام سنت قدیمی خانه تکانی در روزهای پایانی سال و در آستانه فرا رسیدن نوروز، از هموطنان خواست مراقب سلامت خود باشند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،پرهام پارسانژاد، گفت: تعطیلات نوروز در پیش است و همچنان قرنطینه خانگی و پرهیز از سفر و بیرون رفتن غیر ضروری، مسئولانه ترین کاری است که هر شهروند اخلاق مدار برای حفظ جان هم وطنانش از خطر بیماری کرونا می‌تواند انجام دهد.


وی افزود: در این خانه نشینی طولانی باز هم توصیه بر این است که هم با کارهای خانه تحرک حفظ شود و هم با رعایت اصول فیزیوتراپی و دوری از عادات غلط حرکتی، از بروز آسیب‌های اسکلتی و عضلانی پیشگیری شود.

لیت‌های نظافتی و به اصطلاح خانه تکانی یکی از انتخاب‌های هموطنان است. از آنجا که اکثراً چنین کارهایی در وضعیت‌هایی انجام می‌شود که مفاصل، عضلات و اندام‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد، توصیه‌های فیزیوتراپی برای انجام صحیح خانه تکانی و آگاهی از تأثیر انجام اشتباه آن بر روی سیستم اسکلتی عضلانی می‌تواند حائز اهمیت باشد.


نایب رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران تاکید کرد: اینکه افراد در ماه‌های گذشته هیچ گونه فعالیت بدنی نداشته اند و بدن آنها برای انجام کارهایی مثل خانه تکانی آماده نباشد و بخواهند برای نجات از بی تحرکی در منزل به عنوان ورزش و کسب آمادگی جسمانی، سراغ خانه تکانی بروند، نکته قابل تأمل است که باید به آن دقت داشته باشیم.


وی افزود: علاوه بر این موضوع مدت زمان انجام کارهای نظافت و قرار گرفتن طولانی بدن در وضعیت‌های نامناسب است که می‌تواند سلامت فرد را به شدت تهدید کند. بنابراین به عنوان یک قانون کلی اگر تا به حال کارهای نظافت منزل را انجام نداده اید از کارهای سبک شروع کنید و زمان انجام این کارها در ابتدا سعی کنید تا جایی که می‌توانید به جای خم شدن به جلو از خم کردن زانوها برای انجام این فعالیت‌ها استفاده کنید.


پارسانژاد گفت: تمیز کردن پنچره ها یکی از موارد خانه تکانی ست که به علت خم و راست شدن و چرخش بیش از حد ستون فقرات و اندام‌های فوقانی حین انجام آن به ویژه با تکرار زیاد، ستون فقرات کمری و گردنی، شانه‌ها و آرنج‌ها در معرض آسیب هستند.


وی افزود: توصیه فیزیوتراپیست ها این است که هنگام تمیز کردن پنجره‌ها هرگز مدام از یک دست استفاده نکنید و مرتباً هنگام کار دست خود را تغییر دهید.


این فیزیوتراپیست گفت: هنگام کار در وضعیت خمیده به جلو قرار نگیرید و سعی کنید همواره هنگام پاک کردن پنجره در مقابل آن قرار بگیرید. از ابزار تلسکوپی تمیز کردن پنچره ها با دسته بلند استفاده کنید و تا حد ممکن برای نظافت پنجره‌ها از نردبان بالا نروید.
پارسانژاد افزود: استراحت‌های زودهنگام حین انجام طولانی مدت خانه تکانی فراموش نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha