تاخت و تاز کرونا در ابتلاء و گرفتن جان از مردان حکایت از ضرورت توجه بیشتر به سلامت جسمی و روحی آنان و کشیدن خط بطلان بر این فرهنگ "مرد باید که در کشاکش دهر، سنگ زیرین آسیاب باشد" دارد، توجهی که خانواده و جامعه با عملکرد خود به او می‌دهند.

شاخص‌های بهداشت روانی در مردان چیست؟

سلامت نیوز:تاخت و تاز کرونا در ابتلاء و گرفتن جان از مردان حکایت از ضرورت توجه بیشتر به سلامت جسمی و روحی آنان و کشیدن خط بطلان بر این فرهنگ "مرد باید که در کشاکش دهر، سنگ زیرین آسیاب باشد" دارد، توجهی که خانواده و جامعه با عملکرد خود به او می‌دهند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سلامت روان و مشکلات بهداشت روانی بدون در نظر گرفتن سن، جنس، نژاد یا پیشینه اجتماعی می‌تواند بر همه افراد تاثیرات مخرب بگذارد اما همواره چتر توجه ها بر سلامت روان کودکان و زنان سایه افکنده و اغلب اوقات مردان در این میدان توجه، مورد بی توجهی قرار گرفته اند. به ویژه در عرصه یکه تازی کرونا، مردان که بیش از سایر اعضای خانواده، بیشتر اوقات را خارج از خانه می گذرانند و برای لقمه نانی در معرض خطر ابتلاء قرار دارند تا آنجا که طبق آمار، مبتلایان و فوتی های کرونا در میان مردان بیش از زنان است، نیازمند توجه و رسیدگی بیشتر هستند. موضوعی که دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همواره بر آن تاکید و یادآور شده که امروز با توجه به شیوع کرونا، یکی از مهمترین مواردی که نباید در بین مردان، مورد غفلت قرار گیرد، پرداختن به آسیب‌های روانی است که آنها و در شرایط بسیار ناهموار اقتصادی کرونا، تحمل می‌کنند.

به گفته وزیر بهداشت، در فرهنگ ما متاسفانه اینگونه جا افتاده که مردان بزرگ، چون درختان ستبر، ایستاده می میرند یا مرد باید که در کشاکش دهر، سنگ زیرین آسیاب باشد. متاسفانه از دوران کودکی، نوجوانی و جوانی به ما می آموزند که مردان نباید گریه کنند و باید غم را در خودشان فرو ببرند و مسائل بهداشت روان برای مردان در کشورهایی مانند ما، یکی از اصلی ترین معضلات اجتماعی و نظام سلامت است.چگونگی حفظ سلامت جسم و روح مردان در بحران کرونا توسط شخص آنان و سایر اعضای خانواده، خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا را بر آن داشت تا با حسن بهرامنی روانشناس و مشاور خانواده به گفت و گو بنشیند. بهرامنی در این گفت و گو، با تاکید بر اینکه زن و مرد به عنوان مکمل یکدیگر، نقش ها و وظایفی ایفا می کنند تا زندگی سالم و سلامت برای خود و سایرین بسازند، گفت: ترکیب ایده ال یک رابطه انسانی خوب، در کنار هم بودن یک مرد سالم و یک زن سالم است زیرا معتقدیم زن و مرد دارای سلامت روانی، این سلامت را به خانواده ها منتقل می کنند. 


این روانشناس در پاسخ به این پرسش که نشانه های یک مرد دارای بهداشت روانی چیست؟ با بیان اینکه سلامت و بهداشت روان یعنی اینکه یک فرد به اندازه کافی درونگرا و برونگرا باشد و از مهارت های ارتباطی و اجتماعی خوبی برخوردار باشد، توضیح داد: بهداشت روان در مردان به این مفهوم است که او، یک فرد با ثبات و دارای امنیت رفتاری و ساختار فکری منظم و دقیقی باشد.وی ادامه داد: مرد دارای بهداشت روانی به اندازه کافی مهارت «نه گفتن»، «جرات ابراز وجود»، «کنترل استرس و خشم» و «مهارت حل مساله» را دارد و می تواند یک زندگی خوب را برای خود و کسانی که در کنار او قرار گرفته اند بسازد. بهرامنی با تاکید بر اینکه به مرد به عنوان نقش محوری، اساسی و ستون یک خانواده نگاه می شود و مسوولیت هایی همچون حفظ و امنیت خانواده، تامین اقتصاد و رفاه اجتماعی بر عهده او گذاشته شده است، تصریح کرد: مردان یک وظیفه بیرون از خانه و یک وظیفه داخل خانه دارند حال مردی که سلامت و تعادل و بهداشت روانی نداشته باشد نمی تواند با مسوولیت های خود سازگاری و هماهنگی پیدا کند یا آن را به خوبی انجام دهد. 


خانواده چه تاثیری بر تقویت یا تضعیف سلامت جسم و روان مرد دارد؟

این مشاور خانواده درباره نقش آفرینی اعضای خانواده در تقویت یا تضعیف سلامت جسم و روان مرد، با تاکید بر اینکه بخشی از سلامت و بهداشت روانی مرد در خانواده ای که تربیت شده ساخته می شود، توضیح داد: فرزندی که در خانواده ای که محبت، عشق، عاطفه، دوست داشتن و دوست داشته شدن به فرزند آموزش داده می شود، بزرگ می شود در بزرگسالی و وقتی خود صاحب خانواده شد می تواند همین عشق و محبت و دوست داشتن را به تک تک اعضای خانواده منتقل کند. وی تاکید کرد: بخشی دیگر از سلامت روانی مرد را جامعه با دادن شغل، فرصت کسب درآمد، تحصیلات و بستر مناسب برای اینکه بتواند حداقل زندگی را برای خانواده خود تامین کند به او می دهد. پس مردی که این ویژگی ها را از طرف جامعه دریافت کند قطع به یقین در سلامت و امنیت روانی بیشتری زندگی می کند. بهرامنی با اشاره به اینکه مردها مانند میوه نارگیل، یک پوسته سفت و یک مغز نرم دارند، گفت: خانواده و همسری که بتواند راه نفوذ به این پوسته سفت را پیدا کند به آن مغز شیرین و نرم می رسد. راه رسیدن به این هدف احترام گذاشتن و بزرگ دانستن او است در این حالت است که هر کاری خانواده بخواهد برایش انجام می دهند. 

این روانشناس یادآور شد: مردان خیلی نمی توانند ابراز احساسات و محبت خود را نشان دهند و این باعث می شود که سلامت روانی خانواده را مختل کنند پس باید فرصت ابراز احساسات برای او فراهم شود ضمن اینکه باید زمینه ای فراهم شود که مرد احساس کند همسرش به او وابسته است. وگرنه مردی که تحت الشعاع این ویژگی های روانی قرار نداشته باشد، کم کم این خلاء را در بدخلقی و بدرفتاری نشان می دهد. وی به خانواده ها توصیه کرد: با توجه به شرایط کرونایی موجود، وضعیت اقتصادی عده ای به هم ریخته و دچار کاهش درآمد شده اند پس فشار عصبی سختی را تجربه می کنند. از سویی دیگر بیش از اندازه در خانه ماندن، آنان را آزار می دهد چرا که بر خلاف زنان نمی توانند تولید سرگرمی کنند و این باعث تنش میان اعضای خانواده می شود. پس باید هم به آنان فرصت داد و هم اقتدارشان را حفظ کرد.


ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.


بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون بیش از ۱۲۰ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. 


ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.
جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.
به گفته سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جان باختگان کرونا از زمان شیوع کرونا ایران(اوایل اسفند ۹۸) تا کنون ۶۲ هزار و ۴۷۸ نفر از هموطنان جان خود را از دست داده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha