چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
کد خبر: 309934

مدیرکل دفترحفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آبیاری زمین‌های کشاورزی با آب‌های آلوده و فاضلاب صورت می‌گیرد که باعث آلودگی خاک می‌شود که به دنبال آن آلودگی محصولات کشاورزی را هم خواهیم داشت.

خاک زمین‌های کشاورزی به چه دلیل آلوده می‌شود؟

سلامت نیوز:مدیرکل دفترحفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: آبیاری زمین‌های کشاورزی با آب‌های آلوده و فاضلاب صورت می‌گیرد که باعث آلودگی خاک می‌شود که به دنبال آن آلودگی محصولات کشاورزی را هم خواهیم داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان،علی مریدی، مدیرکل دفترحفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص آلودگی زمین‌های کشاورزی و دلایل آلودگی در گفتگو با میزان گفت: بحث آلودگی خاک خصوصاً در حوزه کشاورزی سه تا سرمنشأ اصلی دارد، اولین و مهم‌ترین بحث استفاده از فاضلاب یا پساب‌های تصفیه نشده است برای آبیاری زمین‌های کشاورزی که این یک موضوع خیلی مهمی است که باعث آلودگی خاک در یک سری از زمین‌های کشاورزی شده است، استفاده می‌شود بخصوص زمین‌هایی که در نزدیکی شهر‌های بزرگ هستند.


مریدی با اشاره به اینکه مهمترین کانون کشاورزی در تهران جنوب تهران است، گفت: مهم‌ترین کانون کشاورزی در شهر تهران، در جنوب تهران است که در این منطقه آبیاری زمین‌های کشاورزی با آب‌های آلوده و فاضلاب صورت می‌گیرد که باعث آلودگی خاک می‌شود که به دنبال آن آلودگی محصولات کشاورزی را هم خواهیم داشت.


استفاده از سموم غیر مجاز زمین‌های کشاورزی را آلوده‌تر می‌کند
مدیرکل دفترحفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص استفاده از سموم گفت: یک موضوع دیگر استفاده از سموم است، استفاده از سموم غیر مجاز که بصورت بی‌رویه از سموم برای کشاورزی استفاده می‌شود، باعث می‌شود که بحث آلودگی خاک را هم داشته باشیم در واقع باید گفت که اراضی کشاورزی در کشورمان، تقریباً در کل کشور فراگیر است خصوصاً در جا‌هایی که ما کانون‌های کشاورزی داریم مثل استان‌های خوزستان مثل استان‌های شمالی کشور و در واقع یک سری جا‌هایی که کانون کشاورزی است مثل غرب کشور، که در این مناطق استفاده از سموم غیرمجاز یکی از منشأ‌های آلودگی خاک است.


وی ادامه داد: منشأ بعدی که آلودگی خاک می‌تواند داشته باشد بحث فاضلاب‌های صنایع است، بحث پساب‌های مربوط به شیرابه است که این‌ها اگر در نزدیکی کانون‌های کشاورزی باشند می‌توانند باعث آلودگی خاک شوند این سه دسته در واقع منابع آلوده عمده خاک محسوب می شوند.
مریدی توضیح داد: در حوزه کشاورزی خوشبختانه یک سری اقداماتی در حال انجام و پیگیری است در حوزه و بحث استفاده از پساب و فاضلاب‌ها که در این بخش برای آبیاری محصولات با کمک وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو یک تقسیم‌کاری صورت گرفته و نظارت‌های دقیق و جامعی انجام می‌شود.
وی تاکید کرد: برای اینکه تا حد امکان استفاده از فاضلاب برای آبیاری محصولات کشاورزی، مانع شود، گزارش‌های متعددی در این خصوص داریم از قبیل امحای محصولات کشاورزی که مستقیم به سلامت افراد مربوط می‌شود، که این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.


مدیرکل دفترحفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: باید آموزش و فرهنگ‌سازی و آگهی دهنده در خصوص نوع استفاده از سموم برای کشاورزی شکل بگیرد، چون بحث آبیاری با محصولات کشاورزی برای سلامت خود کشاورزان هم آسیب می‌زند، یعنی خود کشاورزان به عنوان کسی که در معرض آن آبیاری و آن فاضلاب هست در واقع می‌توان گفت که سلامتی آن‌ها هم دچار مخاطره می‌شود، و این باید درست و دقیق به کشاورزان اطلاع‌رسانی شود و در جریان قرار بگیرد.


وی عنوان کرد: کار‌های ترویجی هم با کمک جهاد کشاورزی شروع کردیم و محیط زیست هم پیگیر در حوزه بحث سموم و بحث مصرف کود که با همکاری جهاد کشاورزی، معاونت آب و خاک جهاد کشاورزی داریم که یک سری سموم و استفاده بیشتر از سمومی که قابلیت استفاده دارند و به دیگر گیاهان و حشراتی که برای برخی گیاهان و خاک نیاز است، آسیبی نرسانند.


مریدی مطرح کرد: همچنین سمومی که قابلیت استفاده ندارند در واقع استفاده از آن‌ها ممنوع شود و در خصوص استفاده از این سموم هم به کشاورزان اطلاع رسانی شود که این سموم غیرمجاز می‌تواند باعث آلودگی خاک شود و روی خود محصولات کشاورزی هم اثر بگذارد.


مدیرکل دفترحفاظت و مدیریت زیست محیطی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست توضیح داد: واقعیت این است که آلودگی خاک که در چند سال گذشته از آن غافل بودیم، بعد از ابلاغ قانون خاک پیگیری‌های مستمری روی آن شد، مشکلی که در آلودگی خاک بوجود می‌آید این است که مستقیم وارد چرخه غذایی ما می‌شود. یعنی شما استفاده‌های بی‌رویه و آلودگی‌هایی که در خاک ایجاد می‌شود بعد‌ها توسط ریشه گیاه جذب می‌شود و می‌تواند وارد چرخه غذایی شده و این می‌تواند سلامت را دچار مخاطره کند.


وی ادامه داد: به همین دلیل اخیرا با کمک وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی سند ملی امنیت غذایی تهیه می‌شود که یک سرفصل مهم آن بحث آلودگی مواد غذایی است و همین رابطه‌مند کردن مباحث مربوط به استفاده از سموم، بحث آبیاری‌های با استفاده از فاضلاب و مباحثی از این قبیل که اثر می‌گذارد روی سلامت محصولات غذایی به همین دلیل یک چتر مهم سند امنیت غذایی مربوط به موضوع سلامت غذا است


مریدی توضیح داد: جلسات نهایی در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ در خصوص سند ملی امنیت غذایی برگزار می‌شود، با ابلاغ این سند نهایی می‌توان امنیت غذایی و سلامت غذایی را مستند کرد. در واقع این سند ملی امنیت غذایی یک گام خیلی مؤثر به جلو هست که یک هماهنگی بین دستگاهی است برای اینکه ما بتوانیم غذای کافی، مطمین و سالم با کیفیت مناسب در اختیار شهروندان بگذاریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha