دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 310149

واژن همه افراد کمی بو دارد که می تواند در طول چرخه قاعدگی و با تغییر هورمون ها متفاوت باشد. با این حال تغییرات قابل توجه در بوی طبیعی واژن می تواند نشان دهنده مشکلی مانند عفونت باشد.

نکات مهم درباره بهداشت بانوان

سلامت نیوز:واژن همه افراد کمی بو دارد که می تواند در طول چرخه قاعدگی و با تغییر هورمون ها متفاوت باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، با این حال تغییرات قابل توجه در بوی طبیعی واژن می تواند نشان دهنده مشکلی مانند عفونت باشد.

علل طبیعی تولید بو 

چرخه قاعدگی

تعریق

ادرار

رژیم غذایی

بارداری

یائسگی 

بعضی از دلایل شایع بوی غیر طبیعی

 بهداشت ضعیف

 تاخیر در تعویض پد بهداشتی

pH نامنظم که می تواند محیطی برای باکتری های ناسالم ایجاد کند

واژینوز باکتریال (BV) یا واژینیت 

دلایل  ناشایع بوی غیرمعمول

 سرطان دهانه رحم

سرطان واژن 

چه زمانی پیگیری کنیم؟

معمولاً نگرانی به علت طبیعی بودن یا نبودن بوی واژن عادی است.با این حال، در صورت تداوم و ناخوشایند بودن بو، به خصوص اگر همراه با تغییر در رنگ و بافت ترشحات یا علایم دیگری مانند خارش یا درد باشد، بهتر است آزمایش دهید یا موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.هرچه رایحه طبیعی خود را بهتر بشناسید، تشخیص وجود مشکلات احتمالی آسان‌تر است. از این‌که با واژن و رایحه آن آشنا شوید خجالت نکشید و نترسید. در این صورت می‌توانید موارد غیر طبیعی را شناسایی کنید و آزمایش دهید.

  تشخیص بیماری

بسته به بوی واژن شما، پزشک  درباره علت آن سوءظن خاصی خواهد داشت.به منظور تأیید ظن خود، پزشک ممکن است نمونه‌ای از ترشحات شما را  بگیرد، pH واژن را بررسی کند یا آزمایش ها و معاینه های دیگری را انجام دهد. 

درمان

درمان بستگی به عامل بوی واژن دارد. گاهی اوقات این بوها به خودی خود از بین می رود. با این حال ممکن است  برخی افراد نیاز به درمان داشته باشند. 

پیشگیری

گاهی اوقات با تغییر هورمون طبیعی، بوی واژن به طرز ناخوشایندی تغییر می کند و طبیعی است.حفظ بهداشت مناسب به  کاهش بو کمک می کند و انجام آن بسیار ساده و آسان است.واژن عضوی  خود پاک ساز است که ترشحات آن به منظور سالم ماندن و خلاص شدن از سلول های مرده و باکتری هاست. واژن به طور طبیعی دارای تعادل باکتری‌های مفید و PH اسیدی است که به جلوگیری از عفونت کمک می کند.در حقیقت استفاده بیش از حد از برخی محصولات می تواند با ایجاد  نداشتن تعادل و تحریک شرایط را بدتر کند.

 چند نکته برای جلوگیری از بوی بد  

دوش گرفتن منظم   

استفاده از لباس زیر نخی تمیز و خشک   

رژیم غذایی سالم و مصرف مایعات کافی 

 خودداری از پوشیدن لباس‌های تنگ   

خودداری از مصرف مواد شوینده معطر و خوشبو کننده‌ها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha