خیلی دور نیست، بعد از ریل‌های راه‌آهن کمی دورتر از گلدسته‌های نورانی مسجد جمکران در محله‌ای، 179 خانوار که اغلب مهاجران استان‌های دیگر و افغانستان هستند دور هم جمع شده و در خانه‌هایی ناایمن و فرسوده زندگی می‌کنند.

«اسماعیل‌آباد» جابه‌جا می‌شود

سلامت نیوز:خیلی دور نیست، بعد از ریل‌های راه‌آهن کمی دورتر از گلدسته‌های نورانی مسجد جمکران در محله‌ای، 179 خانوار که اغلب مهاجران استان‌های دیگر و افغانستان هستند دور هم جمع شده و در خانه‌هایی ناایمن و فرسوده زندگی می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،درست است که نامش «اسماعیل‌آباد» است اما از آبادی تنها نامش را یدک می‌کشد.10 سالی می‌شود که مسئولان استان و شهر قم و حتی مسئولان کشوری تلاش دارند با ایجاد زیرساخت‌های شهری این محله را که جزو 11 منطقه حاشیه نشین استان است ساماندهی کنند.طرح جدید بازآفرینی«چهل اختران» و«اسماعیل‌آباد» تا یک ماه دیگر آماده می‌شود هفته گذشته «مهدی عبوری»، معاون وزیر راه و شهرسازی به قم سفر کرد و در دیداری که با مسئولان این استان داشت، اعلام کرد:

ساخت واحدهای مسکونی مقاوم و استاندارد و تأمین زیرساخت و خدمات پشتیبانی در محله اسماعیل‌آباد توسط وزارت راه و شهرسازی، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، خیرین و استانداری قم انجام می‌شود.عبوری، در این دیدار با اشاره به طرح امامزاده چهل اختران شهر قم، اظهار داشت: در 10 سال گذشته مراحل اجرایی این طرح در حال طی شدن است و تملک آن از سوی دولت به نمایندگی استانداری، راه و شهرسازی و شهرداری قم واگذار شده است، البته با توجه به حجم وسیع کار هنوز تملک‌های آن به سرانجام نرسیده است.

دولت در شرکت بازآفرینی شهری ایران در سال‌های گذشته حدود 12 میلیارد تومان تملک‌ها را در چهل اختران انجام داده است اما با طولانی شدن اجرای این طرح هزینه‌ها افزایش‌ یافته که به درخواست استاندار و پیگیری نمایندگان مجلس قرار شد مابقی هزینه‌های تملک اطراف امامزاده متناسب با رشد اقتصادی و ارزش املاک پشتیبانی‌ها توسط وزارت راه و شهرسازی انجام شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تصریح کرد: همچنین با دستور استاندار قم مقرر شد تهیه طرح جدید توسط معاونت عمرانی استانداری، شهرداری و اداره کل شهرسازی در یک ماه آینده به سرانجام برسد تا هم‌محله چهل اختران و هم‌محله اسماعیل‌آباد از این وضعیتی که امروز شاهد آن هستیم خارج‌شده و شاهد پویایی و سکونت متناسب در آن باشیم.

اسماعیل‌آباد جابه‌جا می‌شود

«بهرام سرمست»، استاندار قم در گفت‌و‌گو با «ایران» در این خصوص اظهار داشت: در جهت بازآفرینی و رفع محرومیت‌زدایی از محله‌های حاشیه‌نشین استان قرار است محله اسماعیل‌آباد شهرقم جابه‌جا شود.وی ادامه داد: در تفاهمی که با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) داشته‌ایم قرار شده این ستاد با در اختیار قراردادن زمین‌های پشتیبان و ایجاد زیرساخت‌ها ما را در راستای ساماندهی این محله همراهی کند.

 سرمست در مورد محله چهل اختران نیز خاطرنشان کرد: بر اساس اصلاح طرح جدید در ستاد بازآفرینی دستورات لازم به معاونت عمرانی و راه و شهرسازی و شهرداری داده‌ شده و قرار است این طرح تا یک ماه دیگر اجرایی شود. درست است که کار اصلی به اداره راه و شهرسازی محول شده اما در تمام مراحل در این طرح مشارکت خواهیم داشت.

استاندار قم با اشاره به‌همراهی دولت در سال‌های اخیر، گفت: شرکت بازآفرینی شهری ایران در بحث تملک‌های محله چهل اختران حدود 12 میلیارد تومان را بر عهده گرفته اما با طولانی شدن اجرای این طرح هزینه‌ها افزایش‌یافته و در حال حاضر از آنها خواسته شده مابقی هزینه‌های تملک اطراف امامزاده را هم تقبل کنند.محله‌های حاشیه‌ای از معضلات جدی استان«حسن صبوری»، مدیرکل راه و شهرسازی استان قم هم  اظهار داشت:

سکونتگاه‌های غیررسمی استان شامل محمدآباد، مهدیه، اسماعیل آباد، سیدمعصوم، شیخ آباد، انتهای شهید محلاتی، شهرک صاحب الزمان(عج)، شاد قلی خان، قلعه کامکار، علی آباد سعدگان، شهرک فاطمیه، شهرک توانیر و جمکران متأسفانه در سال‌های اخیر سبب بروز معضلات جدی در استان شده‌اند. وی ادامه داد: محله اسماعیل‌آباد که در منطقه پنج شهرداری واقع‌شده تنها یکی از این محله‌هاست. این محله حدود 30 تا 40 سال گذشته به‌صورت غیرقانونی توسط مهاجران تصرف‌شده است.

متأسفانه در آن سال‌ها مالکان این زمین‌ها که اغلب آنها در حال حاضر فوت کرده‌اند، از روی دلسوزی در آن مقطع به این مهاجران اجازه سکونت داده بودند و امروز این افراد خود را صاحب محله می‌دانند.

77 درصد ساکنان این محله اتباع خارجی هستند

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به اینکه 77 درصد ساکنان این محله را اتباع خارجی تشکیل داده‌اند، افزود:در حال حاضر 179 خانوار شامل 900 نفر دراین محله ساکن هستند که تنها 22 درصد آنان ایرانی و بقیه اتباع افغان هستند.وی بابیان اینکه تمام معابر این محله خاکی است، بیان کرد: هیچ استانداردی در ساخت و ساز‌های این محله رعایت نشده و اغلب خانه‌ها با استفاده از مصالح بازیافتی ساخته شده‌اند. در این محله، هیچ گونه امکانات رفاهی، ورزشی و بهداشتی وجود ندارد.

همچنین از نظر کالبدی منظر سکونتگاه‌های غیررسمی دچار از هم گسستگی است و این افراد در زمین‌های پست و فرودست که با مشکلات زیست محیطی متعددی روبه‌رو است، سکونت دارند. از سوی دیگر از آنجایی که این محله در نزدیکی مسجد مقدس جمکران و در مسیر عبور زائران و گردشگران واقع شده چهره ناخوشایندی را ایجاد کرده و ما در تلاشیم هر چه سریع‌تر با جا به‌جایی این محله این معضل را برطرف کنیم.

طرح جدید بازآفرینی تا یک ماه دیگر

آماده می‌شود این مقام مسئول از اجرای طرح جدید برای رفع محرومیت‌زدایی این محله خبر داد و گفت:طرح قبلی به یک سوم سهم دولت و شرکت بازآفرینی شهری ایران، یک سوم سهم استانداری و همچنین یک سوم سهم شهرداری قم اشاره دارد، اما طولانی شدن پروژه و افزایش هزینه‌ها سبب شد تا اصلاح این طرح در دستور کار قرار گیرد و آن طور که استاندار دستور داده‌اند طرح جدید تا یک ماه دیگر آماده می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ادامه داد: البته از مدت‌ها قبل ساماندهی این محله آغاز شد که این امر اعتراض برخی ساکنان منطقه را به‌دنبال داشته است. در بررسی‌های مشخص شده ۱۱۱ قطعه ساختمانی و ۹ معبر خاکی در این محله وجود دارد، ضمن آنکه محله اسماعیل آباد تنها دو واحد تجاری شامل یک نانوایی و یک سوپرمارکت دارد. ما تلاش داریم با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در این موضوع و البته همراهی شرکت بازآفرینی شهری ایران، ساماندهی این محله را هرچه سریع‌تر به سرانجام برسانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha