سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، وضعیت تامین خون در کشور را توضیح داد.

کمبود خون در کدام گروه های خونی بیشتر است/ نیاز به خون دو استان

سلامت نیوز:سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، وضعیت تامین خون در کشور را توضیح داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،بشیر حاجی بیگی به تشریح وضعیت تأمین خون در کشور پرداخت و گفت: روزه داری منعی جهت اهدای خون نیست.


وی با عنوان این مطلب که در حال حاضر اهدای خون هیجانی جای خود را به تصمیم آگاهانه و اهدای خون مسئولانه داده است، افزود: در کشور ما اهدای خون صد درصد داوطلبانه است و ایران از کشورهای پیشرو در جهان در حذف خون جایگزین بوده است.


حاجی بیگی با اشاره به وضعیت اهدای خون در ماه مبارک رمضان، گفت: هموطنان، اهدای خون را مختص به شب‌های قدر نکنند زیرا نیاز به خون و فرآورده‌های خونی، روزانه و همیشگی است.


سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، با عنوان این مطلب که وضعیت اهدای خون در کل کشور قابل قبول است، ادامه داد: مساعدت‌های انجام شده با سازمان انتقال خون در وزارت کشور، نیروی انتظامی و پلیس راهور، ستودنی است. به طوری که بخشودگی جرایم رانندگی اهداکنندگان خون در روزهای مراجعه به سازمان انتقال خون، کمک بزرگی برای تأمین خون و فرآورده‌های خونی در سراسر کشور است.


وی افزود: در حال حاضر نیاز به خون و فرآورده‌های خونی در کلانشهرها بیشتر احساس می‌شود و فعلاً در استان‌های هرمزگان و اردبیل، نیاز به خون و همکاری اهداکنندگان خون در این دو استان هستیم.


حاجی بیگی با عنوان این مطلب که اهدای خون در تمامی مراکز انتقال خون سراسر کشور در شرایط کاملاً استریل انجام می‌شود، گفت: تمامی تجهیزات مورد استفاده در پروسه اهدای خون، کاملاً استریل و یکبار مصرف است.


وی افزود: هموطنانی که گروه خونی آنها منفی است و همچنین اهداکنندگان گروه خونی AB مثبت اقبال بیشتری نسبت به اهدای خون داشته باشند.
سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، از رشد یک درصدی آمار اهدای خون در دهه اول ماه رمضان ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۹ خبر داد و گفت: بیشترین میزان رشد اهدای خون مربوط به استان‌های آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، قزوین و خراسان جنوبی بوده است.


حاجی بیگی ادامه داد: در دهه اول ماه رمضان در سراسر کشور ۴۱ هزار واحد خون اهدا شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، یک درصد افزایش داشته است.


وی افزود: در فروردین ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۹، نزدیک به ۱۷ درصد رشد اهدای خون داشته ایم.
سخنگوی سازمان انتقال خون ایران تاکید کرد: بیشترین میزان اهدای خون در فروردین ۱۴۰۰ مربوط به استان‌های ایلام، آذربایجان شرقی و قزوین بوده است.
حاجی بیگی گفت: در کل کشور ۱۹۹۲۷۱ نفر جهت اهدای خون مراجعه داشته اند که ۱۶۱۵۸۰ واحد خون اهدا شده است.


وی افزود: طی این مطلب ۲۶۷۴۲۵ واحد خون و فرآورده‌های خونی نظیر گلبول قرمز فشرده شده، پلاکت و پلاسما در بین مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشور توزیع شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha