قله موج چهارم کرونا را پشت سر گذاشتیم. هفته گذشته تعداد بیماران بستری ۱۵درصد کاهش داشته است. اما به گفته مسوولان ستاد ملی مبارزه با کرونا همچنان با نوسانات کرونایی مواجهه هستیم و وضعیت کنونی ناپایدار و شکننده است.

وضعیت کرونایی همچنان حساس است

سلامت نیوز:قله موج چهارم کرونا را پشت سر گذاشتیم. هفته گذشته تعداد بیماران بستری ۱۵درصد کاهش داشته است. اما به گفته مسوولان ستاد ملی مبارزه با کرونا همچنان با نوسانات کرونایی مواجهه هستیم و وضعیت کنونی ناپایدار و شکننده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،به همین دلیل باید در فضای عمومی ماسک بزنیم و پروتکل‌ها را همانند روزهای گذشته رعایت کنیم؛ البته براساس آمارها میزان رعایت مردم به 90درصد رسیده است و مردم در روزهای ماه مبارک رمضان و عید فطر پروتکل‌ها را به‌خوبی رعایت کرده‌اند. خوشبختانه روند واکسیناسیون به‌خوبی پیش می‌رود. تاکنون دومیلیون و ۳۲هزار و ۱۶۲نفر دوز اول واکسن کرونا و ۳۸۸هزار و ۸۲۱نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به دومیلیون و ۴۲۰هزار و ۹۸۳دوز رسیده است.متوسط کشوری میزان مرگ به بستری در موج چهارم کرونا نسبت‌به موج سوم نصف شده است. وضعیت کرونایی در بیشتر استان‌های کشور آرام است اما شرایط کرونایی تهران و برخی شهرها همچنان با آرامش فاصله دارد.

«سعید نمکی» وزیر بهداشت در ستاد استانی مقابله با کرونا در مشهد مقدس گفت: با همه سلول‌هایم باید از مردم عزیز سرزمینم تشکر کنم که در اوج تنگدستی رعایت‌های عظیم کردند. از اینکه مردم در این ماه مبارک رمضان و لیالی قدر چه زیبا رعایت کردند باید تشکر کنم. چندی پیش یکی از رسانه‌های بیرونی دو عیب بر من گرفت که البته هر دو را سند افتخار خود می‌دانم و آن رسانه اسمش را می‌گذاشت عدم توفیق در مدیریت کرونا و آن را ناشی از دو چیز می‌دانست؛ یک اینکه ما در بحث کرونا تبعیت کردیم از فرمایشات مقام معظم رهبری و دوم اینکه ما در برگزاری مراسم دینی سخت نگرفتیم.

واقعیت آن است که لیالی قدر را که نگاه می‌کنم و برگزاری عید فطر را مرور کردم، افتخار کردم به اینکه اعتماد کردم به جمعیت مذهبی و خواهش کردم که رعایت کنند.وزیر بهداشت ادامه داد: قبل از اینکه موج چهارم بیاید و قبل از عید، دوستان دانشگاهی شاهدند که از آن‌ها تقاضا کردم که خودتان را آماده کنید برای یکی از سنگین‌ترین امواج و طوفان‌هایی که می‌آید؛ چراکه وقتی دیدم ویروسی به نام ویروس انگلیسی نظام بهداشت و درمان انگلیس و اروپا و آمریکا را به زانو درآورد و مرگ‌های بالای چند هزار را رقم زد، یعنی ویروس بسیار چموش‌تر است چه در قدرت سرایت و چه در بیماری‌زایی و چه در مرگ‌ومیر.وزیر بهداشت افزود: در این ایام چند کار ویژه کردیم که اگر عنایت پروردگار نبود هیچ‌کدام از این‌ها کارساز نبود.

آنچه ما را لحظه‌به‌لحظه در این شرایط بسیار سخت تحریم به سمت‌وسوی درست هدایت کرد، ذات الهی بود. در کنار آن همت و تلاش و مدیریت بی‌وقفه همکاران‌مان و همدلی و وفاق ملی که در کشور حاصل شد و رعایت مردم در همه امور.دکتر «سیماسادات لاری» درباره وضعیت بیماری کووید۱۹ بیان کرد: در هفته گذشته شاهد کاهش ۱۵/۲درصدی در تعداد بیماران بستری کرونا، کاهش ۹/۵درصدی در تعداد بیماران فوت‌شده به‌علت کرونا و همچنین کاهش ۱۶.۶درصدی در موارد سرپایی مثبت شناسایی‌شده نسبت‌به هفته قبل‌تر در کشور بودیم.

استان‌های ایلام، همدان، چهارمحال‌وبختیاری، تهران و لرستان در هفته‌ای که گذشت دارای بیشترین میزان بروز موارد مثبت بستری و استان‌های مرکزی، البرز، قم، همدان و آذربایجان‌شرقی دارای بیشترین میزان بروز موارد مرگ‌ومیر ناشی از بیماری بوده‌اند.

معاون وزیر بهداشت گفت: روند کاهشی در موارد بستری بیماران کووید۱۹ در کشور در استان تهران بسیار کند و ناچیز بوده و وضعیت در استان تهران حساس و ناپایدار است و هرگونه سهل‌انگاری در عمل به توصیه‌های بهداشتی می‌تواند نمودار موارد بیماری در این استان را دوباره صعودی کند.

گذر از خیز چهارم بیماری در کشور و خروج بسیاری از شهرستان‌ها از وضعیت قرمز و نارنجی نباید موجب ساده‌انگاری شرایط شود. میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور درحال‌حاضر با حد مطلوب فاصله زیادی دارد.

تغییر الگوی بسترهای کرونایی در کشور

دکتر علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران هم در جلسه این ستاد گفت: شرایط تهران همچنان ناپایدار و شکننده است.روز گذشته که در کشور شرایط آرامی را درزمینه کرونا داشتیم، در تهران ۱۲۰۰نفر بستری شدند. شرایط تهران با هیچ نقطه‌ای از کشور قابل مقایسه نیست و باید پیگیر رعایت دستورالعمل‌ها باشیم. وی تاکید کرد: با برنامه‌ریزی و همکاری وزارت بهداشت در تلاشیم تا از امکانات نرم‌افزاری برای ثبت و تزریق واکسن استفاده کنیم که ازدحامی ایجاد نشود.

راه‌اندازی واکسیناسیون خودرویی هم برنامه خوبی است که از ازدحام جمعیت جلوگیری می‌کند و در حال اجراست. مردم توجه داشته باشند با وجود دریافت واکسن حتما باید رعایت مسائل بهداشتی و استفاده از ماسک همچنان ادامه داشته باشد. باید تا حد امکان از ایجاد تجمع پیشگیری شود و در صورت امکان تجمع‌ها به زمان دیگری موکول شود.

فرمانده ستاد مقابله با کرونای کلانشهر تهران با اشاره به وجود آلودگی همگن در ۲۲منطقه تهران گفت: در این شرایط با کنترل قطعی بیماری هنوز فاصله داریم.دکتر زالی با اعلام اینکه اگر شرایط غیرمترقبه‌ای رخ ندهد تا اواسط هفته آینده به الگوی کشوری می‌رسیم، گفت:‌ الگوی تهران با سایر مناطق کشور متفاوت است و همواره تغییرات در این کلانشهر با تاخیر بیشتری رخ می‌دهد.

در ۲۴ساعت گذشته با افزایش بستری‌ها روبه‌رو بودیم. در این مدت ۱۲۰۰نفر بستری شدند که ۲۵۰نفر از آن‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه هستند. در مجموع ۶هزار و ۹۹۲نفر بیمار بستری داریم که ۱۵۰۰نفر در بخش مراقبت‌های ویژه هستند، گفت: در تهران به‌علت شکل‌گیری خوشه‌های بالقوه بیشتر از جاهای دیگر با موج‌های بیماری کرونا روبه‌رو هستیم که این روند به‌علت تجمع جمعیتی و تراکم بالا و رفت و آمد است.

وی افزود: امروز شاهد تغییر در الگوی بستری در کشور هستیم، در استان‌هایی مثل سیستان‌وبلوچستان یا هرمزگان که حتی شهرهای آبی نیز در آن‌ها بود، شاهد افزایش بستری هستیم که نشان می‌دهد مبادی جنوبی در جنوب‌شرق کشور از کانون‌های بالقوه هستند و تهران نیز به‌علت اینکه مقصد بسیاری از سفرهای کشوری است، مستعد آلودگی است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha