نظر به اهمیت موضوع کمبودهای دارویی در کشور و لزوم اطلاع‌رسانی صحیح به بیماران و همکاران درباره‌ توزیع داروها در داروخانه‌های سراسرکشور، سامانه‌ الکترونیکی داروخانه داروگ که اولین سامانه‌ ارتباطی بین مردم، داروخانه‌ها و شرکت‌های توزیع‌کننده است با هدف تبادل و تامین زنجیره‌ دارویی، فعالیت خود را در این عرصه مهم آغاز نموده است. محور فعالیت این سامانه، تمرکز بر داروخانه‌ها به عنوان واسطه‌ صنعت دارویی است.

داروگ ، سامانه آنلاین تبادل دارو

سلامت نیوز:  با توجه به اهمیت موضوع کمبودهای دارویی در کشور و لزوم اطلاع‌رسانی صحیح به بیماران و همکاران درباره‌ توزیع داروها در داروخانه‌های سراسرکشور، سامانه‌ الکترونیکی داروخانه داروگ  که اولین سامانه‌ ارتباطی بین مردم، داروخانه‌ها و شرکت‌های توزیع‌کننده است با هدف تبادل و تامین زنجیره‌ دارویی، فعالیت خود را در این عرصه مهم آغاز نموده است.

محور فعالیت این سامانه، تمرکز بر داروخانه‌ها به عنوان واسطه‌ صنعت دارویی است.

داروگ بزرگ‌ترین شبکه خصوصی از داروخانه‌های سراسر کشور و سامانه‌ای هوشمند و جامع تبادلات دارویی بوده که به عنوان اولین سامانه آنلاین داروخانه، فعالیت خود را در حوزه سلامت دیجیتال آغاز کرده است. در حال حاضر ۹۵۰۰ داروخانه از ۱۳۰۰۰ داروخانه خصوصی و دولتی کشور، عضو سامانه آنلاین داروگ هستند.

 

همان طور که می‌دانیم، مصرف برخی داروها برای بعضی از افراد بسیار ضروری است و همچنین برخی داروهای حیاتی، کمیاب هستند و به سختی می‌توان آن‌ها را تهیه کرد. هدف داروگ تامین داروهای ضروری مردم و دسترسی آسان آن‌ها به انواع محصولات دارویی و غیر دارویی مورد نیاز آن‌هاست.

همچنین هدر رفت داروها به دلیل خرید بیش از نیاز داروخانه‌ها و گذشتن تاریخ مصرف آن‌ها اتفاق می‌افتد،‌ در صورتی که می‌تواند در داروخانه‌ای دیگر، نیاز فردی را تامین کند. هدف سامانه داروگ کاهش دور ریز دارو و ایجاد امکان تبادل دارو بین داروخانه‌ها است.

داروخانه‌ها می‌توانند اطلاعات و نیازهای خود را در سامانه‌ای قانونمند و رسمی به اشتراک بگذارند و خریدی ایمن و باکیفیت داشته باشند.

سامانه اینترنتی داروگ به زودی امکان دریافت آنلاین محصولات و خدمات داروخانه های دارای مجوز فعالیت آنلاین را برای مردم از طریق جستجوی پیشرفته محصول در سایت فراهم‌ می‌کند.

چگونگی تبادل دارو در سامانه‌ داروگ

در سامانه‌ داروگ پس از احراز هویت حقیقی و حقوقی داروسازان، توسط کارشناسان داروگ، پنل کاربری داروخانه در دسترس داروساز قرار می‌گیرد.

در بخش ثبت محصولات و ثبت پک، داروسازان می‌توانند اقلام مورد نظر خود برای تبادل دارو را به دو شکل لیست (همه دسته‌هایی دارویی) و پک (دسته‌های خاص) ثبت کنند.

پس از ثبت محصولات این سامانه هوشمند با توجه به موارد زیر، نزدیک‌ترین و شبیه‌ترین لیست‌ها به اقلام مطلوب داروساز را از طریق پیامک و سیستم اعلان ویژه در پنل کاربری به اطلاع او می‌رساند.

• دسته‌های دارویی مورد علاقه داروساز

• رفتار و علایق داروساز در تبادلات قبلی او

با انتخاب لیست مورد نظر برای تبادل، پیامک درخواست تبادل به داروسازی که آن لیست را ثبت کرده، ارسال می‌شود و آن داروساز با مراجعه به پنل کاربری خود و بررسی پیشنهاد شما، درخواست را تایید می‌کند.

در آخرین مرحله، اطلاعات تماس و آدرس پستی دو طرف تبادل پس از پرداخت پورسانت داروگ برای آن‌ها نمایش داده می‌شود.

لازم به ذکر است که جا به جایی فیزیکی دارو و مسئولیت انجام تبادل بر عهده طرفین تبادل بوده و داروگ صرفاً اطلاعات شناسایی داروخانه داروساز و اقلام ثبت شده را در اختیار طرفین قرار می‌دهد. علاوه بر این، بعد از هر تبادلی باید فاکتور از سوی داروخانه مبدا چاپ گردیده و همراه با محصولات درخواست شده به داروخانه‌ مقصد ارسال گردد. ذکر این نکته مهم نیز الزامی است که ثبت نام و آغاز فعالیت در سامانه داروگ به منزله پذیرش تمامی قوانین و مقرارت است.

مزایای تبادل دارو با سبد سامانه داروگ

این سامانه افتخار ثبت رکورد رسمی انجام بیشترین تعداد مبادلات اقلام دارویی در سراسر کشور در یک روز، یک هفته و یک ماه را از طریق سامانه داروگ در زمستان ۹۹ دارد. از مزایای تبادل دارو از طریق این سامانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• تبادل دارو در داروگ به منظور تامین نیاز عموم مردم به داروهای ضروری، کمیاب و کاهش دور ریز انواع دارو انجام می‌شود.

• تبادل دارو باعث می‌شود که داروخانه‌ها بتوانند نیاز خود اعم از داروهایی که کمبود دارند یا داروهای کمیاب مورد نیاز مشتری‌های خود را تامین کنند.

• تبادل دارو باعث می‌شود که داروخانه‌ها بتوانند مازاد مصرف خود را با داروخانه‌های دیگر به اشتراک بگذارند یا با داروهای مورد نیاز خود، مبادله کالا به کالا انجام بدهند.

علاوه بر تبادل دارو و تهیه داروهای کمیاب، امکان کسب اطلاعات درباره داروهای گوناگون(دانش نامه دارویی)، جستجوی داروخانه، درخواست دارو و کاریابی از جمله دیگر خدمات داروگ است. با عضویت در سامانه اینترنتی داروگ می‌توانید از این خدمات بهره ببرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha