از زمانی که به‌طور رسمی شیوع ویروس کرونا در کشور اعلام شد؛ خانه‌نشینی، اضطراب و ترس این پرسش را در ذهن همه ایجاد می‌کرد که چه زمانی شرایط به حالت عادی بازمی‌گردد، برخی می‌گفتند با گرم شدن هوا ویروس بر سطوح نمی‌ماند و اوضاع بهبود پیدا می‌کند، مدتی گذشت فرضیه‌ گرم شدن هوا منتفی شد. اولین و مهم‌ترین علت شیوع؛ مجاری تنفسی، چشایی و بویایی شناخته شد و متهم ردیف اول انسان‌ها شدند.

با واکسن، روئین‌تن نمی‌شوید

سلامت نیوز: از زمانی که به‌طور رسمی شیوع ویروس کرونا در کشور اعلام شد؛ خانه‌نشینی، اضطراب و ترس این پرسش را در ذهن همه ایجاد می‌کرد که چه زمانی شرایط به حالت عادی بازمی‌گردد، برخی می‌گفتند با گرم شدن هوا ویروس بر سطوح نمی‌ماند و اوضاع بهبود پیدا می‌کند، مدتی گذشت فرضیه‌ گرم شدن هوا منتفی شد. اولین و مهم‌ترین علت شیوع؛ مجاری تنفسی، چشایی و بویایی شناخته شد و متهم ردیف اول انسان‌ها شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،حالا دیگر جز کشف واکسن هیچ راهی برای بازگشت به شرایط عادی وجود نداشت؛ واکسنی که در بهترین حالت بیشتر از یکسال طول می‌کشید تا کشف و اثرگذاری آن مورد تایید قرار گیرد. اولین واکسن‌های کشف‌شده فایزر و مدرنا بودند که اولویت استفاده از آن‌ها مردمان کشور تولیدکننده بودند. کم‌کم واکسن‌های دیگر هم از راه رسیدند اما ورود آن‌ها به پروژه کواکس مدتی طول کشید و ایران در نهایت با تاخیر اقدام کرد که نتیجه آن واردات بیش از پنج‌میلیون دوز واکسن تاکنون بوده است.

اما بعد از گذشت مدتی از واکسینه شدن برخی گروه‌های جمعیتی، موضوعی که نشانه‌هایش در بیمارستان‌ها ظاهر شد، حضور افراد واکسینه‌شده مبتلا به کووید19 بود که حال برخی از آن‌ها نیز وخیم شده بود. بسیاری از این افراد با این نگاه که واکسیناسیون فردی آن‌ها سبب خواهد شد دیگر در معرض ابتلای بیماری قرار نگیرند، از زدن ماسک خودداری کرده و با نقض پروتکل‌های بهداشتی، دورهمی و مهمانی‌ها را که بیش از یکسال و اندی به کنار رفته بود، برقرار کردند.

این درحالی است که مطابق با اعلام سازمان بهداشت جهانی تا زمانی که درصد زیادی از جمعیت واکسینه نشوند، کنار گذاشتن پروتکل‌های بهداشتی مجاز نیست و با احتمال بالا شیوع ویروس ادامه پیدا خواهد کرد. اتفاقی که در سایه ضعف شدید اطلاع‌رسانی از سوی وزارت بهداشت کشور را فراگرفت و حالا مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا  اعلام کرده که امروز بیمارستان‌ها پر از افرادی است که واکسن دریافت کرده اما باز به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌ها مبتلا به کرونا شده‌اند.عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به این پرسش که چه زمانی افراد مجاز به برداشتن ماسک بعد از واکسینه شدن، هستند می‌گوید: تا درصد بالایی از جامعه واکسینه نشود، همچنان رعایت پروتکل‌ها بهترین راه برای پیشگیری از بیماری است.

دکتر مینو محرز اضافه می‌کند: خطر ابتلا پس از تزریق واکسن پابرجاست؛ بنابراین افراد پس از دریافت واکسن تا زمانی که اغلب افراد جامعه واکسینه شوند، نباید ماسک خود را بردارند. مبتلایان جدید بیشتر از میان کسانی هستند که واکسن دریافت کرده‌اند و پس از آن از رعایت فاصله‌گذاری دست برداشته‌اند و با این کار، هم خود و هم اطرافیان را دچار بیماری کرده‌اند.

به گفته او؛ در کشورهای اروپایی و آمریکایی که اکثر افراد واکسینه شده‌اند، دولت‌ اعلام کرده است که افراد می‌توانند ماسک خود را بردارند. محرز تاکید می‌کند: ‌با توجه به جهش‌های متعدد ویروس کووید19، هنوز نمی‌دانیم که واکسن‌های موجود تا چه حد در برابر این جهش‌ها موثر هستند. بنابراین باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرد. حتی ابتلای چندباره به کرونا نیز ایمنی دائمی نمی‌دهد. در مورد واکسن‌ها نیز همینطور است و تزریق واکسن، ایمنی دائمی ایجاد نمی‌کند. به گفته کارشناسان؛ تاثیر واکسن‌های موجود کرونا بین 6ماه تا یکسال باشد. بعد از آن باید دوباره واکسن کرونا را تزریق کرد.

همانطور که مینو محرز نیز تاکید کرد؛ شکی نیست که واکسیناسیون عمومی می‌تواند رفته‌رفته ریشه کرونا را بخشکاند اما اینکه هنوز 10درصد جامعه هم واکسن دریافت نکرده باشند و بعد از تزریق واکسن کرونا به رها کردن پروتکل‌های بهداشتی روی بیاوریم، کاملا آسیب‌زننده است. از سوی دیگر، پزشکان متخصص نیز بارها اعلام کرده‌اند تزریق واکسن فقط جلوی مرگ‌ومیر افراد و شدت یافتن بیماری را خواهد گرفت و دلیلی بر رعایت نکردن پروتکل‌ها نیست. 

محمدرضا محبوب‌فر، عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران معتقد است؛ زمانی که فردی واکسن کرونا دریافت می‌کند، حتی اگر به کرونا هم مبتلا شود، به احتمال بسیار قوی دچار عوارض حاد بالینی نمی‌شود. یعنی واکسن زدن به احتمال بسیار قوی، مانع از آن می‌شود که بیمار مبتلا به کرونا فوت کند.

همچنین واکسن زدن به احتمال بسیار زیاد، مانع از آن خواهد شد که فرد حتی در صورت ابتلا به کرونا به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نیاز داشته باشد. این یافته‌ها درباره انواع واکسن کرونا، بسیار امیدوارکننده است. درعین‌حال باید این هشدار جدی را هم در نظر داشت که فرد حتی پس از تزریق واکسن کرونا هم ممکن است ناقل ویروس کووید19 باشد. بنابراین اینکه فردی پس از واکسن زدن فکر کند که حالا می‌تواند ماسک را بردارد و مثل دوران قبل از کرونا رفتار کند، برداشت بسیار اشتباهی است. این کار می‌تواند سلامت اطرافیان را هم به خطر بیندازد.

او می‌گوید: افرادی که واکسیناسیون نوبت اول خود را انجام داده‌اند باید همچنان از ماسک استفاده کرده و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. افرادی که واکسیناسیون نوبت دوم را انجام دادند باید پس از دو هفته از انجام آن، ماسک را بردارند و به زندگی عادی برگردند و هشت ماه بعد واکسن نوبت سوم را به‌عنوان یادآور دریافت کنند. کسانی که واکسن نوبت دوم آن‌ها به تعویق افتاده کماکان باید پروتکل‌های بهداشتی از جمله ماسک و موارد دیگر را رعایت کنند و هرگونه کوتاهی در این زمینه جان افراد را به‌خطر می‌اندازد.

ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید می‌کند که مردم باید برای حفظ سلامت خانواده خود و جامعه افراد واکسینه‌شده تمام پروتکل‌های بهداشتی را برای پیشگیری از انتشار بیماری کووید۱۹شامل ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی، پرهیز از حضور در مکان‌های پرجمعیت را رعایت کنند. زمانی که تمام افراد حاضر در یک جمع واکسینه شوند، می‌توان در مورد کاهش محدودیت‌های مرتبط با پیشگیری از بیماری کووید۱۹ اظهارنظر کرد، تا واکسیناسیون عمومی یا حداقل ۷۰ تا ۸۰درصدی انجام نشده نمی‌توان گفت هیچ فردی، حتی واکسینه‌شده را هم در برابر کرونا ایمن دانست. افرادی که واکسینه می‌شوند نیز می‌توانند در زمان مواجهه با ویروس کرونا به صورت ناقل بدون علامت، ویروس را به نزدیکان خود منتقل کنند؛ یعنی باید توجه کرد فردی که واکسینه می‌شود نیز تا دو یا سه هفته اول هم می‌تواند ناقل ویروس باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha