بیش از یکسال است که جهان درگیر ویروس کرونا شده و تاکنون میلیون ها نفر به این ویروس مبتلا شده و تعداد زیادی از این افراد نیز درگذشته اند. متاسفانه پژوهش ها نشان می دهد این بیماری دارای تبعات و عوارض متعددی است.

کرونا غشای خاکستری مغز را کاهش می دهد

سلامت نیوز: بیش از یکسال است که جهان درگیر ویروس کرونا شده و تاکنون میلیون ها نفر به این ویروس مبتلا شده و تعداد زیادی از این افراد نیز درگذشته اند. متاسفانه پژوهش ها نشان می دهد این بیماری دارای تبعات و عوارض متعددی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، بررسی های پیشین پژوهشگران نشان می داد ویروس کرونا می تواند بر مغز نیز اثر بگذارد اما مطالعات جدید نشان می دهدعلاوه بر این ، ابتلا به کرونا حتی ممکن است حجم ماده خاکستری را در شبکه مغزی کاهش دهد.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که رابطه ای قوی بین کاهش میزان ماده خاکستری در مغز و افزایش احتمال معلولیت در بیماران مبتلا به کرونا، حتی شش ماه پس از ترخیص از بیمارستان وجود دارد. به باور پژوهشگران ماده خاکستری موجود در شبکه فرونتال مغز ممکن است یک مکان اصلی برای بروز آسیب های مغزی ناشی از کرونا بوده و این سطح آسیب می تواند حتی فراتر از آسیب ناشی از مواردی حاد و جدی همچون سکته مغزی محسوب شود.

ماده خاکستری ترکیبی از دندریت ها، آکسون های بدون میلین و گلیا هستند که وظیفه پردازش اطلاعات ، کنترل فعالیت عضلانی - حسی ، حافظه و احساسات را بر عهده دارد.
برای انجام این مطالعه ، محققان اسکن توموگرافی کامپیوتری را در ۱۲۰ بیمار ، از جمله ۵۸ فرد مبتلا به  کووید ۱۹ حاد و  ۶۲ نفر که به ویروس کرونا مبتلا نبوده ولی از نظر سن ، جنس و بیماری های زمینه ای همسان بودند ، تجزیه و تحلیل کردند. به گزارش سیناپرس، کوایکوای دوان  (Kuaikuai Duan) پزوهشگر ارشد این تیم تحقیقاتی و دانشجوی دکترای دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر در دانشکده فنی جورجیا در این رابطه گفت: دانش نشان داده است که ساختار مغز بر عملکرد آن تأثیر می گذارد و حالت غیرعادی مغز به عنوان یکی از ویژگی های اصلی کووید ۱۹ شناخته می شود.

طبق نتایج این مطالعه ، بیماران مبتلا به کرونا در مقایسه با افراد عادی حاضر در پژوهش، دارای سطح بالایی از آسیب در مغز خود شده و این عارضه عموما با کاهش حجم ماده خاکستری همراه بود.

در این میان نکته قابل تاملی نیز وجود دارد که بر اساس ان می توان استنباط کرد که به نظر می رسد اکسیژن درمانی نیز میزان خطر این نوع از آسیب مغزی را در این بیماران افزایش می دهد ، در حالی که افرادی که اکسیژن درمانی دریافت نمی کنند در معرض خطر کمتری قرار دارند.

علاوه بر این در بررسی شرایط مغزی افراد حاضر در این مطالعات مشخص شد، کاهش قابل توجهی در حجم ماده خاکستری در بخش های مختلف مغز افراد مبتلا به کرونا که دارای تب شدید هستند به نسبت بیماران کرونایی بدون تب دیده می شود.

در خاتمه، محققان اعلام کردند که بیماری کرونا  ممکن است به دلیل تب یا کمبود اکسیژن  به شبکه فرونتال مغز آسیب برساند. این موضوع نشان می دهد که ناهنجاری های ماده خاکستری در ناحیه پیشانی مغز ممکن است دلیل اصلی  نوسانات خلقی در بیماران کرونایی محسوب شود.

پژوهشگران توصیه می کنند کسانی که از کووید ۱۹ بهبود یافته اند باید خود را از نظر علائم غیرمعمول کنترل کنند. پیشنهاد می شود این بیماران حداقل ۸ الی ۹ ساعت در روز خوابیده و مواردی همچون  کنترل استرس ، ورزش ، کنترل سطح قند خون ، شرکت در فعالیتهای مختلف سرگرم کننده و مصرف زیاد پروتئین ، میوه ، سبزیجات و چربی های سالم را در برنامه زندگی خود گنجانده و به این ترتیب علائم و تبعات ناشی از عوارض جانبی کرونا را کاهش دهند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Neurobiology of Stress Journal منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha