شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 312913

نفخ شکم حالتیست که شکم باد می‌کند که این حالت اغلب بعد از غذاخوردن اتفاق می‌افتد. این مشکل به ندرت نشانه یک بیماری جدی است اما باعث ایجاد درد و ناراحتی می‌شود.

غذاها ی نفاخ را بشناسید

سلامت نیوز: نفخ شکم حالتیست که شکم باد می‌کند که این حالت اغلب بعد از غذاخوردن اتفاق می‌افتد. این مشکل به ندرت نشانه یک بیماری جدی است اما باعث ایجاد درد و ناراحتی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، در این مطلب با 10 غذایی که سبب نفخ شکم می‌شوند آشنا می‌شویم. نفخ شکم حالتیست که شکم باد می‌کند که این حالت اغلب بعد از غذاخوردن اتفاق می‌افتد. این مشکل به ندرت نشانه یک بیماری جدی است اما باعث ایجاد درد و ناراحتی می‌شود. در این مطلب با 10 غذایی که سبب نفخ شکم می‌شوند آشنا می‌شویم. نفخ شکم حالتیست که شکم باد می‌کند که این حالت اغلب بعد از غذاخوردن اتفاق می‌افتد. این مشکل به ندرت نشانه یک بیماری جدی است اما باعث ایجاد درد و ناراحتی می‌شود. در این مطلب با 10 غذایی که سبب نفخ شکم می‌شوند آشنا می‌شویم.

انواع لوبیا

لوبیا سرشار از پروتئین، کربوهیدرات، فیبر و ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشد. لوبیا به دلیل بالا بودن میزان فیبر و داشتن الیگوساکارید‌ها، که قندهایی هستند که تجزیه آنها به سختی انجام می‌شود، سبب نفخ می‌شود. سعی کنید از سایر حبوبات و جایگزین‌ها مثل ماش، عدس، کینوا و غلات که هضم راحتتری دارند استفاده کنید. خیس کردن لوبیا قبل از پختن نیز سبب کاهش تولید گاز حین گوارش می‌شود. راه دیگری که از آن طریق می‌توان ناراحتی‌های گوارشی ناشی از مصرف لوبیا را کاهش داد مصرف روزانه مقدار کمی لوبیا است تا به تدریج باکتری‌های خوب دستگاه گوارش فعال شده و تولید گاز کاهش یابد. یکمطالعه نشان داد در افرادی که روزانه به مدت 8-12 هفته لوبیا مصرف کرده‌ بودند علایم گوارشی کاهش یافته بود.

نوشیدنی‌های گازدار

نوشیدنی‌ها گازدار اعم از انواع نوشابه‌ها دارای گاز کربن دی‌اکسید هستند. این گاز به طور مستقیم وارد دستگاه گوارش می‌شود و سبب نفخ می‌شود. همچنین مصرف زیاد این نوشیدنی‌ها می‌تواند سبب بروز مشکلات دیگری مثل افزایش احتمال دیابت و چاقی شود. از جایگزین‌های این نوشیدنی‌ها می‌توان به آب معمولی یا طعم‌دار، آب میوه و سبزی تازه، شیر و چای‌های سرد و گرم مخصوصاً چای سبز اشاره کرد. انتخاب این جایگزین‌های سالم علاوه بر کاهش نفخ می‌توانند موجب کاهش وزن نیز شوند. هرچند باید مطمئن باشیم که این نوشیدنی‌های جایگزین حاوی مقدار زیادی شکر نباشند.

چاودار و جو

چاودار و جو هردو از دانه‌های غلات هستند. هر دو سرشار از فیبر، مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند. هر چند میزان بالای فیبر و گلوتن سبب بروز نفخ در بعضی افراد می‌شود. افرادمی‌توانند از سایر غلات مانند جودوسر، برنج قهوه‌ای و غلات فاقد گلوتن به عنوان جایگزین استفاده کنند.

گندم

گندم دارای پروتئینی به نام گلوتن است که در بعضی افراد ممکن است سبب نفخ، گاز، درد شکم و اسهال شود. نان، پاستا و خیلی از غذاهای پخته شده گلوتن دارند. حساسیت غذایی به گلوتن سبب ایجاد بیماری سلیاک می‌شود. جایگزین‌های گندم عبارتند از جودوسر، گندم سیاه، برنج وحشی، آرد نارگیل و بادام، کینوا.

سیر و پیاز

پیاز حاوی فروکتان است که جزو فیبرهای محلول است و درنتیجه می‌تواند سبب نفخ شکم شود. همچنین فروکتان در سیر، تره فرنگی و گندم نیز وجود دارد. حتی مصرف مقادیر خیلی کمی از سیر و پیاز می‌تواند سبب نفخ و سایر مشکلات گوارشی شود. بعضی افراد ممکن است به سیر یا پیاز آلرژی داشته باشند، که در این افراد احتمال نفخ، آروغ زدن و تولید گاز افزایش می‌یابد. می‌توان از کرفس، تره فرنگی و رازیانه به عنوان جایگزین پیاز و از ریحان و پیازچه بعنوان جایگزین سیر استفاده کرد. استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha