نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ترکیب دو داروی خوراکی به بیماران مبتلا به سرطان خون کمک می‌کند تا زنده مانده و بهبود یابند.

افزایش عمر مبتلایان به سرطان خون با ترکیب دو دارو

سلامت نیوز: نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ترکیب دو داروی خوراکی به بیماران مبتلا به سرطان خون کمک می‌کند تا زنده مانده و بهبود یابند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، محققان در این مطالعه داده‌ های سه سال بیماران مبتلا به سرطان خون «لنفوسیتیک مزمن» (CLL) را بررسی کردند و متوجه شدند که بعد از مصرف ترکیب این دو دارو، میزان بقای بیماران ۹۶ درصد و میزان ناپدید شدن بیماری آنها ۷۵ درصد می شود.


تمام بیمارانی که در این مطالعه شرکت داشتند، از سن بالایی برخوردار بودند یا دارای شاخص های ژنتیکی بودند که آنها را به عنوان افراد پرخطر برای سرطان خون نشان می داد.


به گزارش روزنامه دیلی میل،محققان مرکز سرطان «ام.دی اندرسون» دانشگاه تگزاس که این مطالعه را انجام داده‌اند، می‌گویند که تحقیقات بیشتر در مورد داروهایی مانند ترکیب دو دارویی که در این آزمایش مورد بررسی قرار گرفتند، مقابله با بیماری سرطان خون و برخورداری از زندگی سالم را برای این بیماران راحت تر می کند.


سرطان خون یا «لوکمی» یک سرطان مغز استخوان، سیستم لنفاوی و سایر قسمت های بدن است که خون را حمل می کنند. در بیماری لوکمی یا همان سرطان خون، مغز استخوان به صورت غیرعادی، مقدار بسیار زیادی سلول خونی تولید می‌ کند.


این سلول ها با سلول های عادی خون متفاوت هستند و درست عمل نمی‌کنند. در نتیجه، تولید سلول‌های سفید خون طبیعی را متوقف کرده و توانایی فرد را در مقابله با بیماری‌ها از بین می‌برند. سلول‌ های لوکمی همچنین بر تولید سایر انواع سلول‌ های خونی که توسط مغز استخوان ساخته می‌ شود از جمله گویچه های قرمز خون که اکسیژن را به بافت‌ های بدن می‌ رسانند و پلاکت‌ های خونی که از لخته شدن خون جلوگیری می‌ کنند، اثر می‌ گذارند.
چند دارو برای درمان لوکمی لنفوسیتیک مزمن تأیید شده است، از جمله سه مهارکننده «بروتن تیروزین کیناز» که سلول های خونی درگیر در لوکمی را از کنترل خارج می کند.


در مطالعات گذشته، مشخص شد که تجویز این داروها به تنهایی، به بهبودی نسبی منجر می شود اما بر اساس نتایج این مطالعه جدید که در نشریه JAMA Oncology منتشر شده است، ممکن است ترکیب دو دارو از این سه دارو، بهتر عمل کند. 


تحقیقات قبلی نشان دادند که ترکیب «ایبروتینیب» و «ونتوکلاکس» (دو داروی سرطان خون موجود) در یک محیط آزمایشگاهی به خوبی کار می کند، اکنون در این مطالعه محققان این درمان را بر روی بیماران مبتلا به سرطان خون آزمایش کردند. 


این آزمایش شامل ۸۰ بیماری می شد که پیش از این تحت درمان سرطان خون قرار نگرفته بودند. نیمی از بیماران در مرحله بعدی و بحرانی تر بیماری قرار داشتند و اکثر آنها دارای نشانگرهای ژنتیکی بودند که آنها را مستعد ابتلا به سرطان خون می کرد. بسیاری از این بیماران مسن بودند بطوریکه حدود یک سوم بیش از ۷۰ سال سن داشتند و اکثر بیماران یعنی ۹۴ درصد آنها، سفیدپوست بودند.


محققان از این ترکیب داروی سرطان خون، برای حدود دو سال استفاده کردند. اگر بیماران پس از آن دو سال هنوز شواهدی از سرطان خون داشته باشند، برای سال سوم درمان واجد نیز شرایط می شوند.


نتایج این آزمایش نشان داد که ترکیب این دو دارو نسبت به مصرف تنهایی آنها عملکرد بهتری دارد. سه چهارم از بیماران مورد بررسی در این مطالعه ظرف سه سال پس از شروع درمان به بهبودی سرطان دست یافتند یعنی بیماری آنها از بین رفته بود.


برخی از بیماران حتی سریعتر به بهبودی دست یافتند به طوری که ۶۶ درصد طی دو سال و ۵۶ درصد تنها در یک سال به بهبودی دست یافتند. تقریبا تمام بیماران یعنی ۹۳ درصد، بدون هیچ گونه پیشرفت سرطانی از آزمایش جان سالم به در بردند و ۹۶ درصد به طور کلی زنده ماندند.


بر اساس نتایج این مطالعه در هیچ یک از بیماران، وضعیت سرطان خون آنها در طول این مطالعه به مرحله شدیدتر پیشرفت نکرد. همچنین بیماران با آرایش ژنتیکی مختلف از جمله افراد پر خطر برای ابتلا به سرطان خون به خوبی به این ترکیب دارویی واکنش نشان ندادند.


دکتر «نیتین جین» نویسنده اصلی این مطالعه، در بیانیه ای اعلام کرد: این نتایج طولانی مدت نشان می دهد که دو سال درمان هدفمند خوراکی می تواند بهبودی پایداری برای بیماران مبتلا به «لوسمی مزمن لنفوئیدی» (CLL) به دنبال داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha