به گفته محققان، کمبود هر نوع ماده مغذی ممکن است باعث بروز اثرات جسمی، روحی و رفتاری شود.

کمبود مواد مغذی در بدن موجب بروز تغییرات رفتاری می شود

سلامت نیوز:به گفته محققان، کمبود هر نوع ماده مغذی ممکن است باعث بروز اثرات جسمی، روحی و رفتاری شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، یک رژیم غذایی مفید برای بدن سالم ضروری است. کمبود مواد مغذی می‌تواند منجر به بیماری‌های مختلف شود. کل الگوی غذایی را می‌توان در قالب کمیت، دفعات، تنوع و ترکیب غذاها و نوشیدنی‌های مختلفی که باید مصرف شوند، تعریف کرد. به گفته محققان، تأثیر کمبود هر ماده مغذی بر بدن متفاوت است.


کمبود آهن
احساس خستگی و تحریک پذیری از علائم اصلی کم خونی هستند. کمبود آهن می‌تواند باعث کم خونی شود. در چنین وضعیتی به اندازه کافی گلبول قرمز سالم برای حمل اکسیژن کافی به بافتهای بدن وجود ندارد. کمبود آهن معمولاً در کودکان پیش دبستانی دیده می‌شود و اگر غذاهای غنی از آهن به آنها داده نشود، به راحتی مستعد این کمبود هستند.


کمبود ویتامین A
فراموشی و سطح انرژی پایین کمبود ویتامین A را نشان می‌دهد که یک گروه بسیار مهم از مواد مغذی است. همچنین این ویتامین برای سیستم باروری سالم در زنان و مردان مورد نیاز است. سبزیجات سبز و نارنجی منبع خوبی از مواد مغذی ویتامین A هستند. برای نوزادان تازه متولد شده، شیر مادر بهترین منبع ویتامین A محسوب می‌شود.


کمبود ید
در بسیاری از موارد، کودکان دارای معلولیت ذهنی، اختلال در رشد عقلی یا اختلال در رشد قربانی کمبود ید هستند. تقریباً یک سوم جمعیت جهان از کمبود ید رنج می‌برند. هورمون‌های تیروئید مسئول بخشی از رشد جسمی مختلف مانند رشد مغز، استخوان‌های قوی و تنظیم میزان متابولیسم در بدن هستند. گسترده‌ترین علامت کمبود ید، بزرگ شدن غده تیروئید است. این امر همچنین ممکن است باعث افزایش ضربان قلب، مشکل تنفس و افزایش وزن شود.


کمبود کلسیم
اگر فردی، صرف نظر از رده سنی، احساس ضعف، کمبود انرژی و احساس کندی کند دچار کمبود کلسیم است. خستگی به دلیل کمبود کلسیم همچنین می‌تواند منجر به سبکی سر و سرگیجه شود که با عدم تمرکز، فراموشی و گیجی مشخص می‌شود. لبنیات و سبزیجات سبز تیره منبع خوبی از کلسیم هستند.


کمبود منیزیم
کمبود منیزیم از طریق برخی علائم مانند بیش فعالی در کودکان دیده می‌شود. آنها در این حالت، تکانشی می‌شوند و کنترل خشم یا حرکات خود را ندارند. عدم توجه، اشتباه از روی بی احتیاطی، و از دست دادن علاقه به یک کار خاص که نیاز به تلاش ذهنی دارد، همه نشانه‌های پایین بودن منیزیم است. کمبود منیزیم همچنین می‌تواند منجر به چندین بیماری مانند دیابت نوع ۲، سندرم متابولیک و بیماری‌های قلبی شود.

 

منبع: زی نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha