دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
کد خبر: 313386

سرطان پستان یکی از شایع‌ترین علل سرطان در زنان و در ایران پنجمین علت مرگ و میر است. متأسفانه میزان گسترش این بیماری سیر صعودی دارد و تعداد مبتلایان هر سال بیشتر می شود اما نکته خوب در این نوع سرطان قابل پیشگیری بودن آن است.

همه نکاتی که راجع به ماموگرافی باید بدانید

سلامت نیوز: سرطان پستان یکی از شایع‌ترین علل سرطان در زنان  و در ایران پنجمین علت مرگ و میر است. متأسفانه میزان گسترش این بیماری سیر صعودی دارد و تعداد مبتلایان هر سال بیشتر می شود اما  نکته خوب در این نوع سرطان قابل پیشگیری بودن آن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ، خوشبختانه با تشخیص به موقع  از طریق روش ماموگرافی می‌توان از پیشروی  بیماری سرطان پستان جلوگیری کرد به همین دلیل است که زمان تشخیص بیماری  بسیار مهم و حائز اهمیت است. 

ماموگرافی چیست؟

در روش ماموگرافی از تصاویر اشعه ایکس ویژه برای ردیابی رشد یا تغییرات غیر طبیعی در بافت پستان استفاده می‌شود.با استفاده از دستگاه اشعه ایکس دیجیتال که مخصوص بافت پستان ساخته شده است حداقل از دو زاویه عکس‌برداری صورت  می‌گیرد تا مجموعه‌ای از تصاویر را ایجاد کند. این مجموعه از تصاویر را ماموگرافی می‌نامند. 

چرا خانم‌ها به ماموگرافی نیاز دارند؟

ماموگرافی به عنوان بخشی از یک معاینه بدنی منظم برای بررسی هرگونه تغییر غیرمعمول در  پستان انجام می‌شود. ماموگرافی بهترین آزمایش غربالگری برای کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان است.

این روش به شما کمک می‌کند تا وجود توده یا هرگونه رشد یا تغییر در بدن خود را شناسایی کنید البته احتمال دارد برای شناسایی دقیق‌تر نیاز به آزمایش بیشتری داشته باشید. 

هر چند وقت یک‌بار باید ماموگرافی انجام دهید؟

خطر ابتلا به سرطان با افزایش سن بیشتر می‌شود اما متخصصان درباره زمان انجام اولین ماموگرافی اختلاف نظر دارند.انجمن سرطان آمریکا به زنان 40 تا 44 ساله توصیه می‌کند که سالیانه ماموگرافی  انجام دهند. زنان 45 تا 54 ساله باید هر سال ماموگرافی انجام دهند و این آزمایش برای زنان 55 سال به بالا باید هر یک تا دو سال انجام شود. اما خدمات پیشگیری  از سرطان آمریکا غربالگری هر دو سال را برای زنان 50 تا 74 ساله توصیه می‌کند.

تصمیم برای شروع آزمایش سالیانه ماموگرافی قبل از 50 سالگی باید فردی باشد. با پزشک خود درباره زمان شروع گرفتن ماموگرافی  مشورت کنید.اگر پزشک به شما بگوید که در معرض خطر ابتلا به سرطان هستید  یا اگر اعضای نزدیک خانواده شما در سنین پایین به این بیماری مبتلا شده‌اند احتمالا باید زودتر معاینه شوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha