تنها واکسن کرونای ایرانی که مجوز مصرف اضطراری را 10روز پیش، یعنی 25خرداد گرفته بود، حالا در برخی از مراکز استان‌ها به‌صورت محدود توزیع شده و در حال تزریق است.

تزریق محدود واکسن ایرانی آغاز شد

سلامت نیوز:تنها واکسن کرونای ایرانی که مجوز مصرف اضطراری را 10روز پیش، یعنی 25خرداد گرفته بود، حالا در برخی از مراکز استان‌ها به‌صورت محدود توزیع شده و در حال تزریق است.

به گزارش سلامت نیور به نقل از روزنامه همشهری ، براساس اعلام سخنگوی سازمان غذا و دارو ، واکسن کووایران برکت، در تعدادی از مراکز سلامت توزیع شده و کار تزریق آنها براساس اولویت‌بندی گروه‌های نیازمند واکسیناسیون، شروع شده است. همه اینها در شرایطی است که براساس اعلام تولیدکنندگان کووایران برکت، یعنی ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، قرار بود در اردیبهشت یک میلیون دوز، در خرداد 3 تا 4میلیون دوز و در تیر 10 تا 12میلیون دوز واکسن تولید شود. حالا با گذشت 5روز از تیرماه، ‌مدیر پروژه واکسن برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) می‌گوید تولید واکسن در هفته‌های اخیر بیش از یک میلیون دوز بوده است، البته منظور از تولید، توزیع این مقدار واکسن در کشور نیست.


 توزیع و تزریق محدود 

آن‌طور که خبر می‌رسد واکسن کووایران برکت از اواسط هفته گذشته، در سراسر کشور توزیع شده‌ است. تعداد محدودی از مراکز بهداشتی استان‌ها هم آغاز غیررسمی تزریق عمومی واکسن ایرانی را شروع کرده‌اند چراکه هنوز سهمیه‌ها، به‌طور کامل در تمام مراکز توزیع نشده و برخی استان‌ها همچنان منتظر دریافت محموله واکسن ایرانی هستند. این در حالی است که شرکت تولید‌کننده واکسن برکت تاکنون یک‌میلیون دوز واکسن تولید کرده که بخشی از آن به‌دلیل قرارداشتن در مراحل و فرایند‌های قانونی کنترل کیفی، هنوز در اختیار وزارت بهداشت قرار نگرفته است.

البته براساس اعلام مسئولان استانی، تعداد واکسن‌های ارسال‌شده به برخی استان‌ها ازجمله خوزستان، خراسان رضوی، همدان، ایلام و آذربایجان، قابل‌توجه نیست. آن‌طور که گفته می‌شود برخی استان‌ها هم در چند روز پایانی انتخابات سهمیه‌هایی را برای واکسیناسیون عوامل اجرایی انتخابات دریافت کردند اما هنوز سهمیه دوم واکسن به این مناطق نرسیده است.

با اینکه گفته می‌شود این واکسن به تعداد محدود در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی برخی از استان‌ها قرار گرفته‌ اما این دانشگاه‌ها در انتظار دستورالعمل وزارت بهداشت برای تعیین اولویت‌بندی تزریق واکسن برای گروه‌های سنی‌ و بیماران خاص نشسته‌اند؛ دستورالعملی که قرار است در روزهای آینده ابلاغ شود تا در کنار واکسن‌های روسی و چینی که تعدادشان در کشور بسیار اندک است، واکسن ایرانی هم به سبد تزریق اضافه شود تا روند افزایشی پیک پنجمی که از جنوب کشور آغاز شده و به‌تدریج در حال پیشروی به مرکز و شمال کشور است کندتر کند.


اختصاص سهمیه واکسن به برخی استان‌ها

از میان تمام استان‌های کشور، خوزستانی‌ها این بار زودتر از همه دست به‌کار شده‌اند و تزریق واکسن ایرانی کووایران برکت را از روز پنجشنبه در شهرستان آبادان آغاز کرده‌اند. توفیق عنافجه، سرپرست مرکز بهداشت شهرستان آبادان، به ایرنا گفته است: «پس از تزریق داوطلبانه واکسن کووایران برکت در فاز سوم کارآزمایی، از این پس این واکسن در کنار سایر واکسن‌ها در مراکز بهداشتی شهرستان تزریق می‌شود».

امرالله مردانی، رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز، هم از اختصاص دو، سه‌هزار دوز واکسن ایرانی کرونا به اهواز خبر داده و گفته است: «احتمالا در یکی دو روز آینده، تزریق این واکسن آغاز می‌شود.

این واکسن برای گروه‌های هدف و به‌صورت داوطلبانه با اعلام وزارت بهداشت تزریق می‌شود. قبل از تزریق به مراجعه‌کنندگان اعلام می‌شود که چه واکسنی قرار است به آنها تزریق شود و موافقت آنها باید وجود داشته باشد». واکسن ایرانی برکت، تنها به‌دست خوزستانی‌ها نرسیده، از همدان هم خبر می‌رسد که محموله‌ای از این واکسن در اختیارشان قرار گرفته است.

هر چند که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی همدان، به‌طور مستقیم آغاز تزریق واکسن را تأیید یا رد نکردند. از آن طرف، جمیل صادقی‌فر، معاون دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام، هم  می‌گوید که سهمیه بسیار کمی از این واکسن به استان ایلام داده شده اما هنوز تزریق آن شروع نشده است: «ما هنوز واکسن خارجی داریم که در حال تزریق آنها هستیم، از سوی دیگر، وزارت بهداشت هنوز به ما اعلام نکرده که این واکسن برای چه گروهی از سالمندان یا بیماران خاص و سرطانی تزریق شود».

محمدحسین صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان آذربایجان شرقی، خبر از اختصاص 30هزار دوز واکسن ایرانی به این استان می‌دهد. او هم می‌گوید که این میزان واکسن برای تزریق به عوامل اجرایی انتخابات در اختیار قرار گرفته شده بود:« ما جز این سهمیه دیگری دریافت نکردیم و به محض دریافت محموله جدید و دستورالعمل وزارت بهداشت، واکسیناسیون با واکسن ایرانی را آغاز می‌کنیم». مهدی قلیان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان رضوی، هم از تزریق 3500واکسن برکت در اجرای فاز سوم کارآزمایی بالینی در استان خراسان رضوی، خبر می‌دهد:« در روزهای گذشته مقدار کمی واکسن برکت در استان توزیع شده اما هنوز تزریق عمومی آن شروع نشده است».در کنار این مسئولان استانی، بابک نخستین که معاون بهداشت علوم پزشکی اردبیل است  می‌گوید در این استان، تزریق واکسن با اولویت دوز دوم در جریان است. آنها حالا در انتظار توزیع فازدوم واکسن برای جاماندگان بالای 70سال هستند. او درباره اختصاص سهمیه واکسن کووایران برکت، به همشهری می‌گوید: «تنها چند استان در کشور به‌صورت آزمایشی واکسن دریافت کرده‌اند که اردبیل در این فهرست قرار نداشته است».


مواد اولیه 50میلیون دوز واکسن تأمین است

توزیع واکسن‌ ایرانی در تعدادی از استان‌ها، در حالی آغاز شده که هنوز نگرانی‌ها از بابت تحویل بموقع واکسن تولید داخل و رساندن آن به میزان انبوه، وجود دارد. نخستین واکسن ایرانی کرونا در حالی مجوز اضطراری تزریق دریافت کرده که قرار بود تا اواخر خرداد 3 تا 4میلیون دوز از این واکسن توزیع شود اما اکنون این میزان توزیع هنوز به یک میلیون دوز هم نرسیده است.

حسن جلیلی، مدیر پروژه واکسن برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در گفت‌وگو با همشهری درباره روند تولید این واکسن توضیح می‌دهد و می‌گوید: «در فاز یک صنعتی ظرفیت 3 تا 4میلیون دوز تولید ماهانه داریم که هم‌اکنون، به‌صورت کامل و بدون وقفه در حال تولید واکسن هستیم. میزان تولید واکسن‌ها در هفته‌های اخیر بیش از یک میلیون دوز بوده، البته منظور از تولید، توزیع نیست».

به‌گفته جلیلی، هر واکسنی که تولید می‌شود یک بازه زمانی مشخص برای قرنطینه دارد و باید فرایند‌های قانونی کنترل کیفی را طی کند تا اجازه تزریق‌ عمومی برای آن صادر و تحویل وزارت بهداشت شود. تمام واکسن‌های تولیدشده که تست کنترل کیفی آنها سپری می‌شود در حال تحویل به وزارتخانه هستند. بنابراین آمارهای ارائه‌شده تنها درباره پتانسیل تولید است.

درباره آن‌دسته از واکسن‌هایی که مجوز استفاده و توزیع آنها از سوی وزارت بهداشت صادر می‌شود، مرجع رسمی اعلام نظر خود وزارتخانه است.جلیلی می‌گوید: «با بهره‌برداری از فاز2 خط تولید این واکسن که احتمالا در دهه سوم تیرماه محقق خواهد شد ظرفیت تولید واکسن این مجموعه 6.5میلیون دوز افزایش پیدا می‌کند. همچنین فاز2 صنعتی که بزرگ‌ترین خط تولید ما خواهد بود اواخر مرداد، بهره‌برداری کامل می‌شود که به تنهایی ماهانه بیش از 15میلیون دوز تولید را افزایش می‌دهد. در مجموع میزان واکسن تولیدشده از سوی این مجموعه به بیش از 20میلیون دوز خواهد رسید».

براساس اعلام او، تولید‌ 20میلیون دوز، حاشیه امن درنظر گرفته شده تا تعهدات عملی شود. او همچنین از تامین‌بودن مواداولیه برای تولید 50میلیون دوز واکسن هم خبر می‌دهد: «در مرحله اول برای تولید هر دو دوز واکسن برای 25میلیون نفر مشکلی نداریم، هدف ما این است که موجودی تامین مواداولیه واکسن را به 100میلیون دوز برسانیم».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha