رئیس حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: طبق توافق وزارت نیرو باید ۶۴۰ میلیون متر مکعب از سدها به سمت دریاچه رهاسازی شود، اما تاکنون بیش از ۲۴۰ میلیون متر مکعب رهاسازی نشده است.

سطح تراز آب دریاچه ارومیه ۶۰ سانتی‌متر کاهش یافت/ پروژه‌های احیا به مشکل خورده است؟

سلامت نیوز: رئیس حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: طبق توافق وزارت نیرو باید ۶۴۰ میلیون متر مکعب از سدها به سمت دریاچه رهاسازی شود، اما تاکنون بیش از ۲۴۰ میلیون متر مکعب رهاسازی نشده است.

به گزارش سلامت نیوز، مسعود باقرزاده‌کریمی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره آخرین وضعیت احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: در حال حاضر تراز آب دریاچه 1271.16 متر است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 60 سانتی‌متر کمتر و نسبت به ابتدای فعالیت کارگروه احیای دریاچه در سال 93، 90 سانتی‌متر بالاتر است.

وی با اشاره به برنامه‌هایی که تاکنون برای احیاء انجام شده، گفت: 26 برنامه برای احیای دریاچه در نظر گرفته شده که بخشی از آن مربوط به وزارت نیرو است، یکی از مهمترین اقدامات انتقال آب از حوضه کانی‌سیب است که 44 میلیون متر مکعب آب از این سامانه منتقل می‌شود که این پروژه تکمیل شده است، سامانه دیگر انتقال از تونل زاب است که طبق قرار باید 600 میلیون متر مکعب آب را منتقل کند و در حال حاضر 93 درصد این پروژه تمام شده است. تلاش بر این بود که پروژه در این دولت به انتها برسد اما با توجه به اینکه در تونل انتقال آب به مشکل فنی و فرار آب برخوردیم سرعت کار پایین آمده است، یعنی از 32 کیلومتر تونل فقط 900 متر باقی مانده، ولی نهایتا تا پایان سال پروژه به پایان خواهد رسید.

رئیس جوضه آبریز دریاچه ارومیه با بیان اینکه پروژه دیگر ساماندهی رودخانه‌هایی است که وارد دریاچه می‌شوند، افزود: پایین‌دست رودخانه رسوب‌گذاری شده وقتی این رودها به پایین‌دست می‌رسند، پخش می‌شوند بنابراین سرعت تبخیر بالا رفته و برداشت غیرمجاز به صورت پمپاژ و انشقاق نهر هم راحت‌تر می‌شود که باید جلوی آن گرفته شود، پروژه دیگر لایروبی و ساماندهی رودخانه‌ها است که تاکنون به طول 210 کیلومتر لایروبی شده است.

وی کنتوردار کردن و بستن چاه‌های غیرمجاز را از دیگر پروژه‌ها برشمرد و گفت: با بستن چاه‌ها 117 میلیون متر مکعب و با نصب کنتور  114 میلیون متر مکعب از مصرف بی‌رویه جلوگیری شده است.

باقرزاده‌ کریمی همچنین به پروژه‌ تصفیه‌خانه‌های تبریز و ارومیه اشاره و تصریح کرد: یکی از تعهدات تکمیل تصفیه‌خانه‌های تبریز و ارومیه به منظور رهاسازی آب به سمت دریاچه بوده که از تصفیه‌خانه ارومیه 35 میلیون متر مکعب و از تصفیه‌خانه تبریز 85 میلیون متر مکعب آب تصفیه‌شده وارد می‌شود، این طرح‌ها 90 تا 100 پیشرفت دارند و طبق وعده در همین دولت وارد مدار خواهند شد.

 وی یکی دیگر از تعهدات را تامین حقابه دریاچه عنوان کرد و گفت: طبق توافق وزارت نیرو باید 640 میلیون متر مکعب از سدها به سمت دریاچه رهاسازی شود، اما تاکنون بیش از 240 میلیون متر مکعب رهاسازی نشده است و علت اصلی آن هم خشکسالی واقعا شدید است که در 50 سال اخیر نه تنها در ایران که در نیمکره شمالی بی‌سابقه بوده و منجر به کاهش 50 درصدی ورودی آب از سدها شده است.

رئیس جوضه آبریز دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: سطح تراز برنامه‌ریزی شده برای احیای دریاچه 1274.1 متر است یعنی تا سال 1406 باید تلاش کنیم به نزدیک سه متر برسانیم، البته به شرایط اقلیمی، همکاری دستگاه‌ها و مردم وابسته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha